אביה קופלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אביה קופלמן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 בינואר 1978 (בת 46)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מלחינה, פסנתרנית, מורה למוזיקה
כלי נגינה פסנתר
שיתופי פעולה בולטים רימון בית ספר למוסיקה, מכללת הד, התזמורת הסימפונית ירושלים
פרסים והוקרה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים (2007) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.aviya.info/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אביה קופלמן (נולדה ב-27 בינואר 1978) היא מלחינה, פסנתרנית ומורה למוזיקה ישראלית, אחת הצעירות ביותר שזכו בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופלמן, ילידת מוסקבה, החלה את חינוכה המוזיקלי בשיעורי פסנתר, וצוינה כבוגרת בולטת של התיכון למדעים ואמנויות בירושלים, שם למדה אצל פרופ' אנדרה היידו, פרופ' בת-שבע רובינשטיין ופרופ' מיכאל וולפה. היא מחזיקה בתארים בהלחנה מהאקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ואוניברסיטת בר-אילן (תואר שני בהצטיינות יתרה, דוקטורט בתהליך). היא הייתה מרצה במכללת הד למוזיקה בין השנים 2003 - 2007 ומרצה בכירה, מנחה אקדמית ואוצרת כיתות אמן בבית הספר רימון למוזיקה בשנים 2006 - 2014. אביה מרצה ומעבירה קורסים במוסדות חינוך מובילים בישראל כגון האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, בית הספר בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה, סמינר לוינסקי, מכללת מוסררה, מחלקת המוזיקה באוניברסיטת בר-אילן, מכון ואן-ליר ועוד.

בין השנים 2013–2020 שימשה כמלחינת הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים, במהלך תפקידה הגדילה קופלמן (הכפילה לכל הפחות) והרחיבה משמעותית את רפרטואר המוזיקה הישראלית המנוגן על ידי התזמורת, ואפשרה למלחינים צעירים רבים ומלחינות לזכות לביצועים תזמורתיים מקצועיים לראשונה בחייהם.

ב-2019–2020 זכתה אביה בשתי שהויות אמן יוקרתיות. אחת במוזיאון מגנס של אוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, בשיתוף המכון הישראלי והשנייה בקריית האמנים הבינלאומית בפריז ("הסיטה").

יצירות קונצרטיות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירותיה הקונצרטיות של קופלמן כוללות יצירה מוזמנת "אלמנות ומאהבים" עבור רביעיית קרונוס, כזכייה בפרויקט "קרונוס מתחת ל-30", שם נבחרה מבין מעל 200 מלחינים מכל העולם[1]. לאחר ביצוע הבכורה בקרנגי הול, ניו יורק, היצירה בוצעה פעמים רבות בסיוריהם ברחבי העולם והוקלטה על ידי רביעיית קרונוס לאלבום, ובהמשך שימשה בסדנה של הרביעייה בקרנגי הול[2], בידי הרכבים כמו רביעיית ראגאצה[3] (הולנד) ומוזיקאים ישראלים צעירים. הפרק השלישי ביצירה, "אלמנה שחורה" מבוצע רבות כיצירה בפני עצמה, וזכה לעיבוד וביצוע בידי תזמורת המיתרים השוודית - קוינורקסטרן[4].

עבודותיה האינסטרומנטליות כוללות מוזיקה שנכתבה עבור תחרות הפסנתר הבינלאומית ע"ש ארתור רובינשטיין[5], רביעיית קרמונה[6], שלישיית ירושלים, שמיניית הצ'לים קונחונטה איבריקוֿ, הקאמרטה הישראלית, התזמורת הקאמרית הישראלית, סימפונט רעננה, הסינפונייטה הישראלית באר שבע, התזמורת הסימפונית ירושלים, סולני ווטרלו, גבריאל ליפקינד, נעם בוכמן, אייל שילוח ועוד רבים.

יצירתה הווקאליות מרוכזת בעיקר סביב שירה עברית ורוסית, במקרים רבים תוך שילוב מספר שפות במסגרת יצירה אחת. דוגמה מוקדמת היא מחזור השירים "שירי אהבה ומצוקה" לקול ופסנתר/רביעיית מיתרים, המשלב טקסטים של אחמטובה, וולך, אבידן ושל קופלמן עצמה ביצירה רב סגנונית וכואבת. יצירה משמעותית נוספת היא ״מגניפיקט עברי״ למקהלה מעורבת ולתזמורת, היצירה בוצעה במקור ב-2005 על ידי המקהלה הקאמרית תל אביב ותזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, בהזמנתו ובניצוחו של מיכאל שני. מאוחר יותר נערכה ותוזמרה מחדש לתזמורת סימפונית (התזמורת הסימפונית ירושלים 2017). היצירה באורך 37 דק' מבוססת על טקסטים בלטינית, גרמנית ועברית, ועוסקת באספקטים שונים של אמהות כפי שהיא משתקפת במאה ה-21 וזכתה לקבלה אוהדת במיוחד גם על ידי הקהל וגם על ידי המבקרים[7][8].

יצירותיה המאוחרות יותר בעלות אוריינטציה פחות אירופאית קונצרטית ומשלבות אלמנטים של מוזיקה פופולרית, במיוחד בפן הקצבי. דוגמאות כוללות את "מידת צער" (״Grief Measure״) בהזמנת הקרנגי הול, לסדנת אמן מקצועית וקונצרט עם דון אפשו[9], שמכילה מלבד שירה גם תופים, בס ואלקטרוניקה, ״מוקדם ומאוחר״ (2019) לסופרן ולתזמורת כלי קשת, תופים וכלי הקשה מבוססת על שירים מאת לאה גולדברג והוזמנה על ידי התזמורת הקאמרית הישראלית לציון חמישים שנים לפטירתה, ו"לא שייכים" ("Belong Not") למקהלת בנות ופעמוני יד, שהוזמנה במשותף על ידי מקהלת הבנות סן פרנסיסקו והמכון הישראלי, ומבוססת על העיבוד של קופלמן לשיר "על ילדים״ מאת ג'ובראן חליל ג'ובראן. היצירה בוצעה לראשונה באירוע משותף למקהלת הבנות סן פרנסיסקו[10] והבלט של ברקלי (קליפורניה) לציון מאה שנה לתיקון מס. 19 בחוקת ארצות הברית - זכות הנשים להצביע בבחירות. ביצוע הבכורה התקיים במרכז ירבה בואנה לאומנויות בסן פרנסיסקו עם כוריאוגרפיה של צ'אק ווילט ורוברט דקרז.

יצירות סימפוניות הכוללות את "יהי זכרם ברוך" (2002). "בין עזה לברלין" (2014), וה"הלל לירושלים" (2019), כולן מתייחסות למצב הפוליטי המורכב בישראל. כותרתה של השנייה הרתיעה (ע"פ זובין מהטה) את התזמורת הפילהרמונית הישראלית מלבצעה, כמו גם את האופרה הישראלית.

יצירות סימפוניות נוספות כוללות קונצ'רטו לחליל ולתזמורת סימפונית (2017) ו"כאן יא מכאן - היה היה״ (2004) - קונצ'רטו לעוד, כינור ותזמורת כלי קשת.

מוזיקה שאינה קונצרטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד מוזיקה קונצרטית, קופלמן גם כותבת שירים, אלבום משיריה צפוי לצאת במהלך 2020. היא הקימה הרכב ג'אז-פיוז'ן בשם פרויקט טורקיז (כלי נשיפה וחטיבת קצב), שעבורו כתבה ואיתו ביצעה תוכנית שלמה שחלקה זכה להקלטה אולפנית. בנוסף לכך, ברבות מיצירותיה הקונצרטיות היא מטשטשת את ההפרדה בין המדיום הקונצרטי ללא קונצרטי על ידי שימוש במלודיות, הרמוניות, קצב ותזמור מעולם הרוק והפופ; כמו כן היא משתפת פעולה עם אמנים ונגנים לא קלאסיים כגון יאיר דלאל וסמיר מ'חול בעוד, זמרת הרוק בלוז רות דולורס וייס, הגיטריסט האקספרימנטלי יונתן אלבלק, המוזיקאי האלקטרוני סשה טראט, חלילן הג'אז אילן סאלם ועוד.

קופלמן גם כתבה יצירה נסיונית לכינור ואלקטרוניקה חיה בתכנת Max/MSP.

פרסים וזכיות בתחרויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Under 30 Project: 1-4, Kronos Quartet (באנגלית)
  2. ^ Schweitzer, Vivien (2008-02-25). "Premieres Range in Palette From Balkans to Argentina". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2020-06-20.
  3. ^ אלמנה שחורה מאת אביה קופלמן בביצוע רבעיית ראגאצה (הולנד)
  4. ^ Kvinnoorkestern, kvinnoorkestern.se (באנגלית)
  5. ^ Rubinstein, Arthur, (28 Jan. 1887–20 Dec. 1982), pianist, Who Was Who, Oxford University Press, 2007-12-01
  6. ^ Konsertrecension: Quartetto de Cremona på Konserthuset, DN.SE, ‏2018-10-21 (בשוודית)
  7. ^ אתר למנויים בלבד חגי חיטרון, היצירה של אביה קופלמן היטיבה להתמודד עם שוסטקוביץ' ופרוקופייב, באתר הארץ, 12 ביולי 2017
  8. ^ מתן אורן, מתוך ישראל היום, באתר www.israelhayom.co.il, ‏2017-06-24
  9. ^ Smith, Steve (2011-04-18). "A Star Brings Singers and Composers Together". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2020-06-20.
  10. ^ SF Girls Chorus Responds to COVID-19 With a Virtual Festival, San Francisco Classical Voice (באנגלית)