אברהם דוד לבוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם דוד לבוט
אברהם דוד לאוואט (או: לאוואוט)
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1814 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1890 (בגיל 76 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1890 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבה של ניקולייב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב אברהם דוד לָבוֹט (או: לָבוּט; בכתיב יידי: לאַוואָט או לאוואוט; ברוסית: Лавотъ; תקע"ה, 1815י"ח באדר תר"נ, 1890), היה רב, פוסק ומחבר ספרים, מהבולטים ברבני חב"ד במזרח אירופה במאה התשע עשרה.

תולדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ליהודה לייב, חסיד חב"ד, מחסידי אדמו"ר הצמח צדק. בתחילה היה רב במושבה רומנובקה, שם עמד בראש כולל שיסד רבו הצמח צדק. לאחר פטירת הצמח צדק היה לחסיד של בנו רבי שמואל שניאורסון (המהר"ש). המהר"ש כתב הסכמה על ספרו "בית אהרן והוספות", וזו ההסכמה היחידה הידועה ממנו.

בהיותו כבן שלושים וחמש, בשנת תר"י בערך נתמנה לרב הקהילה ניקולייב, על שפת הים השחור, בה כיהן עד סוף ימיו. הקהילה בתחילת דרכה הייתה קטנה מכיוון שלא ניתנה ליהודים רשות לגור בה, מלבד למספר מצומצם של יהודים שעסקו בעבודות הקשורות בנמל. במהלך תקופת כהונתו כרב התפתחה הקהילה הודות ליהודים רבים שבאו להתיישב בעיר. הממשלה העניקה לו ב-1857 מדליה מזהב כאות הוקרה על שירותו למען הקהילה[1]

הרב לבוט היה גם ממונה מטעם הממשלה הרוסית על הרבנות בארבעים יישובים נוספים בפלך חרסון. נפטר בי"ח באדר תר"נ, ונקבר בעירו ניקולייב.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו "קב נקי", מהדורה שנייה, פיטרקוב, תרע"ד

מאשתו הראשונה אסתר[2], הייתה לו בת, ביילא רבקה שמה, שנישאה לישראל לייב ינובסקי (בנם של ישראל לייב וביילה רבקה היה הרב מאיר שלמה ינובסקי ששימש כרב העיר אחרי פטירת סבו. בתו של הרב מאיר שלמה ינובסקי היא הרבנית חנה שניאורסון (אנ'), אשת רבי לוי יצחק שניאורסון). נשא בזיווג שני את פעסיא האכשטיין, ממנה נולד לו בן אחד בשם מנשה.

מצאצאיו: בן נינו הרבי מליובאוויטש הרב מנחם מנדל שניאורסון ונינו המשורר אברהם שלונסקי (נקרא על שמו) ואחותו המלחינה והפסנתרנית ורדינה שלונסקי.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בית אהרן והוספות – ציונים למאמרי התלמוד והמדרשים על כל פסוק בתנ"ך. עם הסכמת האדמו"ר ר' שמואל מליובאויטש. מהדורה ראשונה וילנא תרמ"א[3].
  • קב נקי – הלכות גיטין ושמות אנשים, ערים ונהרות. מהדורה ראשונה, ורשא, תרכ"ח. נדפס פעמים רבות נוספות. על פי בקשת ר' יוסף יצחק שניאורסון האדמו"ר השישי מחב"ד, יצא בשנת תשי"א על ידי הוצאת קה"ת של חב"ד, עם הקדמת המו"ל - נכד נכדו – ר' מנחם מנדל שניאורסון, ועם פרקים לתולדות המחבר.
  • סידור תורה אור - מהדורה מתוקנת של סדור התפילה של חסידי חב"ד שערך בעל התניא, ובסופו חיבור "שער הכולל" המבאר את נוסח חב"ד. יצא לאור במהדורות רבות.
  • פסקי פרי מגדים - פסקים מסודרים על פי ערכים, הערות לשולחן ערוך הרב אורח חיים, יורה דעה וחושן משפט. יצא לראשונה מכתב ידו בהוצאת קהת, ניו יורק, תשמ"ה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "בן ארצנו - רבי מנחם מנדל שניאורסון, ההיסטוריה של משפחות לבוט-ינובסקי-שניאורסון בעיר ניקולייב. ל. לבצ'נקו עם ו. שוקין, "Our Fellow Countryman Cebbe Menachem Mendel Schneerson". ניקולייב, אוקראינה, 2019 ISBN 9786175761113 עמודים 7-21,148-149 ובנספחים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "בן ארצנו"; ל. לבצ'נקו עם ו. שוקין, "Our Fellow Countryman Cebbe Menachem Mendel Schneerson" ("בן ארצנו - רבי מנחם מנדל שניאורסון, ההיסטוריה של משפחות לבוט-ינובסקי-שניאורסון בעיר ניקולייב"). ניקולייב, אוקראינה, 2019 ISBN 9786175761113. עמוד 12
  2. ^ בן ארצנו, עמוד 10. ל. לבצ'נקו עם ו. שוקין, "Our Fellow Countryman Cebbe Menachem Mendel Schneerson" ("בן ארצנו - רבי מנחם מנדל שניאורסון, ההיסטוריה של משפחות לבוט-ינובסקי-שניאורסון בעיר ניקולייב"). ניקולייב, אוקראינה, 2019 ISBN 9786175761113
  3. ^ בקטלוג באתר ספריית חב"ד עם PDF של הספר. 40 עמודים ראשונים של ספר זה באוצר החכמה


הקודם: רבני העיר ניקולייב הבא:
מאיר שלמה ינובסקי