איבוגאין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איבוגאין
נוסחת המבנה של איבוגאין
נוסחת המבנה של איבוגאין
שם IUPAC
(–)-12-Methoxyibogamine
נתונים כימיים
כתיב כימי C20H26N2O 
מסה מולרית 310.433 גרם למול
נתונים פרמוקוקינטיים
זמן מחצית חיים שעתיים
בטיחות
מעמד חוקי חומר מסוג I (ארצות הברית)
מזהים
מספר CAS 83-74-9
PubChem 197060
ChemSpider 170667
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איבוגאין הוא חומר צמחי שמקורו בצמח איבוגה (Tabernanthe iboga), המשמש כסם הזיה שאינו ממכר, אשר יש חוקרים המאמינים ביכולתו להיטיב ואף לרפא לחלוטין התמכרות לסמים פסיכואקטיביים, וסמים קשים בפרט.[1] השימוש בו לא הוכח כבטוח ולא הותר לשימוש קליני בבני אדם. בארצות הברית מוגדר הסם כחומר מסוג I ‏(Schedule I), המסוכן לשימוש וללא שימוש רפואי. תערובות המכילות איבוגאין משמשות בטקסים רוחניים ולצורכי מרפא בקרב הבוויטיס באפריקה.

מחקרים וניסויים שנעשו הביאו להעלאת השערה שנטילה חד פעמית של הצמח יכולה לגרום להפסקה מוחלטת של תסמיני גמילה מסם אחר, ואף להפחית לזמן מסוים את התשוקה לסם (Craving) - היא ההתמכרות הנפשית. בהתאם לכך הוצע איבוגאין כתרופה יעילה כנגד התמכרות להרואין, קוקאין, מתאדון, אלכוהול וסמים נוספים המוגדרים כ"קשים", מהיותם גורמים לתסמיני גמילה קשים למשתמשים.[1] כמו כן נמצאה יעילות מסוימת בהפחתת תלות בניקוטין ואף הסם נחשב כבעל פוטנציאל פסיכותרפי גבוה, אולם טענות אלה כולן שנויות במחלוקת.

מסמכים שנחשפו בשנות השמונים בהתאם לחוק חופש המידע האמריקאי מראים כי ה-CIA בחן את ההשפעות של איבוגאין במהלך שנות החמישים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 The Case for Ibogaine | Thomas Kingsley Brown | TEDxVeniceBeach, סרטון בערוץ "TEDx Talks", באתר יוטיוב (אורך: 15:59)
ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.