אובליקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אובליקס
Obélix
אובליקס
אובליקס
שם ספר אסטריקס (קומיקס)
הופעה ראשונה אסטריקס הגאלי
יוצרים רנה גוסיני ואלבר אודרזו
גילום הדמות ז'ראר דפארדיה, ז'אק פרנץ, פייר טורנדה, ז'אק מורל, Guillaume Briat עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
גיל 35
מין זכר
מקצוע סתת וסבל של מנהירים
נטייה טוב
כוחות כוח פיזי על-אנושי ומהירות-על
סגנון לחימה תגרות ידיים
מקום מגורים גאליה (כפר קטן בחוף ארמוריקה)
דמויות קשורות
חברים אסטריקס, מבריקס ואשפיקס
אויבים הרומאים ובייחוד חיילי הלגיון ויוליוס קיסר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אדם מחופש לאובליקס (מצד שמאל נראה אדם המחופש לאסטריקס).

אובליקסצרפתית: Obélix, בתרגום לאנגלית: Obelix) הוא אחד הגיבורים הראשיים של סדרת ספרי הקומיקס "אסטריקס", שיצרו הסופר רנה גוסיני והמאייר אלבר אודרזו. אובליקס הוא חברו הטוב של אסטריקס. אובליקס הוא ילדותי ותמים באופיו, רעבתן וחובב תגרות ידיים עם הרומאים, ובעל כוח-על תמידי.

דמותו של אובליקס מדורגת במקום ה-23 ברשימת דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים, לפי מגזין אמפייר.[1] ברוב הסקרים הוא הדמות האהובה ביותר בקרב אוהדי הסדרה.[2]

ב-4 סרטים שונים אובליקס מגולם על ידי השחקן הצרפתי ז'ראר דפרדייה.

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהסופר גוסיני והמאייר אודרזו עבדו על פיתוח הדמויות, הם נקלעו לחילוקי דעות בנוגע לאסטריקס; אסטריקס יועד להיות בעל כוחות על-אנושיים (כתוצאה משתיית שיקוי הפלא), ולכן רצה אודרזו לצייר אותו בסגנון גיבורי-העל המקובל; גבוה, שרירי ומרשים. גוסיני, לעומת זאת, העדיף שאסטריקס יהיה אנטי-גיבור וייעזר בעיקר בתושיה ובתחבולות. כפשרה הם יצרו את אובליקס - חברו הטוב ביותר של אסטריקס, שהוא גדל גוף ובעל כוח על-אנושי באופן קבוע.[2][3]

שמו של אובליקס לקוח מהמילה obélisque (אובליסק), אולי כאזכור למנהירים שהוא מייצר.[4]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובליקס נולד בשנת 85 לפני הספירה בכפר הגאלי, ובינקותו נפל אל תוך קדירה מלאה בשיקוי פלא המעניק כוח על אנושי. כתוצאה מכך השפעת השיקוי שורה עליו באופן תמידי (בעוד שבדרך כלל השיקוי משפיע על השותה למשך זמן קצר מאוד).

כבר מילדותו היה אובליקס חברו הטוב ביותר של אסטריקס, וגם בבגרותם הם נשארו חברים קרובים ונאמנים. כאשר דרוש מישהו שייצא למשימה למען הכפר, בדרך כלל אובליקס ואסטריקס יוצאים יחד ועוזרים זה לזה.

בזמן שהעלילה מתרחשת אובליקס הוא בערך בן 35 ועובד כסתת וסבל מנהירים. הוא מגדל כלבלב קטן בשם מבריקס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובליקס הוא בן-אדם גדול, גבוה ועב-בשר, אך מסרב להודות בכך ומעדיף להגדיר את עצמו כ"קצת מרופד" או בעל "מותניים רחבות". גובהו 1.96 מטר ומשקלו מעל 140 ק"ג. הוא ג'ינג'י בעל שפם וצמות בגוון ג'ינג'י-אדמוני עז,[5] ונוהג ללבוש רק מכנסיים רחבים מדוגמים בפסים כחולים-לבנים עם חגורה ירוקה, וכן נעלי עור חומות וקסדה קטנה.

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובליקס הוא ילדותי באופיו,[6] תמים, מעט קשה הבנה ולא פיקח כמו אסטריקס. גוסיני אמר, "אני רואה אותו כמבוגר עם תגובות נאיביות של ילד קטן... אבל זה לא מונע ממנו לחוות הבזקים של אינטליגנציה, ואפילו ערמומיות."[3]

הוא בעל תיאבון רב ואוהב מאוד לאכול הרבה, במיוחד חזיר בר צלוי. הוא מוכן לאכול כמעט הכול, מלבד דגים (אבל כן אכל געפילטע פיש בפרובינציית יהודה). אהבתו הגדולה השנייה היא תגרות ידיים המוניות, בייחוד עם החיילים הרומים ושודדי הים. עם זאת נראה שהוא לא עושה זאת מתוך אכזריות או לוחמנות אלא כשעשוע, וסובר שגם אויביו חושבים כך.[7] אובליקס נעלב בקלות ונוטה להיגרר לקטטות.

בשער האחורי של ספרי אסטריקס בעברית נכתב "אסטריקס המבריקס ואובליקס המצחיקס", שכן אופיו הילדותי והתמים של אובליקס מספק רגעי הומור ואתנחתא קומית רבים בסדרה.

מיומנויות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובליקס ניחן בהשפעה תמידית של שיקוי הפלא, שמעניק לו כוח פיזי רב מאוד ומהירות תנועה מוגברת. למרות כוחו הרב (וכנראה בשל העובדה שהקומיקס מיועד גם לילדים), מכותיו של אובליקס אינן קטלניות ורק מותירות את החוטפים אותן חבולים, פצועים ושבורים מוראלית.

עד ספר 33 אובליקס לא ידע לקרא, ואשפיקס לימד אותו במיוחד כדי שיוכל לקרא מכתב שפנקאה אהובתו (הנשואה כבר) כתבה לו. גם לאחר מכן הוא קורא ממש לאט.

במקצועו אובליקס הוא סתת ומוביל מנהירים (אבנים גדולות המשמשות לפולחן הגאלי), אך הוא מסייע לאסטריקס גם בציד חזירי בר ובשל כוחו הרב הוא משמש גם כלוחם המגן על הכפר ומסייע לאסטריקס במשימותיו.

בספר "אובליקס וחבורתו" מתואר בפתיחת הספר כיצד אובליקס מביס לבדו חיל מצב רומי שלם. החיילים, שזה עתה הגיעו לגזרה, פותו לתקוף את הכפר על ידי אסטריקס והושארו לאובליקס כמתנת יומולדת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אובליקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The 50 Greatest Comic Book Characters
  2. ^ 1 2 אובליקס, באתר האתר הרשמי של אסטריקס (באנגלית)
  3. ^ 1 2 Peter kessler, The complete guide to Asretix, עמ' 16-17
  4. ^ גל ונטורה, עושים צחוק: קומיקס רב-גילאי בספרי אסטריקס של גוסיני ואודרזו, היסטוריה ותאוריה
  5. ^ הגוון המדויק של שיערו השתנה במהלך השנים מג'ינג'י-כתום לאדום מובהק יותר.
  6. ^ בספר ילדותו השנייה של אובליקס, אשפיקס אומר כי "אובליקס יישאר ילד לנצח".
  7. ^ למשל, כאשר הקרב נגמר הוא מתלונן על כך שאויביו "הפסיקו לשחק".