אורי קיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי קיין
Uri Caine
לידה 8 ביוני 1956 (בן 67)
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1981 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה העברית ברק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז, מוזיקה עממית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Winter & Winter, Alessa Records עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Pew Fellowship in the Arts (2003)
  • בפסקה זו 2 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
www.uricaine.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורי קיין (באנגלית: Uri Caine; נולד בפילדלפיה ב-8 ביוני 1956), פסנתרן ומלחין ג'אז ומוזיקה קלאסית בת זמננו יהודי-אמריקאי, יוצר מרכזי בדור השני של "הזרם השלישי". קיין ידוע בחיבוריו בין סגנונות מוזיקליים שונים תוך שיתופי פעולה החוצים את גבולות הסוגות המוזיקליות.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיין נולד למשפחה יהודית בפילדלפיה, בבית דובר עברית[1]. בילדותו נחשף לג'אז, רגטיים ומוזיקה קלאסית כמו גם למוזיקת נשמה של ג'יימס בראון ומוזיקה יהודית ומנגינות ופיוטים של יהודי תימן ועיראק[2].

קיין למד באוניברסיטת פנסילבניה אצל המלחין האוואנגארדי ג'ורג' קראמב שם נחשף למוזיקה קלאסית בת זמננו. ב-1980 עבר לניו-יורק, ניגן פסנתר באופן מקצועי ושיתף פעולה עם מוזיקאי ג'אז ניו-יורקים כמיקי כץ, דון ביירון ודייב דאגלס. בשנות השמונים החל להלחין ויצר יצירות כ"מדרכות ניו-יורק - פנטסיה בצלילים על דמותה של ניו יורק בתחילת המאה ה-20", "Blue Wail" ועוד.

פריצתו הגדולה של קיין הייתה בשנת 1997 כאשר החל להוציא את ההקלטות של "פרויקט גוסטב מאהלר", פרויקט שראשיתו בחקירותיו של קיין אחר מקורות המוזיקה של מאהלר במוזיקה יהודית ובו מנגנן האנסמבל של קיין פרשנות מודרנית (לדברי קיין - "מדרשים מוזיקליים")[3] למוזיקה של מאהלר ויוצא ממנה להרפתקאות ג'אז, פיוטים ו אלתורים. התקליט הראשון היה Gustav Mahler/Primal Light, אשר זכה לפרס "אלבום מאהלר הטוב ביותר לשנת 1997" על ידי אגודת מאהלר הגרמנית (Die Gustav Mahler Gesellschaft). מחד, זכה הקונצרט בו הוענק הפרס לעשר דקות של תשואות בעמידה, מאידך, עורר עליו את זעמם של מספר מבקרים שראו במעלליו של קיין "חילול הקודש". בפרויקט מאהלר יצאו גם התקליטים Gustav Mahler in Toblach, ששיאו הוא קטע משירים על מות ילדים המוליך לתפילת אל מלא רחמים ו-Gustav Mahler: Dark Flame.

בעקבות מאהלר ערך קיין פרשנויות גם לוריאציות גולדברג מאת יוהאן סבסטיאן באך ווריאציות דיאבלי מאת לודוויג ון בטהובן וכן למוזיקה של ואגנר, שומאן ומוצארט.

בהמשך שיתף קיין פעולה עם מוזיקאי רוק, היפ הופ, כליזמר ומוזיקה אלקטרונית. ב-2006 הקליט במסגרת פרויקט "מצדה" של ידידו ג'ון זורן תקליט בשם Moloch: Book of Angels Volume 6, אשר מכיל קטעים שהולחנו לפי שמות המלאכים במיסטיקה העברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורי קיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדבריו בראיון אביו התכוון ככל הנראה לעלות לישראל בשלב כלשהו. ולכן התעקש על מתן שמות עבריים לילדיו ועל דיבור בעברית
  2. ^ בן שלו, פנטסיה על ניו יורק, באתר הארץ, 22 באפריל 2007
  3. ^ אורי קיין: מדרשים מוזיקליים (באנגלית)