איה כורם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איה כורם
לידה 7 בינואר 1980 (בת 44)
נצרת עילית, ישראל
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-2006
סוגה פופ ורוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים עננה, עצמאית
האתר של איה כורם
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איה כורם (נולדה ב-7 בינואר 1980) היא זמרת, מלחינה ופזמונאית ישראלית.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כורם נולדה בנצרת עילית לאם קצינת משטרה, שלומית כורם (המפקדת הראשונה של תחנת משטרה בישראל, תחנת מגדל העמק) ואב מהנדס. בתום לימודיה בבית הספר "יגאל אלון" בנצרת עילית, שירתה בצה"ל כמדריכת שריון, ולאחר מכן למדה ב"רימון".

עוד לפני שהתפרסמה כורם כזמרת, כתבה והלחינה שירים לסדרות טלוויזיה ולזמרים אחרים. המוכרת מביניהם היא מירי מסיקה.

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 הוציאה כורם את אלבומה הראשון, "איה כורם", בהפקתו של אורי זך. מהאלבום יצאו לרדיו הסינגלים "קיץ", "שיר אהבה פשוט", "קליפה", "יונתן שפירא", "בסוף הלילה", "אתה זורם אצלי בדם" ו"השיר של איתי". השירים, שאת כולם כתבה והלחינה כורם פרט לאחרון, זכו להשמעות רבות, ולכמה מתוכם צולמו וידאו קליפים. האלבום זכה להצלחה רבה והגיע למעמד אלבום זהב.[1] הסינגל "קיץ" אף הגיע למקום הראשון בתחנת רדיו נורווגית. במצעדי סוף השנה של תחנות הרדיו השונות, הגיעו השירים למקומות הגבוהים וכורם זכתה בתואר "זמרת השנה". לפי אקו"ם, "שיר אהבה פשוט" היה השיר המושמע ביותר בישראל בשנת 2006.

במאי 2006 פתחה כורם בסיבוב הופעות ארוך עם שירי האלבום ובלוויית להקה. אחרי שהפיקה הופעה חדשה עבור פסטיבל הפסנתר, המשיכה בסבב הופעות אקוסטי, בלווית פסנתר וצ'לו בלבד.

ב-28 בפברואר 2008 הוציאה כורם את אלבומה השני, "שפה זרה", גם הוא בהפקתו של אורי זך. הסינגל הראשון מתוכו, "הסוף של הסיפור" שכתבה יחד עם אריק ברמן, יצא בדצמבר 2007. אחריו יצאו הסינגלים "אל תאמיני", שנכתב בהשראת השיר Stars של ג'ניס איאן, "אוטוביוגרפיה" ו"עכשיו כזאת" שכתבה כורם והלחין עילי בוטנר. האלבום כולל גם שיר שכתבה כורם בשם "זהב שחור", כתשובה נשית לשירו של אברהם חלפי "עטור מצחך". את השיר הלחין יוני רכטר, שהלחין גם את "עטור מצחך". האלבום לא זכה להצלחה מסחרית דומה כשל הראשון, אולם סימן שינוי כיוון עבור הזמרת, מהפופי אל האישי ומספר הסיפורים. האלבום נמכר ביותר מ-15,000 עותקים ונחשב למצליח אם כי לא כמו האלבום הראשון.

איה כורם בהופעה בתל אביב - 2015

בשנים 20082010 הקליטה כורם גרסת כיסוי לשירם של כרמלה גרוס ואגנר "ערב ב' כסלו" עבור הפרויקט "עבודה עברית", כתבה שירים לזמרים אחרים וביניהם מירי מסיקה ונורית גלרון והפיקה מוזיקלית ערב מחווה נשי ללהקת כוורת בהשתתפותן של תמר אייזנמן, אפרת גוש, אמילי קרפל ואניה בוקשטיין.

כיכבה בתפקיד הראשי במחזמר "אנה ומלך סיאם" (עיבוד למחזמר הידוע המלך ואני). בנוסף הנחתה במשך שתי עונות, יחד עם דני רובס, את התוכנית "דואט ישראלי" בטלוויזיה החינוכית, בה אירחו את מיטב המוזיקאים הישראלים ושרו משיריהם.

ב-2009 הצטרפה להרכב מוזיקלי הנקרא "My Favorite Enemy", שיתוף פעולה בין מוזיקאים ידועים ישראלים, פלסטינים, ירדנים ואירופאים. ההרכב כתב יחד עשרות שירים, הקליט אלבום בכורה והופיע מאז ברחבי העולם, בין היתר הופיע ההרכב ב-National Prayer Breakfast מול הקונגרס האמריקאי, באו"ם, מול נשיא ארצות הברית ברק אובמה ועוד.

המאבק בחברת התקליטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חוק הגנה על זכויות אמנים במוסיקה – "חוק איה כורם"

בשנת 2010 יצאה כורם למאבק משפטי נגד חברת התקליטים "עננה" במטרה להשתחרר מחוזה למשך 18 שנה עליו הייתה חתומה החל מ-2005. בשנת 2013 דחה בית המשפט המחוזי את תביעת כורם.[2] בדיון הערעור שהתקיים באוקטובר 2014 הפנה בית המשפט העליון את הצדדים לגישור ולסיים את ההתקשרות עם חברת התקליטים תוך 90 יום[3] ובינואר 2015 תם הליך הגישור בין הצדדים כך שכורם שוחררה ממחויבותה לחוזה מעתה והלאה.[4]

בעקבות מאבקה האישי יזמה כורם, בשיתוף חברי הכנסת דב חנין ועמרם מצנע, הצעת חוק שתגביל חוזים בתעשיית המוזיקה לפרק זמן של שבע שנים.[5] החוק זכה לכינוי "חוק איה כורם" וההצעה עברה בקריאה ראשונה בדצמבר 2014.[6] ב-13 בפברואר 2017 החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית בתמיכתם של 47 חברי כנסת וללא מתנגדים.[7]

לאחר המאבק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2011 יצא אלבומה השלישי של כורם, לאלף את הסוסים, בהפקתם של גיל לואיס ותומר לנצינגר וללא תמיכת חברת תקליטים עקב הסכסוך עם חברת עננה. האלבום זכה לביקורות משבחות ולהשמעות רבות. בייחוד בלטו הסינגלים "שש ועשרים", והסינגל השני "רונה אומרת", גרסה מחודשת לשיר של כורם בשם "האישה עם השקית", שיצא לראשונה בסוף שנת 2008. האלבום כלל אף גרסת כיסוי לשיר "צלצולי פעמונים" של אהובה עוזרי.

בינואר 2013 השתתפה כורם בפסטיבל הזמר והפזמון המחודש בערוץ הראשון, בו שרה את השיר "ציפור זהב" שהלחינה למילותיו של חיים נחמן ביאליק.

בפברואר 2013 יצא לרדיו הסינגל הראשון "עכשיו אתה" מתוך אלבומה הרביעי, אותו לראשונה גם הפיקה מוזיקלית יחד עם אדם בן אמיתי. בחודש מאי באותה השנה, יצא לרדיו הסינגל השני, "מהנדסת מחשבים", מלווה במשחק מחשב ובאתר מיוחד בו מופיע תרגום של השיר לשפת קוד.[8] באוגוסט 2013 חיממה את להקת כוורת בראשון מבין שני מופעי האיחוד בפארק הירקון. באותו החודש, יצא לרדיו סינגל שלישי – דואט עם גידי גוב הנקרא "לילה טוב".

ב-5 בינואר 2015, יום לאחר ששוחררה כורם מהחוזה שלה עם חברת עננה, הוציאה אלבום חדש בשם הלב הזה, המשומש, אותו הציעה להאזנה ולהורדה ללא תשלום באתר הרשמי שלה.

באוקטובר 2015 פתחה פרויקט מימון המונים באתר הדסטארט בשם "אלפיים עשרים ושלוש. האלבום החופשי הראשון של איה כורם", המסמל בסיפורו בסגנון המדע הבדיוני של אדם בשם אלכס ושירים שיבוצעו בידי רבים, את המאבק שלה בחברת התקליטים.[9] האלבום יצא בספטמבר 2016.[10][11] לאלבום יצאו שלושה סינגלים, מתוכם הסינגל "מצרים" (בביצוע לאה שבת) שנכנס לפלייליסט של גלגלצ. כמו כן, זכתה כורם בפרס אקו"ם על שם יוסי בנאי למחברת עבור האלבום.[12]

ב-2019 החלה כורם להוציא סינגלים מתוך הפרויקט שלך, א. כורם המוגדר כ"פרשנות אישית, נשית ומקומית לשירי לאונרד כהן" ומכיל תרגומים חדשים לשיריו מאת כורם, אלכס בן-ארי ותומר קמרלינג. השיר הראשון שיצא היה "המעיל הכחול" (מבוסס על "Famous Blue Raincoat") ב-21 ביוני, אחריו ב-18 ביולי מלון צ'לסי (מבוסס על Chelsea Hotel #2), דמוקרטיה (מבוסס על "Democracy") וב-24 בספטמבר "מי באש" המשלב בין "Who by Fire" בביצועה של כורם ובין ונתנה תוקף (עליו מתבסס שירו של כהן) בביצועו של החזן שי אברמסון ללחנו של יאיר רוזנבלום. את הפרויקט מלווה סיבוב הופעות יחד עם המוזיקאים אדם בן אמיתי, דניאל רובין, אלכס משה, שולי ווטרמן ונעה איילי. ב-27 באוקטובר יצא השיר החמישי, ללא קליפ, בשם "בסוף אתה תחזור אלי" וכל חמשת השירים יצאו כמיני-אלבום.

ב-11 בפברואר 2020 הוציאה את הסינגל הראשון מתוך אלבומה השביעי, הכוכבת של נצרת עילית, "רק אהבה".[13]

ב-18 בפברואר 2021 הוציאה את אלבומה השביעי, הכוכבת של נצרת עילית.

ב-12 במאי 2022 הוציאה את אלבומה השמיני, איה כורם 2022, שכולל גרסאות חדשות לשירים שהזכויות על הביצוע שלהם נותרו בבעלות חברת "עננה", ושיר אחד חדש – "תגיעי לירח".

ב-8 בדצמבר 2022 הוציאה ביצועים שלה לשני שירים מאלבומה אלפיים עשרים ושלוש. – "מצרים" ו"אלף פעם", לקראת ההופעה החגיגית לאלבום ב-1 בינואר 2023.

ב-17 באוגוסט 2023 יצא לאור השיר "כתונת פסים 2023" בו השתתפה לצד אמנים ישראלים רבים אחרים.[14]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצועים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מ-2011 היא בזוגיות עם המוזיקאי אדם בן אמיתי ולהם בת שנולדה ב-2017, ובמרץ 2021 נולד להם בן. מתגוררת ביפו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אור ברנע, אלבום זהב לאיה כורם, באתר ynet, 7 בינואר 2007
  2. ^ נועה הרשקוביץ‏, נדחתה תביעתה של איה כורם נגד עננה, באתר וואלה!‏, 16 באוקטובר 2013
  3. ^ חיים הר־זהב, הצמיתה מהפלייליסט, באתר "המקום הכי חם בגיהנום", 2 באוקטובר 2014
  4. ^ שגיא בן נון‏, פרסום ראשון: תם הסכסוך בין איה כורם ליניב דוידסון; כורם בתגובה ראשונה: "קשה לי לעכל שאני ממש חופשיה", באתר וואלה!‏, 04 בינואר 2015
  5. ^ נועה הרשקוביץ‏, "אמרגן תופס אמן צעיר ומחתים אותו לעשור. מה אכפת לאמרגן?", באתר וואלה!‏, 29 במאי 2014
  6. ^ שגיא בן נון‏, החוק להגנה על זכויות מוזיקאים עבר בקריאה ראשונה, באתר וואלה!‏, 9 בדצמבר 2014
  7. ^ יהונתן ליס, אושר "חוק איה כורם" למניעת חוזים משעבדים למוזיקאים, באתר הארץ, 13 בפברואר 2017
  8. ^ אנה בורד, איה כורם משחקת אותה מהנדסת מחשבים בשיר חדש, באתר הארץ, 9 במאי 2013
  9. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, אלבום עם סיפור: למה הפופ העלילתי פורח פתאום, באתר הארץ, 3 בנובמבר 2016
  10. ^ רן בוקר, חופשייה: האזנה ראשונה לפרויקט של איה כורם, באתר ynet, 28 באוגוסט 2016
  11. ^ לירון זייד, ‏איה כורם עם אלבום עצמאי ראשון, באתר ‏מאקו‏, 11 בספטמבר 2016
  12. ^ פרסי אקו"ם, באתר אקו"ם
  13. ^ וואלה! תרבות‏, חוזרת עם שיר רומנטי: צפו בדואט של איה כורם עם בן זוגה, באתר וואלה!‏, 11 בפברואר 2020
  14. ^ יובל אראל, אמני ישראל – כתונת פסים 2023, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 17 באוגוסט 2023