אשליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אילוזיה)
המונח "אילוזיה" מפנה לכאן. לערך העוסק במונח מתחום הספרות, ראו אלוזיה.
אשליה אופטית - אשליית הסריג - נקודות שחורות מופיעות בשדה הראייה הפריפראלי, בנקודות הצומת של הסורגים. אשליה זו נובעת מתכונת ה-ON OFF CENTER של שדות הקלט ברשתית העין[1].

אשליה היא עיוות בתפיסה החושית. כל אחד מהחושים ניתן להטעיה באמצעות אשליות, אך מוכרות יותר אשליות אופטיות, המטעות את מערכת הראייה. אחדות מהאשליות הן אישיות, כלומר אנשים שונים יחוו אותן בצורות שונות, או לא יחוו אותן כלל. כיוון שאשליות קשורות לקלט חושי, הרי שיש אשליות המתרחשות וקשורות ליחסים בין החושים ועיבוד המידע של כל חוש, למשל אפקט מקגורק, פיתומות ו-Double Flash Illusion המערבים את חושי השמיעה והראייה.

מקור המילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור המילה היא בספר מלכים שם משמעותה "הטעיה": ”"וַתֹּאמֶר הֲשָׁאַלְתִּי בֵן מֵאֵת אֲדֹנִי הֲלֹא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי"” ביאור: אלישע הנביא הבטיח לאישה השונמית בן אך הוא מת בצעירותו ולכן היא מאשימה אותו שההבטחה הייתה אשליה (הטעיה).

סוגי אשליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אשליה אופטית: אשליה המאופיינת בתפיסה חזותית מוטעית של תמונה או צורה. רשתית העין קולטת אור, לפיו בונה מערכת הראייה תפיסה חזותית של הסביבה. אולם, ישנן דרכים להטעות את המוח ולגרום לו לתפוס דבר מה באופן מסוים או בצורה מסוימת, על אף שהוא לא באמת כזה.
ישנן אשליות אופטיות גופניות, המתרחשות באופן טבעי, וישנן אשליות אופטיות הכרתיות, שנוצרות בכוונה כדי לגרום למוח לראות משהו בצורה מוטעית, וזאת על ידי הכרת דפוסי הזיהוי של המוח האנושי ושימוש בתכסיסים שיגרמו למוח 'לראות' דבר בצורה מסוימת, על אף שבעצם הוא לא כך.

קוסמים מבססים רבים מהפעלולים שלהם על אשליות, שבאמצעותן הם מצליחים להטעות את קהל הצופים.

מיראז' הנראה על כביש אספלט

בפסיכיאטריה יש הבחנה בין אשליה לבין הזיה. בהזיה נוצרת תחושה של החושים ללא כל גירוי שיצר אותו, ואילו באשליה נוצרת תחושה מוטעית עקב תגובה מוטעית לגירוי קיים.

התיאטרון הריאליסטי מכונה גם "תיאטרון אשליה", כיוון שמשתדל ליצור אשליה של מציאות על הבמה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]