אבגני מיכלדזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבגני מיכלדזה
ევგენი მიქელაძე
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 ביולי 1903
באקו, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 1937 (בגיל 33 בערך)
טביליסי, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ევგენი მიქელაძე עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גאורגיה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גאורגית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים וחטנג מיקלדזה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עיטור הדגל האדום של העמל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אֶבְגֵנִי מִיכֵּלַדְזֶהגאורגית: ევგენი მიქელაძე‏, 27 ביולי 19031937) היה מנצח גאורגי, מייסד התזמורת הסימפונית הגאורגית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מִיכֵּלַדְזֶה נולד בבאקו שבאזרבייג'ן, אז חלק ממלכות המשנה של הקווקז של האימפריה הרוסית. שנים ספורות אחרי לידתו, עברה משפחתו לטביליסי שבגאורגיה. מִיכֵּלַדְזֶה ניגן מילדותו בכלי נשיפה, במיוחד בחצוצרה ובקרן יער. בנעוריו השתתף בשיעורי המוזיקה של בית הספר הקדם צבאי, במקביל ללימודיו בבית הספר הריאלי של טביליסי. אחרי סיום בית הספר קיבל מִיכֵּלַדְזֶה חינוך מוזיקלי גבוה בקונסרבטוריון הממלכתי של טביליסי.

בשנות ה-20 החליט מִיכֵּלַדְזֶה להפוך למנצח ונסע ללימודים בקונסרבטוריון הממלכתי של לנינגרד. מוריו של מִיכֵּלַדְזֶה לניצוח היו המנצחים הסובייטים הנודעים ניקולאי מאלקו ואלכסנדר גאוק. מִיכֵּלַדְזֶה חזר לגאורגיה בשנת 1931 וזכה למוניטין של מנצח מוכשר, שהוערך מאוד גם על ידי מוזיקאים זרים. הוא החל לקדם את המוזיקה הקלאסית בגאורגיה, ובשנת 1933 הקים את התזמורת הסימפונית. בשנת 1934 הפך מִיכֵּלַדְזֶה למנצח הראשי בבית האופרה של טביליסי, ובשנת 1936 הוא זכה בתואר אמן העם של גאורגיה הסובייטית, בגיל 33 בלבד.

בשנת 1937 נקטעה פעילותו של מִיכֵּלַדְזֶה, משום שהיה נשוי לבתו של קורבן בכיר לטיהורים פוליטיים. חותנו, הבולשביק הוותיק מַמְיָה אוֹרָחֵלַשְׁוִילִי, שכיהן אז כסגן מנהל המכון למרקסיזם-לניניזם של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית במוסקבה, נעצר באפריל, וביוני של אותה שנה הוצא להורג בירי. בנובמבר נעצר גם מִיכֵּלַדְזֶה, ואחרי עינויים הוצא להורג בירי. חותנתו של מִיכֵּלַדְזֶה הוצאה להורג כמוהם, ואילו אשתו, כֵּתֵוָן, הוגלתה למחנה עבודה. שמם של הארבעה טוהר רשמית בשנת 1955.

אחרי פירוקה של ברית המועצות בשנת 1991, נקראה התזמורת הסימפונית הלאומית של גאורגיה רשמית על שם מייסדה, אֶבְגֵנִי מִיכֵּלַדְזֶה. בנו, וַחְטַנְג מִיכֵּלַדְזֶה, הוא במאי סרטי תעודה עבור הערוץ הראשון של הטלוויזיה הרוסית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבגני מיכלדזה בוויקישיתוף