האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי

האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי
თბილისის ივანე ჯავახიშვილის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტი
לוגו אוניברסיטת טביליסי
אוניברסיטת טביליסי
אוניברסיטת טביליסי
אוניברסיטה ציבורית
על שם איוונה ג'ווחישווילי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות
8 בפברואר 1918 – הווה
מייסדים איוונה ג'ווחישווילי עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלי תפקידים
רקטור גריגול חובואה[1][2]
תלמידים
30,000 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מיקום טביליסיטביליסי טביליסי, גאורגיהגאורגיה גאורגיה
מדינה גאורגיהגאורגיה גאורגיה
קואורדינטות 41°42′36″N 44°46′42″E / 41.71°N 44.778333333333°E / 41.71; 44.778333333333
www.tsu.ge
(למפת טביליסי רגילה)
 
האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי
האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי איוון גַ'ווַחישוויליגאורגית: თბილისის ივანე ჯავახიშვილის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტი) הידוע בעיקר בשם האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי היא האוניברסיטה הראשית של גאורגיה והאוניברסיטה הגדולה ביותר בגאורגיה ובכל הקווקז, שנמצאת בטביליסי. מספר הסטודנטים הרשומים בה מדי שנה עומד על כ-35,000 סטודנטים ומספר המועסקים עומד על כ-5,000 איש.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוניברסיטה ישנן 22 פקולטות, ובכללם: הפקולטה למשפטים, מדעי הרוח, מדעי החברה, רפואה, עסקים ומדעי הטבע. סיפריית האוניברסיטה כוללת 3.6 מיליון ספרים וכתבי עת.

סניפים של האוניברסיטה מצויים בסוחומי, אוזורגתי, סיר'נר'י, זוגדידי, פותי, ג'וואחתי, כארתלי תחתית, מרנאולי ומצחתה. בשנת 1999 נוסד "בית הספר הקווקזי לעסקים".

לאוניברסיטה קישרי שותפות קרובים עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר בארצות הברית, גרמניה, צרפת, הממלכה המאוחדת, רוסיה, ספרד, אוקראינה, טורקיה, שווצריה, פולין ואיראן. המוסדות העיקריים הם אוניברסיטאות בזארבריקן, במברג, ינה וגטינגן.

הגוף המנהל את האוניברסיטה הוא המועצה האקדמית והוא מורכב מ-12 נציגים, שני נציגים מ-6 הפקולטות הראשיות באוניברסיטה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת טביליסי הוקמה מיד עם יסודה של הרפובליקה הדמוקרטית של גאורגיה, ביום הזיכרון למותו של דוד הבנאי, 8 בפברואר 1918, והייתה אחת מהפעולות הראשונות של הממשלה המנשביקית שעמדה בראשה. מאוחר יותר, ב-5 בספטמבר 1995, הוקמה כנסייה בחצר האוניברסיטה, ונקראה על שמו של דוד הבנאי.

האוניברסיטה הוקמה על ידי ההיסטוריון ואיש האקדמיה הגאורגי, איוונה ג'ווחישווילי (אנ'). לפני כן הוא יסד יחד עם אנשי אקדמיה נוספים, בשנת 1917, את העמותה לייסוד אוניברסיטת טביליסי. מבין אנשי האקדמיה שפעלו להקמת האוניברסיטה ניתן למנות את גריגול אחוולדיאני, שלווה נוצובידזה, דימיטרי אוזנדזה, גריגול צרתלי, אקקי שאנידזה, אנדראה רזמדזה, יוסב קיפשידזה, פטרה מליקישווילי ואכוויתמה תאקאישווילי. פרופסור פטרה מליקישווילי, כימאי גאורגי נודע, היה הרקטור הראשון של האוניברסיטה, מינואר 1918 ועד דצמבר 1919. בטקס הכרזתו לרקטור הייתה באוניברסיטה פקולטה אחת בלבד. הוא הוחלף בתפקיד על ידי מייסד האוניברסיטה איוון ג'אוואחישווילי, שכיהן בתפקיד עד יוני 1926.

בתקופת השלטון הסובייטי בגאורגיה הייתה האוניברסיטה נתונה לביקורת מחמירה של הבולשביקים. באותה תקופה נוסדו על בסיס האוניברסיטה מוסדות אקדמיים רבים כמו האקדמיה הגאורגית למדעים ועוד. בשנת 1989 הוחלף שמה לשם הנוכחי שלה על שם מייסדה.

זמן קצר לאחר הכרזת העצמאות של הרפובליקה של גאורגיה, בשנת 1991, הוחלף הרקטור המכהן, נודר אמר'לובלי בתמז גמקרלידזה, בלשן ואיש אקדמיה ידוע, ששימש בתפקיד חודשיים בלבד. הוא הוחלף, בספטמבר 1991, באותר ג'פרידזה, שהוחלף אף זמן קצר לאחר מכן על ידי רוין מטרוולי, ושנה לאחר מכן, לאחר לחץ שהופעל ובעבודה קשה, הוכרה האוניברסיטה כמוסד עצמאי. מעמד שאבד לה מאז שנת 1926.

בתקופת מהפכת הוורדים, בנובמבר 2003, הייתה קבוצה של סטודנטים מהאוניברסיטה פעילה בהנהגת התנועה.

כיום משמש המשפטן, גיאורגי חובואה, כרקטור האוניברסיטה מ-7 באפריל 2006. לפני כן הוא שימש כנשיא האקדמיה הגאורגית למדעים.

בוגרי האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין בוגרי האוניברסיטה נכללים:

חברי סגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבין חברי הסגל הידועים היו:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאפריל 2006
  2. ^ קורות חייו של הרקטור, באתר הרשמי של האוניברסיטה