אולליה מברצלונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אֶוּלליה מברצלונה
Eulalia de Barcelona
קבר אולליה הקדושה.
קבר אולליה הקדושה.
לידה 290
ברצלונה, האימפריה הרומית
הוצאה להורג 303 (בגיל 13 בערך)
ברצלונה, האימפריה הרומית
קדוש עבור הכנסייה הקתולית
קאנוניזציה 633
מקום פולחן עיקרי ספרדספרד קתדרלת אולליה הקדושה, ברצלונה
חג 12 בפברואר
פטרונית של ברצלונה, ספרד; מלחים וספנים; מניעת בצורת

אֶוּלליה מברצלונה (Eulalia) היא הקדושה של העיר ברצלונה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולליה חיה בעיר ברצלונה במהלך התקופה הרומית. בהיותה בת 13 הייתה נוצרייה אדוקה; מאחר שסירבה לעזוב את דתה כפי שנצטוו הנוצרים ברחבי האימפריה הרומית על ידי הקיסר דיוקלטיאנוס, הפשיטו אותה חיילים רומיים והעמידו אותה בכיכר העיר. על פי האמונה הנוצרית, על אף היום החם החל לפתע לרדת שלג וכיסה את מערומיה (בברצלונה יש אקלים ים-תיכוני וירידת שלג בברצלונה היא אירוע נדיר). נס זה הכעיס את החיילים הרומיים אשר הכניסו אותה לחבית שבדפנותיה היו נעוצות סכינים, וגלגלו את החבית במורד הרחוב הקרוי כיום על שם האירוע 'Baixada de Santa Eulalia'. בהמשך צלבו אותה החיילים ולבסוף כרתו את ראשה. על פי האמונה, יונה עפה מצווארה לאחר שראשה נכרת.

ישנה מחלוקת אם אולליה מברצלונה ואולליה ממרידה הן למעשה אותה דמות[1]. אולליה נקברה בכנסיית סנטה מרינה דה לז ארנס (מריה הקדושה של החולות - כיום כנסיית סנטה מריה דל מאר). ארונה הוחבא בשנת 713 על מנת להגן עליו בעת הכיבוש המורי של העיר, והושב לכנסייה בשנת 878. בשנת 1339 הועברה גופת יולליה לארון בהט שהונח בקתדרלת אולליה הקדושה שברובע העתיק של ברצלונה.

אולליה מוזכרת במספר רב של רחובות ופסלים ברחבי ברצלונה.

חגה של אולליה נחוג בברצלונה מדי שנה ב-12 בפברואר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולליה מברצלונה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Haliczer, Stephen (2002). Between exaltation and infamy: Female mystics in the Golden Age of Spain. Oxford: Oxford University Press, 236. ISBN 0195148630.