אביעזר פילץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אביעזר פילץ
הרב אביעזר פילץ
הרב אביעזר פילץ
לידה 26 באוגוסט 1940 (בן 83)
כ"ב באב ה'ת"ש
כפר אברהם, פלשתינה (א"י)פלשתינה (א"י)פלשתינה (א"י)
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה ישיבת אור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות תפרח
השתייכות ההתנגדות לחסידות עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עיסוק חינוך
תפקידים נוספים ראש ישיבת תושיה
תלמידיו פנחס אבוחצירא
הרב אליעזר יהודה פינקל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב אביעזר פילץ (נולד בכ"ב באב ה'ת"ש, 26 באוגוסט 1940) הוא ראש ישיבת תושיה במושב תפרח ("ישיבת תפרח") וחבר במועצת גדולי התורה של דגל התורה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד וגדל בכפר אברהם, לרב יצחק מרדכי, ראש ישיבת "תורה ומלאכה" במקום, וגולדה-דבורה פילץ. למד בישיבת אור ישראל לצעירים ובישיבת חברון בירושלים. בתחילת שנות ה-60 נישא לאפרת, בתו של הדיין הרב יצחק מאיר בן מנחם-פצ'ינר, חתנו של הרב איסר זלמן מלצר. באירוסיו שנערכו בפתח תקווה נכח דוד הכלה הרב אהרן קוטלר, ששהה באותה עת בביקור בישראל. בתקופת אירוסיו למד בישיבת לייקווד במשך כשנה אצל הרב קוטלר. לאחר נישואיו התגורר בביתו של סב אשתו הרב איסר זלמן מלצר בשכונת בתי ברוידא בירושלים ולמד בכולל של בוגרי ישיבת חברון בשכונת גבעת שאול בירושלים.

בשנות ה-70 הצטרף לצוות הרבנים של ישיבת תושיה במושב תפרח בראשות הרב יעקב פרידמן, וכעבור זמן התמנה לעמוד בראשות הישיבה. בהשראתו מתאפיינת הישיבה בהקפדה בענייני הלכה, באווירה של הסתפקות במועט ובהתמדה ושקיעות בלימוד התורה. לישיבה תקנות רבות אשר מטרתן לשמר את הצביון הייחודי של הישיבה. עם השנים צירף לצוות הישיבה את גיסו הרב מנחם בן-מנחם ואת תלמידיו הרב יעקב שיינברג והרב דניאל ארנפרוינד. במהלך השנים הקים הרב פילץ מוסדות נוספים בתפרח ובהם ישיבה קטנה בראשות תלמידו הרב בצלאל גנצרסקי.

בשנת ה'תשע"ג פתח הרב פילץ סניף בעיר בית שמש בשם "נתיבות התורה", בראשות הרב יוסף רובינשטיין. הרב פילץ הוא נשיא הסניף ובתחילת דרכו מסר בו אחת לשבועיים שיעור כללי.

הרב פילץ דוגל בקו ההשקפתי השמרני של הרב שך, שהיה קרוב משפחתו. הוא בעל השפעה על קהילות ומוסדות תורה, בעיקר בדרום הארץ. הוא סייע רבות בהקמת ישיבת רכסים, בראשות הרב אליהו ציון סופר.

במבצעי צה"ל, "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן", הורה על המשך לימודים סדירים של הישיבה, בניגוד לישיבות אחרות בדרום שהעתיקו את פעילותן לאזור המרכז.

לקראת ההתנתקות התבטא בשיחה שהעביר לבני ישיבתו כי אילולא צער המשפחות היה ראוי שהמפונים יחגגו "יום טוב" על כך "שנגאלו מן העבודה הזרה של הציונות"[1].

הרב פילץ נאם בעצרת רבבות של "דגל התורה" לקראת הבחירות לכנסת העשרים ודיבר בחריפות בגנות מדינת ישראל והציונות[2].

בשבועות הראשונים של התפרצות הקורונה בישראל, הורה להמשיך את הלימודים בישיבה כרגיל, למרות הוראת משרד הבריאות לסגור את הישיבה[3].

בי"ח בכסלו תשפ"א צורף כחבר למועצת גדולי התורה של דגל התורה[4].

בין תלמידיו: הרב פנחס אבוחצירא והרב אליעזר יהודה פינקל ראש ישיבת מיר.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי לאפרת פילץ, מחנכת במכללת אופקים. הם הורים לשני בנים. בנם הבכור, הרב מאיר, מחבר ספרי "אורי וישעי" על התלמוד, וראש כולל "בית ישראל" בירושלים[5]. בנם השני, איסר זלמן, חתנו של הרב בנימין קרליבך, ר"מ בישיבת מיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ציטוט מלא כאן, עלון "רוממות", עמוד 2, בסוף הקטע "התנפצות אליל הציונות"
  2. ^ התקבצו חרדים • כ- 40 אלף איש בעצרת למען 'יהדות התורה', אתר רדיו קול חי
  3. ^ ישיבת 'תושיה' בתפרח - לא נסגרת כיכר השבת
  4. ^ חנני ברייטקופף, הדרמה הלילית מאחורי המינויים החדשים למועצת של דגל, באתר ככר השבת
  5. ^ משה ויסברג, החידושים בהיכלי הישיבות - פרויקט מיוחד, באתר בחדרי חרדים, 9 באוקטובר 2018