אדוארדו סברין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארדו סברין
אדוארדו סברין בכנס CHINICT ‏ 25 במאי 2012
אדוארדו סברין בכנס CHINICT ‏ 25 במאי 2012
אדוארדו סברין בכנס CHINICT ‏ 25 במאי 2012
לידה 13 במרץ 1982 (בן 42)
סאו פאולו, ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים סינגפור
ידוע בשל מייסד משותף של פייסבוק
השכלה
מקצוע משקיע ויזם אינטרנט
בן או בת זוג Elaine Andriejanssen (2015–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Asia's Most Influential Singapore (2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארדו לואיז סבריןאנגלית: Eduardo Saverin; נולד ב-13 במרץ 1982) הוא משקיע ויזם אינטרנט יהודי-ברזילאי ומייסד משותף של פייסבוק. נכון ל-2012 סברין מחזיק בפחות מ-5% מפייסבוק. נכון ל-2020 הונו נאמד ב-15.4 מיליארד דולר אמריקני[1]. סברין מושקע בחברות הזנק נוספות כגון Qwiki ו-Jumio.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סברין נולד בסאו פאולו שבברזיל למשפחה יהודית שעקרה לאחר מכן לריו דה ז'ניירו. אביו היה תעשיין שעסק בייצוא, ביגוד, הובלה ונכסי דלא-ניידי. עד 1993 צבר אביו של סברין עושר רב, ונודע לו כי כנופיות סחטנים הכניסו את שמו של סברין לרשימת מועמדים לחטיפה לצורך כופר נפש. כפועל יוצא המשפחה החליטה להגר לארצות הברית והתיישבה במיאמי שבפלורידה.

ב-2002 סברין החל ללמוד באוניברסיטת הרווארד ובין השאר היה הנשיא של אגודת ההשקעות של הרווארד. במהלך לימודיו הרוויח $300,000 בהשקעה אסטרטגית בתעשיית הנפט. ב-2006 סיים את לימודיו לתואר ראשון בכלכלה.

סברין חבר באחוות הסטודנטים היהודים הבין-אוניברסיטאית אלפא אפסילון פאי, סניף הרווארד.

סברין גר בסינגפור מאז 2009. בספטמבר 2011 ויתר על אזרחותו האמריקאית כדי להוריד את מס רווחי הון שהיה צפוי לשלם על רווחיו מהנפקת פייסבוק.

פייסבוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנתו השלישית בהרווארד פגש סברין את מארק צוקרברג שהיה אז בשנתו השנייה ויחד הקימו מיזם משותף, הקמת אתר בשם "Facemash", בו יתאפשר לסטודנטים בהארוורד "לדרג" זה את זה, באפיונים שונים, כגון תמונות זה של זה ועוד. גרסה זו של האתר הועלתה בשם התחום Facemash.com למשך ארבע שעות בלבד עד שהאתר נסגר על ידי הנהלת האוניברסיטה. צוקרברג וסברין החליטו להעלות גרסה ניסיונית של מיזם ה-Facemash. צוקרברג העלה אותה ב-4 בפברואר 2004 מחדר השינה שלו באוניברסיטה, כשהפעם כינה אותה "הפייסבוק" (בתרגום: "ספר הפָּנים"), והאתר נחל הצלחה רבה בקרב הסטודנטים. בהקמת האתר סייעו בידו שלושת שותפיו לחדר, כריס יוז, דסטין מוסקוביץ' ואנדרו מקקולום. אדוארדו סברין סיפק את המימון הראשוני בסך $19,000. כל החמישה נחשבים כמייסדים משותפים של פייסבוק.

לאחר כחודש החליט צוקרברג להפיץ את האתר בסטנפורד, קולומביה ובייל ולאחר מכן התפשטה ההפצה לשאר אוניברסיטאות ליגת הקיסוס. עד קיץ 2004 הפיצו צוקרברג, מוסקוביץ' וסברין את האתר ל-30 אוניברסיטאות שונות. בתקופה זו היה סברין מנהל הכספים של פייסבוק והמנהל העסקי שלה.

עם ההצלחה המהירה של פייסבוק נתגלעו חילוקי דעות בין סברין וצוקרברג לגבי הכיוון אליו צריכה החברה לשאוף. סברין איבד עניין ומעורבותו בחברה דעכה. סברין הגיש תביעה נגד פייסבוק ותביעה זו יושבה מחוץ לכותלי בית המשפט. פרטי ישוב התביעה אינם ידועים, אך סברין הוכרז באופן רשמי כמייסד משותף של פייסבוק באתר החברה. סברין חתם על חוזה אי גילוי בו נאסר עליו לגלות פרטים על ההסכם.

בעת הנפקת פייסבוק, הוערך חלקו של סברין בחברה בכ-5%, מה שהקנה לו הון של למעלה מ-5 מיליארד דולר אמריקאי.

במדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2010 יצא לאקרנים הסרט "הרשת החברתית" שתיאר את הקמת פייסבוק והיחסים בין סברין וצוקרברג מאז המפגש ביניהם. בסרט גילם אנדרו גארפילד את דמותו של סברין, וזכה לשבחים על משחקו ואף היה מועמד לפרס גלובוס הזהב בקטגוריה של פרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר - סרט קולנוע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארדו סברין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Eduardo Saverin, Forbes (באנגלית)