קרברוס (מיתולוגיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרברוס
Κέρβερος
תפקיד שומר השאול
אלים מקבילים גארם עריכת הנתון בוויקינתונים
אב טיפון עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אכידנה עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים אורתוס, האריה מנמאה, הידרה, כימרה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קרברוס כפי שמופיע באחת מיחידות ההגנה האווירית של צבא ספרד
ציור קיר של קרברוס בבית גוברין - מראשה
הרקולס עטוף בעור האריה מנמאה מעלה את קרברוס במוזיאון הוותיקן
פסל אורפיאוס וקרברוס, בכניסה לארמון מדיצ'י בפירנצה

קרברוסיוונית: Κέρβερος; לעיתים מתועתק לעברית גם כסרברוס או צרברוס) הוא מפלצת אגדית מן המיתולוגיה היוונית, כלב הציד של אל השאול היווני האדס, ושומר שער ממלכתו. בנם של טיפון ואכידנה.

דמותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרברוס מתואר בדרך כלל ככלב ענק ומפלצתי בעל שלושה ראשים וזנב דרקון, בגרסאות אחרות (הסיודוס) חמישים או מאה ראשים. מדי פעם מתואר גם כבעל זנב נחש שהוא מכשכש בו בידידות בפני הבאים להאדס, אבל בולע את מי שרוצה לצאת משם ("תיאוגוניה"), וכן ראשי נחש רבים על גבו.

תפקידו העיקרי של קרברוס הוא למנוע מן המתים לחזור לעולם החיים, אולם ישנן מספר אגדות במיתולוגיה היוונית והרומאית שמתארות גיבורים שהצליחו לחמוק ממנו או להביסו. כך למשל, משימתו האחרונה של הרקולס הייתה להביא את קרברוס מן השאול. לפי גרסה אחת הוא פיתה אותו באמצעות פיסת עוגה, לפי גרסה אחרת הרקולס ביקש וקיבל רשות מהאדס לקחת את כלבו, בתנאי שלא יפגע בו. גרסה שונה של הסיפור מספרת שהרקולס היה צריך לירות חץ בהאדס לפני שיכול היה לקחת את הכלב.

לפי אובידיוס בספרו "מטמורפוזות" במקום שבו נזל רירו של קרברוס על פני האדמה צמח האקוניטון (ברדס הנזיר) הרעיל, שמילא על פי המסורת העממית תפקיד בכישוף, ובימינו בספרות הבלשית.

אורפאוס במסעו לשאול הצליח להרדים את הכלב בנגינתו ולגרום לו לנטוש את משמרתו.

פסיכה מצליחה גם היא לעבור את קרברוס על ידי מתן עוגה, ולפי גרסה אחרת להרדים אותו עם עוגה שמוטמן בתוכה סם שינה. עוגה מורעלת הייתה גם דרכו של איניאס, באגדות המיתולוגיה הרומאית, לעבור את שומר השער האימתני.

מימי הביניים והלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרברוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ynet, למה לא וולקן? אלפים בחרו שמות לירחי פלוטו, באתר ynet, 3 ביולי 2013
  2. ^ (1865) Cerberus. In: Dictionary of Minor Planet Names. Springer. 2003. doi:10.1007/978-3-540-29925-7_1866. ISBN 978-3-540-29925-7.