אברהם אוסטשגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם אוסטשגה
Abraham Ostrzega
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 1889
אוקונייב, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 1942 (בגיל 53 בערך)
טרבלינקה, גנרלגוברנמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים School of Fine Arts in Warsaw עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה פיסול עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חתימתו של אוסטשגה, חרותה על מצבה מעשה ידיו

אברהם אוֹסְטְשֶגָה (או אוֹסְצֶ'גָה; בכתיב יידי: אָסטזשעגאַ; בפולנית: Abraham Ostrzega;‏ 18891942) היה פסל יהודי-פולני מפורסם בפולין שבין מלחמות העולם, שנודע בפיסולי המצבות שיצר.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטשגה נולד בכפר אוֹקוּנְיֶיב, כ-20 ק"מ ממזרח לוורשה, ב-1889. רכש את הכשרתו בפיסול בסדנאותיהם של הנריק קונא (Kuna) ואדווארד ויטיג (Wittig). בתקופה שבין מלחמות העולם היה אוסטשגה ממובילי התרבות היהודית בפולין; בין היתר היה אחד ממייסדי "האגודה היהודית לאמנות יפה" (יידישער געזעלשאפט צו פארשפרייטן קונסט; Żydowskie Towarzystwo Krzewienia Sztuk Pięknych) ב-1923. ברחוב מילנה 9 שבוורשה פעל הסטודיו שלו ושל הצייר-תפאורן ולדיסלב ויינטרוב, שבו היו מכינים מצבות אמנותיות.

בעת הכיבוש הנאצי, אז חי אוסטשגה בגטו ורשה, הסבו הוא וויינטרוב את הסדנה שלהם למפעל לייצור אבני השחזה, להשחזת סכינים, ואמנים רבים הועסקו בו.[1]

באוגוסט 1942 נשלח אוסטשגה לטרבלינקה, שם נספה.

מרבית יצירותיו של אוסטשגה אבדו במהלך הכיבוש הנאצי; כיום נותרו בעיקר המצבות המפוסלות שבבית העלמין היהודי בוורשה. הידועה שבהן היא "מאוזוליאום שלושת הסופרים" (מכונה גם "אוהל פרץ" – המונומנט שמעל קברם של י"ל פרץ, יעקב דינזון וש. אנ-סקי); וכן המצבה על קברו של זיגמונט ביחובסקי;[2] קברה של פרנצ'ישקה אייגר;[3] קברו של אדולף פרץ; קברו של יוסף איזביצקי;[4] קברו של הירש דוד נומברג[5] וכן זה של אורי ניסן גנסין.

באוניברסיטה העברית בירושלים בספרייה הלאומית מצויות שתי פרוטומות מעשי ידיו: האחת בדמות הרמב"ם, שנשלחה על ידי בוריס סטבסקי (שעמד בראש שוחרי האוניברסיטה בפולין) כמתנה לאוניברסיטה עם הנחת אבן הפינה ב-1925 (מוצגת בבניין הפקולטה למשפטים), והשנייה בדמותו של סטבסקי.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברהם אוסטשגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Barbara Engelking & Jacek Leociak (2009). The Warsaw ghetto: a guide to the perished city (translated by Emma Harris). Yale University Press. p. 532. ISBN 0300112343.
  2. ^ קברו של זיגמונט ביחובסקי בבית העלמין היהודי בוורשה.
  3. ^ קברה של פרנצ'ישקה אייגר בבית העלמין היהודי בוורשה.
  4. ^ קברו של יוסף איזביצקי בבית העלמין היהודי בוורשה.
  5. ^ קברו של הירש דוד נומברג בבית העלמין היהודי בוורשה.