אבטיפוס (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבטיפוס
להקת אבטיפוס, 2015
להקת אבטיפוס, 2015
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות 19851997
2011–הווה
סוגה רוק
חברת תקליטים הליקון, ניהול עצמי כיום
http://avtip.us
חברים
אייל שכטר - שירה
אמיר בן-דוד - גיטרה
טל יניב - קלידים
שרון הולצמן - בס
חברים לשעבר
בועז וולף - תופים
טל לוי (טלוי) בס
אסף זמיר - תופים
איציק הלל - תופים
אסף "בובי" מרוז - תופים
גיא דובדבני - גיטרה
אריק שחר - בס

אַבְטִיפּוּס היא להקת רוק ישראלית. חברי הלהקה הם אמיר בן-דוד, אייל שכטר, טל יניב ושרון הולצמן. לאורך השנים היו חברים בה גם בועז וולף, טל לוי (טלוי), אריק שחר, גיא דובדבני, איציק הילל, אסף זמיר ואסף מרוז.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בקריות באמצע שנות השמונים ועברה גלגולי הרכב שונים. בגלגולה הראשון בשנת 1985, היה שמה של הלהקה "אב-טיפוס" (בשתי מילים), וחבריה היו אריק שחר, אייל שכטר, אסף מרוז, אמיר בן-דוד, טל יניב וגיא דובדבני. הלהקה הוציאה בשנת 1986 שיר לרדיו בשם "אין לאן לברוח", אשר לא זכה להצלחה[1].

בשנת 1990 הלהקה התגבשה מחדש בשם "אבטיפוס" (במילה אחת). חבריה היו אייל שכטר, אמיר בן-דוד, שרון הולצמן, טל יניב ואיציק הלל[1]. להיטה הראשון אשר יצא ב-1992 היה חידוש לשיר "שש עשרה מלאו לנער" של גבי שושן. כותב השיר, עלי מוהר, חיבר עבור הלהקה שורה חדשה לשיר - "ולא תמיד העצב הוא מתוק, ויש אולי עוד קצב חוץ מרוק".

אלבומה הראשון, "מה החזאי מבין" שיצא ב-1995 בהפקת יהודה עדר, הצליח מאוד וכלל בתוכו את הלהיטים "אשה אשה", "הנה ההומור שלי", "בוקר טוב עולם", "מועקה" ו"תשאירי לי מקום לחבק אותך", שנבחר מאוחר יותר לאחד מחמישים שירי האהבה הגדולים בעברית בספר שערך יואב קוטנר לרגל שנת החמישים למדינת ישראל. ב־1995 נבחרה אבטיפוס ללהקת השנה של גלי צה"ל ושל קול ישראל, והופיעה בכל רחבי הארץ. לאחר הקלטת האלבום "מה החזאי מבין" החליף את המתופף איציק הלל המתופף אסף זמיר.

ב-1997 יצא האלבום השני, "איך עושים מים". למרות שכלל הרבה להיטים כמו: "אוקיינוס", "איך עושים מים", "ציפור", "מי אמר למי", "נמסים מאהבה" ו"לא היית שם בשבילי", הוא לא הצליח כמו קודמו, ולא עמד בציפיותיהם של חברי הלהקה. בעקבות מה שנתפס בעיניהם ככישלון האלבום, התפרקה הלהקה.

לאבטיפוס קשר הדוק לקולנוע הישראלי. שירה "הלילה הזה" שכתב והלחין אמיר בן-דוד היה שיר הנושא של הסרט הישראלי המצליח "לילסדה". סולן הלהקה אייל שכטר שיחק במספר סרטים וסדרות טלוויזיה, כולל תפקיד ראשי בסרט "לנגד עיניים מערביות" של הבמאי יוסף פיצ'חדזה. הגיטריסט אמיר בן-דוד כתב את התסריטים ל"זהר" - סרט על חייו ומותו של הזמר זוהר ארגוב - ו"צומת וולקן", סרט המתאר את קורותיה של להקת רוק ישראלית בקריות ערב מלחמת יום הכיפורים. בן-דוד אף זכה בפרס אופיר יחד עם טל יניב וחיים רומנו על הפסקול שחיבר ל"צומת וולקן".

לאחר פירוק הלהקה, שניים מחבריה, אייל שכטר ושרון הולצמן, הוציאו אלבומי סולו ב-2001[2][3]. הולצמן הוציא אלבום נוסף ב-2004, אלבום שלישי ב-2008 ואלבום רביעי ב-2010.

הלהקה התאחדה בינואר 2005, במופע חגיגי לרגל צאת האלבום השני של הולצמן[4]. בינואר 2006 התאחדה הלהקה פעם נוספת להופעת מחווה בשם "החברים של אלכס", לזכרו של חברם אלכס צ'רקיס שמת ממחלת הסרטן. ב-2011 הקליטה הלהקה את השיר "פלאפל אוסלו", כשיר נושא לספר "פלאפל אוסלו" של אמיר בן-דוד[5]. בעקבות הקלטת השיר החליטו חברי הלהקה להתאחד (ללא הולצמן) ולצאת לסיבוב הופעות[6]. אל שכטר, בן-דוד ויניב מההרכב המקורי הצטרפו המתופף בועז וולף והבסיסט טל לוי. החמישייה השלימה אלבום חדש ויצאה לסיבוב הופעות ארצי[7].

האלבום השלישי של אבטיפוס, "הודעה לנוסעים מחוץ לזמן", יצא בנובמבר 2015[8]. הוא התקבל בביקורות חיוביות. מבקר המוזיקה של "ידיעות אחרונות", עינב שיף, סיכם את ביקורתו על האלבום במילים "אבטיפוס 2015 הוא דוגמה לאיחוד שלא רק משחזר נוסחה מנצחת, אלא ממציא אחת חדשה, והרבה יותר מעניינת". בשנת 2016 אבטיפוס הייתה הלהקה הישראלית המושמעת ביותר בתחנת הרדיו 88FM.

בינואר 2020 ולאחר נתק ארוך שנים חזר שרון הולצמן להרכב.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]