אדולפו לופס מטאוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדולפו מטאוס
Adolfo López Mateos
אדולפו לופס מטאוס, 1963
אדולפו לופס מטאוס, 1963
לידה 26 במאי 1910
סיודד לופס מטאוס, מדינת מקסיקו, מקסיקו
פטירה 22 בספטמבר 1969 (בגיל 59)
מקסיקו סיטי, מקסיקו
שם מלא אדולפו לופס מטאוס
מדינה מקסיקו מקסיקומקסיקו
מקום קבורה Atizapán de Zaragoza Municipality עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה האוטונומית של מדינת מורלוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה המוסדית המהפכנית (PRI)
בת זוג אווה סאמאנו
אנג'לינה גוטיירז סדורני
נשיא מקסיקו ה־48
1 בדצמבר 195830 בנובמבר 1964
(6 שנים)
מזכיר העבודה והרווחה הציבורית
1 בדצמבר 195217 בנובמבר 1958
(6 שנים)
תחת הנשיא אדולפו רואיס קורטינס
→ מנואל רמירז ואקס
סלומון גונסלאס בלאנקו ←
סנאטור הקונגרס הפדרלי מטעם מדינת מקסיקו
1 בספטמבר 194631 באוגוסט 1952
(6 שנים)
→ אלפונסו פלורס
אלפרדו דל מאסו ולס ←
פרסים והוקרה
  • הצלב הגדול של מסדר הוורד הלבן של פינלנד עם צווארון (30 בינואר 1964)
  • אביר הצלב הגדול של האריה ההולנדי
  • הצלב הגדול של מסדר פולוניה רסטיטוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדולפו לופס מטאוסספרדית: Adolfo López Mateos, [נהגה: aˈðolfo ˈlopez maˈteos]; ‏26 במאי 191022 בספטמבר 1969) היה נשיא מקסיקו ה-48. מטאוס היה פוליטיקאי מקסיקני חבר המפלגה המוסדית המהפכנית (PRI), וכיהן כנשיא מקסיקו בין השנים 19581964. הוא היה הנשיא הראשון שהשתייך למחנה השמאל מאז נשיאותו של לאסרו קארדנאס, כנשיא היה אחראי להלאמת חברות החשמל במדינה, וקידם הקמת מוסדות תרבות ומוזיאונים כמו המוזיאון הלאומי לאנתרופולוגיה במקסיקו סיטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדולפו לופס מטאוס נולד בסיודד לופס מטאוס, מדינת מקסיקו, מקסיקו, בשנת 1910, להורים לא נשואים. אדולפו לופס מטאוס היה בנה הטבעי של אלנה מטאוס ולפי כמה מסמכים של גונסאלו דה מורגה מספרד. במהלך ילדותו, הוא ואחותו אספרנסה אימצו את שם המשפחה לופס, שהיה זה של בעלה המנוח של אמם, מריאנו גררדו לופס, שנפטר בשנת 1904.

הוא למד בבית הספר הלילי של המכון ללימודי משפטים מטעמה של האוניברסיטה הלאומית במקסיקו סיטי, שם פגש את הפוליטיקאי חוסה וסקונסלוס. לופס מטאוס סיים את לימודי המשפטים ובהמשך היה לסאנטור בסנאט הפדרלי (הבית העליון של הקונגרס) בין השנים 19461952. בתקופת כהונתו של אדולפו רואיס קורטינס בתור נשיא מקסיקו, לופס מטאוס היה שר העבודה והרווחה הציבורית (1952-1957) ותרם בחקיקות ובתשתיות על הגנת העובדים.

הנשיא רואיס קורטינס קבע את לופס מטאוס להיות ליורשו בנשיאות והמועמד למשרה מטעם המפלגה המוסדית המהפכנית. לופס מטאוס כיהן בתפקיד נשיא הרפובליקה המקסיקנית מ-1 בדצמבר 1958 עד 30 בנובמבר 1964. ממשלתו העניקה דגש על הקידום של הרפורמות החברתיות, הפוליטיות והכלכליים שהחלו עוד קודם לכן בממשלות רואיס קורטינס ומיגל אלמאן ולדס. בהיותו נשיא התנגד לופס מטאוס להתגורר במושב הנשיאות במקסיקו סיטי והמשיך כל אותה העת שבה כיהן כנשיא מקסיקו להתגורר בביתו הפרטי.

בתקופת נשיאותו של לופס מטאוס ניתנה תנופה עבור פעילות ציבורית ועבור מדיניות חוץ, אשר כללה את כניסתה של מקסיקו לאיגוד הסחר החופשי של אמריקה הלטינית. מארצות הברית, הנשיא ג'ון פיצג'רלד קנדי, שהתמודד עם התסיסה המונעת על ידי המהפכה הקובנית, השיק את "הברית לקידמה", שמטרתה למנוע התקוממויות קומוניסטיות ברחבי אמריקה הלטינית באמצעות רפורמות פוליטיות וחברתיות.

מקסיקו בהנהגת לופס מטאוס שימרה את תמיכתה בקובה הקומוניסטית לאחר המהפכה הקובנית, למרות הלחץ של ארצות הברית. לופס מטאוס כמו כן קידם פתרון סכסוך על גבול ארצות הברית–מקסיקו שנגע לפיתול של נהר הריו גראנדה. לקראת סיום כהונתו קבע אדולפו לופס מטאוס את גוסטבו דיאס אורדס לרשת אותו בנשיאות בתור מועמד המפלגה המוסדית המהפכנית לנשיאות מקסיקו.

בעניינים חברתיים נעצרו התפרצויות של קדחת צהובה ואבעבועות שחורות; חיסון הפוליו הופק והחל להינתן עבור תינוקות וכן הצטמצמו התפרצויות של מחלת פינטו, שחפת ומחלות נוספות הנישאות במים. המכון המקסיקני לביטוח לאומי, IMSS, הרחיב את כיסויו והמרפאות שלו הוקמו ברחבי השטח הלאומי; באופן דומה, עם הקמת המכון לביטוח לאומי ושירותים לעובדי המדינה, ISSSTE, שופרו תנאי החיים של הבירוקרטיה הפדרלית. 48,121 בתים נבנו, בהם 10,000 ביחידת סן חואן דה אראגון ו-11,916 דירות במתחם נונאלקו-טלטולולקו.

תנועות לזכויות המורים והמפעילים הטלפוניים הודחקו על ידי החיילים והמנהיגים "הועלמו" או נכלאו, כמו מנהיג התאגדות מורים אותון סלאזר; ארגוני שמאל קיצוני נרדפו גם הם וארנולדו מרטינז ורדוגו, מהמפלגה הקומוניסטית, נעצר. לעומת זאת, לופס מטאוס תמך בגורמי שמאל קיצוני שהיו בתפקידי הנהגה בתוך הממשלה, כמו חואקין הרננדס גליציה. בסן לואיס פוטוסי, לאחר בחירות אלימות והונאות של בכירי ה-PRI, הורה לופס מטאוס למשטרה האזרחית להדחיק את ההתנגדות האזרחית של המועמד העצמאי למושל המדינה, סלבדור נאווה, שעוכב ועונה במקסיקו סיטי.

לופס מטאוס התחתן ב-7 באוקטובר 1937 עם אווה סאמאנו, איתה נולדה לו בת, אווה לאונור. לאחר שהזוג התרגש לופס התחתן עם אנג'לינה גוטיירז סדורני, מורה במקצועה. מנישואיו השניים היה לופס מטאוס אב לאדולפו הבן ואנג'לינה הבת. אדולפו לופס מטאוס נפטר במקסיקו סיטי ב-22 בספטמבר 1969.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדולפו לופס מטאוס בוויקישיתוף


הקודם:
אדולפו רואיס קורטינס
נשיא מקסיקו

19581964

הבא:
גוסטבו דיאס אורדס