האוניברסיטה המטרופולינית של טורונטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האוניברסיטה המטרופולינית של טורונטו
Toronto Metropolitan University
סמל האוניברסיטה
סמל האוניברסיטה
סמליל האוניברסיטה
סמליל האוניברסיטה
אוניברסיטת מחקר ציבורית
על שם Egerton Ryerson עריכת הנתון בוויקינתונים
מוטו Mente et artificio
"With mind and Skill"
("עם דעת ויכולת")
תקופת הפעילות 1948 ריירסון טכנולוגיה,
1964 אוניברסיטת ריירסון – הווה
בעלי תפקידים
נשיא Mohamed Lachem
סגל 2,600
סטודנטים
סטודנטים לתואר ראשון 44,400
סטודנטים לתואר שני 2,950
מיקום
מיקום טורונטו, אונטריו, קנדה
מדינה קנדהקנדה קנדה
www.ryerson.ca
(למפת טורונטו רגילה)
 
האוניברסיטה המטרופולינית/של טורונטו
האוניברסיטה המטרופולינית
של טורונטו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האוניברסיטה המטרופולינית של טורונטואנגלית: Toronto Metropolitan University; בראשי תיבות: TMU;‏[1] נקראה בעבר אוניברסיטת ריירסון - Ryerson University), היא אוניברסיטה ציבורית הנמצאת בטורונטו, אונטריו, קנדה. במדד פופולריות להרשמה לאוניברסיטאות בשנת 2009, היא ממוקמת במקום השני בהעדפות בוגרי תיכון כאופציה הראשונה להרשמה לאוניברסיטאות בכלל קנדה עם למעלה מ-80,000 בקשות הרשמה.

באוניברסיטה לומדים יותר מ-47,350 סטודנטים ולמעלה מ-65,000 סטודנטים בתוכניות להכשרה מקצועית ודיפולמה. האוניברסיטה ממוקמת במרכז דאון טאון טורונטו במספר בניינים, צפונית לכיכר דאנדס ומערבית לקניון איטון סנטר. בשנת 2008 הייתה האוניברסיטה היחידה והראשונה המשתמשת בחלק מאולמות ההרצאות שלה בקומפלקס קולנוע של חברת AMC במהלך שעות היום.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1852 במרכז הקמפוס בכיכר ג'יימס, אגרטון ריירסון ייסד את המוסד הראשון להכשרת מורים בפרובנציית אונטריו. המוסד אכלס את המחלקה לחינוך ואת המוזיאון להיסטוריה ואמונות שברבות הימים הפך למוזיאון המלכותי של אונטריו. המעבדה לחקלאות בקמפוס הפכה למכללת החקלאות של אונטריו ולאוניברסיטת גולף (University of Guelph).

מייסד האוניברסיטה אגרטון ריירסון היה מייסד בתי הספר הציבוריים באונטריו, ומייסד הוצאת הספרים הראשונה בשנת 1829.

בשנת 1948 הוקם המוסד לטכנולוגיה על שם ריירסון ושמו הוסב בשנת 1966 לטכניון ריירסון. בשנת 1971 המוסד העניק את תעודת האוניברסיטה הראשונה לבוגריו והוכר רשמית על ידי המועצה להשכלה הגבוהה הקנדית כמוסד להשכלה גבוהה.

בשנת 1992 הייתה אוניברסיטת ריירסון לאוניברסיטה השנייה בטורונטו שזכתה להכרה בלימודי ההנדסה. דגל האוניברסיטה נישא אל החלל במעבורת החלל קולומביה כהכרה מצד אגודת המהנדסים לתרומתה של האוניברסיטה במחקר עם האסטרונאוטית הקנדית רוברטה בונדר.

למעלה מ-9 מיליון דולר הושקעו במחקר בין השנים 1986–1992. בשנת 2001 שינה שוב המוסד את שמו לאוניברסיטת ריירסון. האוניברסיטה מציעה 62 תוכניות לימוד לתואר ראשון ו-55 תוכניות לתואר שני ודוקטורט. באוניברסיטה יש מעל 125 מעבדות ומכוני מחקר ומעל 20 מועדונים. האוניברסיטה היא היחידה מבין שתיים באונטריו המציעה לימודי חלל, והיחידה באונטריו המציעה לימודי תואר שני בניתוח מרחבי (Spatial Analysis).

המחלוקת על שמה של האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמתו נקרא המוסד על שם אגרטון ריירסון, מיסיונר ואיש חינוך קנדי שהיה מאדריכליה של מערכת הפנימיות של האינדיאנים הקנדים. על רקע תהליך הפיוס עם העמים הילידיים של קנדה ובעקבות מעורבותו של ריירסון במערכת הפנימיות, החלו לצוף בעשור השני של המאה ה-21 קריאות לשינוי שמה של האוניברסיטה. בשנת 2018, מינתה לראשונה האוניברסיטה סגנית-נשיא לשוויון והכלה כדי להתמודד עם המורשת של האוניברסיטה ועם מעורבותו של נושא שמה בדיכוי האוכלוסייה הילידית של קנדה.[2] באותה שנה, הוצב ליד פסלו של ריירסון במרכז הקמפוס שלט המספר על מעורבותו במערכת הפנימיות של האינדיאנים הקנדים.[3] בשנת 2021 התגלו קבריהם הלא מסומנים של 215 ילדים באתר שבו עמדה הפנימייה האינדיאנית בעיר קמלופס שבקולומביה הבריטית.[4] הגילוי עורר סערה ציבורית עזה בקנדה. בעקבותיה, סירבו מספר חברי סגל וסטודנטים באוניברסיטה להשתמש בשם "ריירסון" והחלו להתייחס למוסד כ"אוניברסיטת X", וזאת בדרישה שהאוניברסיטה תשנה את שמה באופן רשמי ותתנער מהמורשת של ריירסון.[5] מספר שבועות לאחר גילוי הקברים הפילו מפגינים את פסלו של ריירסון במרכז הקמפוס של האוניברסיטה, השחיתו את הפסל, הסירו את ראשו, והשליכו את הראש למימי נמל טורונטו.[6] בעקבות זאת, הודיעה האוניברסיטה שפסלו של ריירסון לא ישוחזר או יוחלף.[7] באוגוסט 2021, חודשיים לאחר מכן, הודיעה האוניברסיטה שהיא מקימה צוות שיבחן את שינוי שמה של האוניברסיטה.[8] באפריל 2022 אישר חבר המנהלים של האוניברסיטה לשנות את שמה באופן רשמי לאוניברסיטה המטרופולינית של טורונטו, שמה הנוכחי.[9]

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאוניברסיטה מספר מחלקות:

  • הפקולטה לאומנות
  • הפקולטה לתקשורת ועיצוב
  • הפקולטה לשירותי הקהילה
  • הפקולטה להנדסה, ארכיטקטורה ומדעים
  • בית הספר לניהול ע"ש טד רוג'רס
  • לימודי תואר שני ודוקטורט
  • לימודי המשך והסמכה

בית הספר על שם רוג'רס הוקם בהשקעה של למעלה מ-15 מיליון דולר מעל קניון איטון סנטר, הקניון הגדול ביותר בפרובינציית אונטריו. בבית הספר נלמדים תוכניות שונות וביניהן תוכנית להסמכת בוגרי MBA.

הפקולטה להנדסה נחשבת לאחת הגדולות בקרב האוניברסיטאות באונטריו עם למעלה מ-4,100 סטודנטים ב-13 תוכניות שונות. 480 סטודנטים בלימודי תואר שני (6 תוכניות) ו-4 תוכניות ללימודי תואר שלישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Toronto university changes name amid controversy over Canadian educator's legacy, CBC, ‏April 26, 2022
  2. ^ Denise O’Neil Green appointed university’s first vice-president, equity and community inclusion, Ryerson University (באנגלית)
  3. ^ Truth & Reconciliation, Ryerson University (באנגלית)
  4. ^ Remains of 215 children found buried at former B.C. residential school, First Nation says, CBC, ‏May 27, 2021
  5. ^ CityNews, toronto.citynews.ca
  6. ^ Saba, Rosa (2021-06-06). "Protesters behead toppled statue of Egerton Ryerson following rally honouring residential school victims". The Toronto Star (בCanadian English). ISSN 0319-0781. נבדק ב-2022-04-27.
  7. ^ A message from President Lachemi on the removal of the Egerton Ryerson statue, Ryerson University (באנגלית)
  8. ^ Ryerson University announces it will be renamed, Toronto, ‏2021-08-26 (באנגלית)
  9. ^ Bowden, Olivia; Kwong, Evelyn; Wong, Madison (2022-04-26). "'A long battle is finally over.' Ryerson to be renamed Toronto Metropolitan University". The Toronto Star (בCanadian English). ISSN 0319-0781. נבדק ב-2022-04-27.