אילו היו לך כנפיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אילו היו לך כנפייםאנגלית: If You Had Wings) היה מתקן שפעל בין ה-5 ביוני 1972 ועד ה-1 ביוני 1987 בארץ המחר של פארק השעשועים ממלכת הקסם בדיסניוורלד שבפלורידה. המתקן פעל בחסות חברת התעופה איסטרן. מתקן זה הביא את המבקרים בו לאתרי היעד של טיסות חברת איסטרן ובהם מקסיקו סיטי, ריו דה ז'ניירו, איי הבהאמס וניו אורלינס.

בתקופה בה מרבית המתקנים בפארק דרשו כרטיסים בתשלום מראש (התשלום היה לפי מספר הכרטיסים וסוגי הכרטיסים), היה מתקן זה בחינם לכל המבקרים.

המתקן היה מעין מתקן אפל המבוסס על שיטת אומנימובר והעביר את המבקרים דרך סדרת חדרים. תחילה חוו המבקרים מעין "המראה" על יד עליה מתונה כאשר על קירות החדר מוקנים ציפורים עפות (בעיקר שחפים) ומטוסים, ובהמשך עברו המבקרים דרך סדרת חדרים בהם הקרינו סצנות שונות של יעדי התיירות - סצנות בהם מראים דייגים, עושי כובעי קש, רקדני לימבו ולהקות מוזיקליות האופייניות לאתרי התיירות. המנגינה שהושמעה ברקע הייתה שיר הנושא בו שולבה סיסמת חברת התעופה: "אילו היו לך כנפים, יכולת לעשות דברים רבים, יכולת להרחיב את עולמך, אילו היו לך כנפים". המוזיקה נועדה (בלא הצלחה) להסתיר את קולות מקרני הסרטים ומקרני השקופיות.

האולם הפופולרי במתקן היה "אולם המהירות" - אולם אליפטי מוארך בו הוקרנו על הקירות (באמצעות מקרן 70 מ"מ) 360° של סרט המציג מבט סביב ממטוס ממריא, רכבת, אדם הגולש על מגלשי מים, רכיבה מהירה על אופנוע, נסיעה ברחפת, וחוזר חלילה. החדר המוארך יצר אשליה של נסיעה במהירות גבוהה, וזאת על אף שמהירות הנסיעה בפועל של המתקן הייתה איטית ביותר, דבר שאיפשר אשליה של זמן נסיעה ארוך מאוד במהירות גבוהה (אף שאיכות הסרטים נמוכה מהמתקנים הרגילים של דיסני המציגים סרטי 360°).

על אף שהמתקן פעל זמן רב, לא היה פופולרי ביותר, וסגירתו לא הביאה למחאה ציבורית. בשנת 1987 ביטלה איסטרן את חסותה, והמתקן נסגר ב-1 ביוני 1987. חברת וולט דיסני הסירה את כל האזכורים של חברת איסטרן שבמתקן ופתחה אותו מחדש בשם אילו יכולת לעוף ב-6 ביוני 1987. כחלק מהשיפוץ והסרת אזכורי איסטרן שונה שיר הנושא של המתקן, דבר שהוביל לירידה נוספת בפופולריות שלו, והוא נסגר סופית ב-4 בינואר 1989.

בעקבות סגירה זו חברת התעופה דלתא הטילה חסותה על המתקן, ושמו שונה למעוף החלום של דלתא. במסגרת מתקן זה הוחלפו כל הסצנות והמסיקה במתקן. חסות זו הופסקה ביוני 1996, ובעקבות הסרת החסות חברת וולט דיסני הוציאה את כל אזכורי דלתא מהמתקן וקראה לו העלייה לאוויר של דיסני (Disney's Take Flight). מתקן זה נסגר בינואר 1998, והוחלף במתקן משגרי החלל של באז שנות אור.

פרודיה על מתקן זה הופיעה בפרק של הסדרה משפחת סימפסון שבו מבקרת המשפחה ב"מרכז אפקוט" ("EFCOT Center") - פרודיה על אפקוט, ונמכרת למשפחה "קולה בחסות חברת איסטרן".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]