אגם אוחריד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגם אוחריד
במקדונית: Охридско Езеро
Ohridsko Ezero
באלבנית: Liqeni i Ohrit
שקיעה באגם אוחריד
שקיעה באגם אוחריד
שקיעה באגם אוחריד
אתר מורשת עולמית
מורשת הטבע והתרבות של אזור אוחריד
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי ותרבותי בשנת 1979, לפי קריטריונים 1, 3, 4, 7
חלק מתוך מורשת הטבע והתרבות של אזור אוחריד עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות הורחב ב-1980 וב-2019
מידע כללי
מיקום מקדוניה הצפוניתמקדוניה הצפונית מקדוניה הצפונית אלבניהאלבניה אלבניה
סוג אגם עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 358 קמ"ר
נפח 55.4 קמ"ק
גובה 693 מטר מעל לפני הים
אורך מרבי 30.4 ק"מ
אורך 30.4 קילומטר
רוחב מרבי 14.8 ק"מ
רוחב ממוצע 14.8 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עומק מרבי 288 מטר
‏עומק ממוצע 155 מטר
מידע נוסף
נהר מזין סאטסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקור לנהר הדרין השחור
אגן ניקוז 2,600 קמ"ר
מדינות באגן הניקוז מקדוניה הצפונית, אלבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך קו החוף 87.53 ק"מ
ערים אוחריד
תחלופת המים 70 שנים
קואורדינטות 41°05′N 20°45′E / 41.083°N 20.750°E / 41.083; 20.750
מפת מיקום האגם בסמוך לאגם פרספה
מפת מיקום האגם בסמוך לאגם פרספה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אגם אוחרידמקדונית: Охридско Езеро, Ohridsko Ezero. באלבנית: Liqeni i Ohrit) נמצא למרגלות ההרים בין האזור הדרום-מערבי של מקדוניה הצפונית לבין מזרח אלבניה. האגם משמר מערכת אקולוגית מימית בעלת למעלה מ-200 מינים מקומיים והוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו ב-1979, יחד עם אזור האגם כולו. אולם, פעילות האדם בגדות האגם ובאזור האגירה שלו גורמת ללחץ על המערכת האקולוגית.

גאוגרפיה והידרולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיית יוחנן הקדוש בקניו על רקע האגם

אגם אוחריד הוא האגם העמוק בחבל הבלקן[דרוש מקור]. עומקו המרבי מגיע ל-288 מטר ועומקו הממוצע עומד על 155 מטר. הוא משתרע על שטח של 358 קמ"ר ואוגר בקרבו 55.5 ק"מ מעוקב של מים. אורך חופיו הוא 87.53 ק"מ, ואלה מתחלקים בין מקדוניה הצפונית (56.02 ק"מ) ואלבניה (31.51 ק"מ).

מקורם של אגם אוחריד ואגם פרספה הסמוך לו בתקופת הפליוקן לפני כ-5 מיליון שנים, ורק לאגמים ספורים בעולם היסטוריה כה ארוכה. בעוד שמשך חייהם של רוב האגמים בעולם אינו עולה על 100,000 שנים מרגע היווצרותם ועד שהם מתמלאים בסלעי משקע וגוועים, נראה כי במקרה של אגם אוחריד, התהליך נבלם בשל עומקו ובשל כמות סלעי המשקע הקטנה יחסית השוקעת בו. יתר על כן, בדרומו של האגם עדיין מתרחשת פעילות טקטונית העשויה לשמש משקל נגד לתהליך התמלאותו בסלעי משקע.

האגם מנקז שטח של כ-2,600 קמ"ר והוא ניזון בעיקר ממעיינות תת-קרקעיים לאורך חופו המזרחי וכן מנגר עילי וממשקעים. המוצא היחיד של האגם הוא דרך נהר הדרין השחור (אלבנית Drini i Zi; מקדונית Црн Дрим, Crn Drim) הזורם דרך אלבניה אל הים האדריאטי, ובדרך של התאיידות. היחס הגדול יחסית בין שטח האגם לבין גליל מימיו (1:7), גודלו הקטן יחסית של האחרון, והאקלים הים תיכוני היבש השורר באזור, מביאים לכך שמים שוהים באגם פרק זמן ארוך יחסית של כ-70 שנים בממוצע. מי האגם ידועים בנקיונם ובשקיפותם המאפשרים ראות עד לעומק של 22 מטר. כתוצאה מזרמי הרוח וסיבובו של כדור הארץ, נעים מי האגם לאורך חופיו של האגם נגד כיוון השעון.

החי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באגם מערכת אקולוגית עשירה הכוללת למעלה מ-200 מינים אנדמיים, ואלה נעים מפיטופלנקטון, אצות וזואופלנקטון דרך רכיכות וסרטנאים וכלה בדגים מקריני סנפיר ובדגים טורפים. באגם שני מיני טרוטה אנדמיים: "בלוויצה" ("Belvica", שם מדעי Acantholingua ohridana) וטרוטת אוחריד (Salmo letnica), אך בשל דיג יתר, וייתכן שגם בשל הרס אזורי הרבייה, אוכלוסייתם הצטמצמה.

נוסף על מינים אלה, קיימים באגם מיני בעלי חיים שאינם ייחודיים רק לו, ואלה כוללים מינים ניידים או מינים נודדים כמו הצלופח האירופי, אולם תנועתו של האחרון הוגבלה בשנים האחרונות בשל הקמת מפעלים הידרואלקטריים על הדרין השחור. בנוסף משמש האגם כאזור מחיה חשוב למינים רבים של עופות כמו עיטי שמש, ברבורים ועוד.

התיישבות אנושית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלוש ערים שוכנות לחופי האגם - אוחריד וסטרוגה במקדוניה הצפונית, ופוגרדץ באלבניה. בנוסף שוכנים לחופיו מספר כפרי דייגים הנסמכים יותר ויותר על התיירות. זו פחתה בתקופת התפרקות יוגוסלביה והמשבר האתני בתוך מקדוניה בשנת 2001, אולם היא הולכת ומתאוששת מאז.

כ-131,000 איש חיים לחופיו של האגם, וכ-170,000 מתגוררים בגליל מימיו, נתון שגדל ביותר מפי שניים בחמישים השנים האחרונות. עובדה זו בצירוף היותו של האגם מוקד פופולרי לנופש ולתיירות דתית הפוקדת את האתרים הנוצריים שלחופיו, מכבידה על המערכת האקולוגית העדינה של האגם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגם אוחריד בוויקישיתוף