ישיבת אור עציון

(הופנה מהדף אור עציון)
הישיבה התיכונית "אור עציון"
חזית הישיבה התיכונית "אור עציון"
חזית הישיבה התיכונית "אור עציון"
ישיבת הסדר
השתייכות ישיבות תיכוניות
ציונות דתית
תקופת הפעילות ה'תש"ך–הווה
מייסדים הרב חיים בנימיני והמועצה האזורית שפיר
בעלי תפקידים
יו"ר חיים דרוקמן עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש הישיבה התיכונית הרב ערן פרינס
באחריות מרכז ישיבות בני עקיבא
תלמידים
כ־500
מיקום
מיקום מרכז שפירא
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°41′55″N 34°42′31″E / 31.698706°N 34.708664°E / 31.698706; 34.708664
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישיבת אור עציון הוא שמן של ישיבת הסדר (ובה גם מסלול של ישיבה גבוהה) וכן של ישיבה תיכונית שלצידה פנימייה צבאית. המוסדות נמצאים במרכז שפירא, שבין אשקלון לקריית מלאכי, ומשתייכים לרשת ישיבות בני עקיבא.

הישיבה התיכונית הוקמה בשנת תש"ך, על ידי המועצה האזורית שפיר. שמה של הישיבה ניתן לה כהנצחה לזכרם של בני גוש עציון ולוחמיו, אשר נפלו במלחמת העצמאות. הישיבה הוקמה בראשונה כישיבה תיכונית חקלאית על ידי משה מושקוביץ ובראשה הועמד הרב חיים בנימיני.[1] בשנת התשכ"ג הועמד בראשות הישיבה הרב חיים דרוקמן. בשנת ה'תשל"ז הוא הקים את ישיבת ההסדר, ובשנת ה'תש"ם הוקמה ליד הישיבה התיכונית פנימייה צבאית לפיקוד, במתכונת הפנימייה הצבאית שליד בית הספר הריאלי בחיפה. הרב דרוקמן כיהן כראש המוסדות עד לפטירתו בחנוכה ה'תשפ"ג, ובטבת החליף אותו בראשות הישיבה הגבוהה חתנו, הרב שמעון לפיד.

ישיבת ההסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישיבת ההסדר אור עציון הוקמה בשנת ה'תשל"ז, ראש הישיבה הוא הרב שמעון לפיד. הרב לפיד הוא חתנו של מייסד הישיבה ומי שעמד בראשה ב45 השנים הראשונות הרב חיים דרוקמן.

ישיבת ההסדר הוקמה לאחר שקבוצת תלמידים מהישיבה התיכונית אור עציון פנו לראש הישיבה, הרב חיים דרוקמן בבקשה להקים ישיבה גבוהה לבוגרי הישיבה התיכונית. הרב דרוקמן עמד בראשות הישיבה ב45 השנים הראשונות ובנר שמיני של חנוכה התשפ"ג נפטר בגיל 90, ממחלת הקורונה. כשבועיים לפני פטירתו של הרב דרוקמן, בתאריך יב' בכסליו התשפ"ג התמנה חתנו של הרב דרוקמן, הרב שמעון לפיד לראשות ישיבת אור עציון לאחר שצוות הר"מים והנהלת הישיבה אישרו את מינויו.[2]

בישיבה לומדים כ־160 תלמידים, כולל התלמידים הנמצאים בשירות צבאי פעיל ואברכים הלומדים בכולל שבישיבה. עם צוות הישיבה נמנים הרב אביגדור שילה, הרב שמעון לפיד (ראש הישיבה), הרב מנחם מן, הרב שמואל רוזנפלד (רבו של קיבוץ חפץ חיים), הרב יאיר פינקלשטיין, הרב דני אלינר והרב שמעון לשנסקי.

הישיבה ממוקמת ביישוב מרכז שפירא, בין קריית מלאכי לאשקלון.

כשישים מהתלמידים הם אברכים. חלקם לומדים גמרא במסגרת הרגילה, וחלקם לומדים בתוכניות ההלכה לקראת בחינות ההסמכה של הרבנות הראשית לישראל. האברכים מתגוררים בחלקם על יד הישיבה ובחלקם בשכונת הקרווילות של קיבוץ עין צורים הסמוך.

דרכה של הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישיבת אור עציון מחנכת את תלמידיה ברוחו של הרב קוק. כבר מתחילת דרכה התגייסו תלמידי הישיבה לצבא רק לאחר שנתיים וחצי של לימוד תורה. כיום, ישיבות רבות נוהגות כך.

מוסדות ומסגרות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה מפעילה כמה מסגרות:

  • מסלול להכשרת מורים, שלוחה של מכללת הרצוג
  • מכינת "אור מאופיר", לפיתוח מנהיגות צעירה בקרב עולי אתיופיה
  • מכון להוצאת ספרים - ראו הרחבה בהמשך.
  • מדרשת אורות עציון - מדרשה לבנות לאחר גיל התיכון, בראשות הרב עוזי ביננפלד, חתנו של הרב דרוקמן.

לצד הישיבה פעיל ארגון בוגרים המארגן ימי עיון ופעילויות נוספות. הישיבה מוציאה עלון שבועי לתלמידיה ולחייליה בשם "אור השבוע" וחוברת שנתית עם דברי תורה. כמו כן יוצא ביטאון חודשי בשם "אור הלבנה" המעודד יצירה של תלמידי הישיבה.

המכון התורני אור עציון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המכון התורני אור עציון

"המכון התורני לחקר כתבי יד ע"ש ר' יצחק וחנה סטרולוביץ" נוסד בשנת תשמ"ד, ושם לו למטרה להיות מנוף ליצירה תורנית, להגדלת תורת ארץ ישראל במלוא משמעותה הרחבה והמקיפה, ולהעשרת אוצר הספרים היהודי בהוצאה לאור של יצירות תורניות ייחודיות.[3] בין הספרים שהוציא המכון לאור:

הישיבה התיכונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-2023 לומדים בישבה התיכונית כ-550 תלמידים, כולל חניכי הפנימייה הצבאית ותלמידי תורת עציון.[4]

ראשי הישיבה בעבר היו הרב חיים בנימיני, הרב חיים דרוקמן אשר המשיך לשמש כנשיא הישיבה עד לפטירתו. הרב יוסף כפיר, הרב רפי מימון, הרב יצחק נריה, הרב מיכה קלצהנדלר. מאז שנת-הלימודים תשע"ח מכהן כראש הישיבה התיכונית הרב ערן פרינס.

בשנת תשע"ו הוקם בישיבה מסלול תורני בשם 'תורת עציון', שבו נערכים הלימודים בקמפוס של הישיבה הגבוהה, כולל שיעורים של הרב דרוקמן ושל רמי"ם מהישיבה הגבוהה. התלמידים במסלול לומדים כמו ב ישיבה תיכונית- תורנית- לימודי קודש עד שעות אחר הצהרים ולאחר מכן לימודי חול לתעודת בגרות מלאה. ראש המסלול הוא הרב ברוך הרניק.

הפנימייה הצבאית אור עציון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגן אלוף פנחס נעמן, מקימה ומפקדה הראשון (במשך כ-18 שנה) של הפנימייה הצבאית תורנית לפיקוד אור עציון

מסלול הפנימייה הצבאית הוקם בשנת ה'תש"ם. מייסד הפנימייה ומפקדה הראשון היה סגן-אלוף פנחס נעמן. אחריו פיקדו על הפנימייה סא"ל אדי דגן, סא"ל נתי שכטר, סא"ל אילון היימן, אל"ם ליאור פרי וסא"ל דורון הלל. בפנימייה לומדים כ־25 חניכים בכל כיתה (הנקראת "פלוגה"). החניכים נקראים "שוחרים" והם מסתובבים על מדים.

הפנימייה מכשירה את שוחריה לפיקוד קרבי ביחידות השדה הלוחמות, על ידי לימודים צבאיים בתור המגמה בבית הספר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ישיבת אור עציון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]