אבן הולדת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תכשיט דמוי סל עשוי זהב, עם אבני ההולדת של אם, אב וילדיהם, עטורות ביהלומים

אבן הולדתאנגלית: birthstone) היא אבן חן או אבני חן המסמלות את חודש הלידה בלוח הגרגוריאני הניתנות כמתנה כשהן משובצות בתכשיט. מנהג זה מקובל בעיקר בארצות הברית ואומץ גם באוסטרליה ובתאילנד. גם בישראל ניתן לפגוש אותו בחנויות תכשיטים.

המנהג לענוד אבני חן כאמצעי מיסטי שנועד להעניק מזל ובריאות הוא כנראה עתיק. כך למשל נטען כי באירופה נהגו לענוד אבני חן על פי חודש הלידה החל מהמאה ה-15,[1] אם כי לצורפים שונים היו רשימות שונות של אבני חן על פי החודש, וכי קיימות גם רשימות אחרות עתיקות יותר, מטיבט או ממסורת האיור ודה ההודית. חלק מהטענות בדבר המזל שמביאות 12 אבני החן משתמשות בסיפור המקראי על 12 אבני החושן.[2]

המנהג צבר תאוצה בשל תכסיס שיווקי של איגוד התכשיטנים הלאומי של ארצות הברית (American national association of jewelers). האיגוד ניצל את המסורת וקבע ב-1912 טבלה שתשמש כתקן מודרני בנושא אבני ההולדת. טבלה מודרנית זו מצויה בשימוש נרחב בארצות הברית. לכל חודש נקבעה אבן החן המתאימה לו (בדרך כלל אבני החן היקרות ביותר). למעט חודש יוני, שנקבע כי אבן ההולדת שלו היא פנינה, שאר אבני החן הן מינרלים. על מנת להרחיב את שוק הקונים נקבעה לכל חודש בנוסף לאבן הראשית גם אבן או אבנים אלטרנטיביות זולות יותר.

אבני ההולדת לפי חודשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חודש אבן הולדת תחליף
ינואר גארנט רוז קוורץ
פברואר אמטיסט אוניקס
מרץ אקוומרין ישפה או גם אבן־דם
אפריל יהלום קוורץ
מאי אזמרגד כריזופראס
יוני פנינה (היחידה שאינה מינרל) אלכסנדריט או אבן ירח
יולי אודם ירקן או קרנליאן
אוגוסט פרידוט ספיר, סרדוניקס או אוונטורין
ספטמבר ספיר לפיס לזולי
אוקטובר אופאל טורמלין (ורוד)
נובמבר טופז (צהוב) טורקיז או סיטרין
דצמבר זירקון (כחול) טורקיז לפיס לזולי או טנזניט[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התייחסות לאבני ההולדת קיימת באתרי תכשיטנות רבים בארצות הברית המוכרים את האבנים. להלן מדגם מייצג המוסיף מידע על הכתוב בערך:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ BIRTHSTONE CHOICES
  2. ^ The History of Birthstones
  3. ^ הטנזניט נוסף כאבן הולדת לחודש דצמבר על ידי איגוד סוחרי אבני החן של אמריקה הידוע בראשי התיבות AGTA‏ (American Gem Trade Association) באוקטובר 2002 תוך הסכמה עם איגודי תכשיטנות אמריקנים נוספים. השינוי הראשון שבוצע בטבלת אבני ההולדת, 90 שנה אחרי שנקבעה.