אורנה עקאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורנה עקאד
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 31 בינואר 1962 (בת 62)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלית
עיסוק מחזאות, בימוי תיאטרון
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורנה עקאד (נולדה בשם אורנה כהן;[דרוש מקור] ב-31 בינואר 1962) היא מחזאית ובמאית תיאטרון, סופרת, מתרגמת מחזאות ושירה ערבית, זוכת פרס אקו"ם לעידוד היצירה לשנת 2002, המחלקת את חייה האישיים והמקצועיים בין שני המגזרים, הערבי והעברי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקאד למדה תיאטרון בלונדון. במשך מספר שנים ביימה בתיאטרון הקהילתי בטייבה שבמשולש, והייתה מדריכה ארצית להוראת התיאטרון בבתי ספר דוברי-ערבית. לימדה תיאטרון דרך שילוב תרבויות באוניברסיטה העברית.

תרגמה מחזות מערבית (ממצרים, מסוריה, ממרוקו ומפלסטין), שחלקם אף הוצגו בקריאה מבוימת על ידי שחקני תיאטרון החאן בפסטיבל ישראל, ואחד בוים על ידה והוצג על ידי בוגרי סמינר הקיבוצים.[1]

בשנת 2013 ביימה גרסה ערבית של המחזה דוזה, פיש, וי, סטאס - ארבע נשים מאת פאם ג'מס באקדמיה לאמנויות המופע שהוצגה גם בתיאטרון הערבי בחיפה, תיאטרון אל-מידאן.

בשנת 2018 ,זכתה עקאד בפרס ראשון בפסטיבל תיאטרונטו על ההצגה "ואדי מילח" (עבוד לרומן שכתבה), הייתה שותפה לכתיבת התסריט עכו חלומות עם הבמאי דני וקסמן (פסטיבל הסרטים חיפה 2018). שמשה כעורכת התוכן לתוכנית התרבות בערבית فنFun (כאן תאגיד השידור)- מרכזת מגמת תיאטרון ב"כנפיים עושים אומנות".

ב-2013, עקאד הוצבה במקום ה-7 ברשימת השמאל הרדיקלי מטעם מפלגת דעם לכנסת ה-19, אך המפלגה לא-נבחרה לכנסת כלל.

מחזה על יצירתה של המשוררת פדווא טוקאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה עננים בדרך הררית מאת עקאד הועלה בפסטיבל עכו, הפסטיבל לתיאטרון ישראלי אחר, בשנת 2004, בתיאטרון אל-מידאן בשנת 2006 ובתיאטרון תמונע ב - שנת 2010, הועלה המחזה בצפון אירלנד, בהפקת התיאטרון Sole Purpose. הצגה זו מתייחסת לאישה הפלסטינית הלכודה במיתוס הלאומי מחד גיסא, ומעמדה בחברה מאידך גיסא. במחזה מופיעה דמות פיקטיבית של המשוררת פדווא טוקאן המתמודדת עם טרוריסטית, מחבלת מתאבדת פלסטינית. המחזה מבוסס בחלקו על האוטוביוגרפיה "דרך הררית" שכתבה טוקאן, ובחלקו על מפגשים של עקאד עם אסירות ביטחוניות פלסטיניות.[2] בראיון זה אומרת עקאד, שהיא חיה בשני עולמות שונים - הישראלי והפלסטיני - ולא נמצאת בצד של אף אחד.

רומן פרי עטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ואדי מילח, הוא רומן ביכורים מאת עקאד, אשר יצא לאור בשנת 2012 בהוצאת הקיבוץ המאוחד. 240 עמ'. זהו סיפור על ד"ר שאול סלע מומחה לתיאטרון, השב מן הגלות בניו יורק לישראל ומתגורר בזכרון יעקב. שאול פותח קריירה חדשה כמורה בבית ספר תיכון בקיבוץ ליד חיפה. צלקת נפשית מימי אוקטובר 73 נותנת אותותיה כאשר הוא פוגש את איאת, בת השבע-עשרה, מכפר פרדיס, הלומדת בכיתתו. זהו סיפור על כביש צר המפריד בין פרדיס לזכרון יעקב, אך גם בין אוהבים, משפחות ועמים.

בשנת 2017 הרומן יצא לאור בשפה הגרמנית.

רומן חדש פרי עטה "אוריאנה" ( טיוטה של מכתבי שחקנית שלא הכרתם) יצא ביולי 2023 בהוצאה עצמית .

ממחזותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתרגומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחזותיה תורגמו לערבית ואנגלית, "עננים בדרך הררית" הוצג בערבית בתיאטרון אלמידאן, חיפה 2007 ואנגלית בצפון אירלנד על ידי קבוצת התיאטרון הרפרטוארי Sole Purpose ב-2010.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ואדי מילח, רומן בהוצאת הקיבוץ המאוחד, עורכת: דפנה שחורי, 240 עמ', 2012.
  • אורנה עקאד, "בולגריה טיול שורשים"[4]
  • אורנה עקאד, "גזענות של יום יום",[5]
  • אורנה עקאד, "אוטופיה". הוצאת אור-עם, תל אביב 96 עמ', 2004.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זאב שני הגיב, ביקור בית עם הסופרת (מחזאית ובימאית תיאטרון) אורנה עקאד: "ואדי מילח", באתר ספרים אתר "READ BOOKS", "ספרים, סופרים ומה שביניהם". מאמר מתאריך 15.5.2012, "ביקור בית עם הסופרת (מחזאית ובמאית תיאטרון) אורנה עקאד: 'ואדי מילח'"
  2. ^ מרב יודילוביץ', אורנה הכפולה, באתר ynet, 28 באוקטובר 2004
  3. ^ ציפי שוחט, לכתוב את האויב, באתר הארץ, 3 באוקטובר 2004
  4. ^ [1] אתר מגזין "מסע אחר" ו"נענע 10" 3.1.2007
  5. ^ גזענות של יום-יום | התחברות – تـــرابـــط, באתר www.tarabut.info אתר מגזין "תארבוט - התחברות". אוגוסט 2009