טופו השישי, מלך טונגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אהואטו, נסיך טונגה)
טופו השישי
Tupou VI
ʻAhoʻeitu ʻUnuakiʻotonga Tukuʻaho Tupou
טופו השישי
טופו השישי
לידה 12 ביולי 1959 (בן 64)
נוקואלופה, טונגה
שם מלא אהואטו אונואקיאוטונגה טוקוהאו
שם לידה ʻAhoʻeitu ʻUnuakiʻotonga Tukuʻaho עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה טונגהטונגה טונגה
השכלה
בן או בת זוג Nanasipauʻu of Tonga עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת מלכי טונגה
תואר טונגהטונגה מלך טונגה
אב טאופאאהאו טופוו הרביעי
אם האייולו מטאהאו אהומהא
צאצאים טופואוטו אולוקללה, נסיך טונגה
Princess Lātūfuipeka Tukuʻaho
Prince Ata עריכת הנתון בוויקינתונים
טונגהטונגה מלך טונגה
18 במרץ 2012 – מולך
(12 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טופו השישי (שמו המלא: אהואטו אונואקיאוטונגה טוקוהאו; נולד ב-12 ביולי 1959) הוא מלך טונגה. כיהן כראש ממשלת טונגה וכשר בממשלת טונגה. מ-2008 ועד 2012 כיהן אהואטו כנציב העליון של טונגה באוסטרליה ומתוקף תפקידו עבר לקנברה ובנוסף שימש בשנים 2010–2012 כשגריר לא-תושב ביפן.

משפחת המלך[עריכת קוד מקור | עריכה]

טופו הוא בנו השלישי והצעיר של מלך טונגה טאופאאהאו טופוו הרביעי. אחיו הבוגרים יותר הם המלך ג'ורג' טופו החמישי והנסיכה שלוט. הוא נשוי לבת דודתו מדרגה שנייה, הנסיכה ננסיפאו, ביתו של הברון ויאה, ראש ממשלת טונגה לשעבר, ויש להם 3 ילדים:

תאריו באוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1977 סיים לימודים בקיימברידג' שבאנגליה ובשנת 1982 הצטרף לזרוע הימית של שירותי ההגנה של טונגה. הוא התקדם בתפקידי קצונה ותוך כדי שירות למד לימודי אסטרטגיה בארצות הברית ואוסטרליה. בשנים 19901995 פיקד על אוניית הסיור VOEA Pangai ועל מבצעי אכיפה בבוגנוויל. לאחר מכן למד באוסטרליה והשלים תואר שני בלימודי הגנה באוניברסיטת ניו סאות' ויילס (1997) ותואר שני ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת בונד (1998).

בממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 פרש משורות הצבא ועד 2004 שימש שר הביטחון והחוץ בממשלת טונגה. בשנת 2000 מונה לתפקיד ראש הממשלה וכיהן בתפקיד עד 2006, במקביל אליו כיהן בשורת תפקידים ועמד בראש משרדים שונים: משרד התעופה האזרחית, משרד התקשורת, משרד העבודה והרווחה ומשרד לענייני הנמלים. בשנת 2006 הודיע במפתיע על התפטרותו מהממשלה, חודשים אחדים לאחר הפגנות עממיות שדרשו מעורבות פחותה של משפחת המלוכה במוסדות הממשל.

מלכותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 במרץ 2012, עם מותו ללא ילדים חוקיים של אחיו ג'ורג' טופו החמישי, מלך טונגה, ירש אותו אהואטו ובחר בשם המלכותי טופו השישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]