אוסמאן המדי ביי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוסמאן המדי ביי
Osman Hamdi Bey
אוסמאן המדי ביי, דיוקן עצמי
אוסמאן המדי ביי, דיוקן עצמי
אוסמאן המדי ביי, דיוקן עצמי
לידה 30 בדצמבר 1842
איסטנבול, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 בפברואר 1910 (בגיל 67)
Kuruçeşme, בשיקטש, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק צייר, ארכאולוג, אוצר
תפקיד מנהל המוזיאונים לארכאולוגיה של איסטנבול
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אוסמאן המדי בשנת 1883 בעת חפירותיו בהר נמרוט

אוסמאן המדי בייטורקית: Osman Hamdi Bey;‏ 30 בדצמבר 184224 בפברואר 1910) היה מדינאי, ארכאולוג, צייר ואינטלקטואל עות'מאני. הוא נחשב כחלוץ אוצרי המוזיאונים בטורקיה. ייסד את קומפלקס המוזיאונים לארכאולוגיה של איסטנבול והיה האוצר הראשון שלו. כמו כן, הקים את האקדמיה לאמנויות היפות באיסטנבול, כיום אוניברסיטת מימאר סינאן לאמנויות היפות (אנ')

אוסמאן המדי היה בנו של המדינאי העות'מאני ממוצא יווני איברהים אדהם פאשה (אנ'), שכיהן בתפקיד וזיר גדול. בצעירותו למד משפטים תחילה באיסטנבול ובהמשך בפריז. בד בבד עסק בציור ובשבתו בצרפת השתלם אצל הציירים גוסטב בולאנז'ה וז'אן-לאון ז'רום. וציורים מעשה ידיו אף הוצגו ב-1867 בתערוכה העולמית של פריז. בשובו לארצו ב-1867 מונה לשורת תפקידים במינהל האימפריאלי. בין היתר אצר ב-1873 את הביתן העות'מאני בתערוכה העולמית של וינה. תקופה מסוימת הוצב בבגדאד ושם התחזקה נטייתו לחקר עתיקות.

עבודתו כארכאולוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסמאן המדי ניהל את החפירות הארכאולוגיות המדעיות הראשונות שנערכו בידי צוות טורקי. עם חפירותיו נמנים האנדרטות של ממלכת קומגנה ההלניסטית במרומי הר נמרוט והאתר המקודש של האלה היוונית הֵקָטֶה בלגינה (Lagina) שבדרום-מערב אנטוליה. ב-1887–1888 ניהל אוסמאן המדי חפירות בנקרופוליס שליד צידון בלבנון. בין ממצאיו החשובים באתר זה היו סרקופג אלכסנדר והסרקופג של תבנת.

בשנת 1881 נקרא אוסמאן המדי להקים את המוזיאון הארכאולוגי האימפריאלי באיסטנבול. המוזיאון נפתח בשנת 1891 ונוהל על ידו במשך 29 השנים הבאות.

אוסמאן המדי ביי היה בין היוזמים של תקנת העתיקות (Asar-ı Atîka Nizamnamesi) מ-1884. התקנה הטילה איסור על הברחת חפצים בעלי ערך היסטורי מהאימפריה העות'מאנית, שבגבולותיה נכללו בין היתר מרחבי הציוויליזציות של יוון העתיקה ושל מסופוטמיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסמאן המדי ביי בוויקישיתוף
פרוטומה של אוסמאן המדי ביי באולם הכניסה הראשי של המוזיאון הארכאולוגי באיסטנבול
"מאלף הצבים"; ציורו של אוסמאן המדי ביי מ-1906; אצור במוזיאון פֶּרָה (אנ') באיסטנבול