איוואן ורנטיץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איוואן ורנטיץ'
Ivan Vranetić
לידה 2 באוקטובר 1927
ורבאס (דוניי וקוף), ממלכת יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בפברואר 2010 (בגיל 82)
ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יוגוסלביה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (17 במרץ 1970) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם איוואן ורנטיץ'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איוואן (איוויצ'ה) ורנטיץ' (Ivan Vranetić) ‏ (19273 בפברואר 2010) היה חסיד אומות העולם מוורבאס שביוגוסלביה, כיום בוסניה והרצגובינה.

בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 1943, לאחר שגרמניה השתלטה על איטליה ועל השטחים בשליטתה, ברחו יהודים רבים לאזור בדרום יוגוסלביה שהיה תחת שליטת הפרטיזנים. חלק מהיהודים הצטרפו לשורות הפרטיזנים, בעוד הנשים והילדים שוכנו בכפרים, בעיקר בכפר טופוסקו שבדרום קרואטיה. רבים מתושבי הכפר היו קשורים ל"אוסטשה", מפלגת השלטון בקרואטיה, שהייתה אחראית על רצח רוב יהודי קרואטיה. תושבים אלה התעלמו ממצוקתם של היהודים, ואלה מבין התושבים שסייעו ליהודים, עשו זאת בשל הפחד מהפרטיזנים.

בסוף 1943 הגיעו יחידות צבא גרמני לאזור והחלו קרבות בינן לבין הפרטיזנים היוגוסלבים. הפליטים היהודיים נאלצו לברוח מהמקומות בהם התנהלו קרבות ולנדוד בין מקומות מסתור.

איוואן (איוויצ'ה) ורנטיץ' בן ה-17 סייע ליהודים בטופוסקו. הוא התיידד עם פליטים יהודים, נהג להזהירם מהתקרבות הקרבות, מצא להם מקומות מסתור חדשים, ליווה אותם למקומות אלו ודאג לצורכיהם במסתור תוך סיכון חייו. בין הפליטים שהגיעו לטופוסקו הייתה ארנה מונטיליו, שבעלה נרצח במחנה יאסנובאץ, ועמה אחותה הקטנה, בתה הקטנה ואמה הקשישה. ורנטיץ' מצא גם להן מסתור.

העץ שניטע ביד ושם לכבוד חסיד אומות העולם איוואן ורנטיץ'

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורנטיץ' לוחץ את ידו של האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר בעת ביקורו בישראל, בשנת 2009

ורנטיץ' שמר על קשר עם רבים מהיהודים שהציל, בהם ארנה מונטיליו. מונטיליו עלתה לישראל, שם נישאה בשנית והולידה שני ילדים נוספים. היא המשיכה לשמור על קשר מכתבים עם איוואן. בשנת 1963 ביקר ורנטיץ' לראשונה בישראל, ובשנת 1964 עבר לישראל לצמיתות.[1] באותו הזמן כבר לא חייתה מונטיליו עם בעלה השני, ומשהגיע ורנטיץ', הם נישאו.

ב-1970 הכיר יד ושם באיוואן ורנטיץ' כחסיד אומות העולם. הוענקה לו אזרחות כבוד של מדינת ישראל, ובשנת 1986 הוא מונה ליושב ראש ארגון חסידי אומות העולם המתגוררים בישראל. בשנת 2009, בעת ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר בישראל, בירך ורנטיץ' את האפיפיור במהלך ביקורו ביד ושם.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורנטיץ' נפטר בישראל ב-3 בפברואר 2010, בגיל 84.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]