הטרובדור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף איל טרובטורה)
הטרובדור Il Trovatore
Il Trovatore
מלחין ג'וזפה ורדי
ליברטיסט סלבטורה קמאראנו, לאונה עמנואל ברדארה
סוגה לירית-טראגית
מספר מערכות 4
זמן התרחשות העלילה המאה ה-15
שפה איטלקית
שנה 1853
מקום התרחשות העלילה ספרד - ביסקאיהחבל הבסקים), ואראגון
תפקידים
  • הרוזן די-לוּנַה (בריטון) - אציל בשירות הנסיך מאראגון
  • מנריקו (טנור) - טרובדור וחייל בשירות הנסיך מאוּרְגֶל
  • אזוּצֶ'נה (מצו-סופרן) - צוענייה, אימו של מנריקו, לכאורה
  • לאונורה (סופרן) - אשת אצולה, מאוהבת במנריקו ומחוזרת על ידי די-לונה
  • פרננדו (בס) - קצין בשירות די-לונה
  • אינס (סופרן) - אשת סודה של לאונורה
  • רוּאיז (טנור) - משרת של מנריקו
  • צועני זקן (בס)
  • שליח (טנור)
  • מקהלות - ידידות של לאונורה, נזירות, אוהדי די-לונה, לוחמים, צוענים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הטרובדור (Il Trovatore) היא אופרה בארבע מערכות מאת המלחין ג'וזפה ורדי ללברית של לאונה עמנואל ברדארה וסלבטורה קמאראנו, המבוססת על מחזה בשם El Trovador מאת המחזאי הספרדי אנטוניו גרסיה גוטיירס (ספ'). הופעת הבכורה התקיימה ב-19 בינואר 1853, בתיאטרון אפולו ברומא.

זוהי אחת האופרות הפופולריות ביותר של ורדי, אשר מוצגת עד היום בבתי אופרה ברחבי העולם. באופרה ישנם קטעים ידועים, ביניהם האריה לטנור ששר מנריקו Di quella pira. באופרה הישראלית הוצגה האופרה בשנים 2007, 2015 ו-2023.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה – דו-קרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - חדר המשמר בטירת די-לונה בסרגוסה

פרננדו מפקד המשמר מצווה על אנשיו לשמור בעוד הרוזן די-לונה משוטט לפני חלונה של לאונורה, כי מקנא בהצלחותיו של יריבו הטרובדור מנריקו. כדי לשמור על ערנות אנשי המשמר, פרננדו מספר להם את סיפור חייו של די-לונה. לרוזן די-לונה האב שני בנים. צוענייה כישפה את בנו הצעיר והפכה אותו לילד חלש וחולני וכעונש הרוזן האב העלה אותה על מוקד כמכשפה. בגסיסתה ציוותה הצוענייה על בתה אזוצ'נה לנקום את מותה. הבת חטפה את הבן הצעיר מביתו, ואומנם נמצאו עצמות של ילד באפר של המדורה ששרפה את הצוענייה. אולם הרוזן האב סירב להאמין על מותו של בנו הצעיר, וציווה על בנו הבכור, הרוזן די לונה, למצוא את אזוצ'נה.

תמונה שנייה - בגינת ארמון הנסיכה

לאונורה מתוודה בפני אשת סודה, אינס, על אהבתה למנריקו. לאחר שהן עוזבות, נכנס די-לונה, ושומע במרחק את קולו של יריבו מנריקו. בחשכה, מחליפה לאונורה את די-לונה במנריקו, אך כשמנריקו נכנס, היא רצה אל זרועותיו. די-לונה מזהה את מנריקו כיריבו אשר דינו מוות, ומזמין את מנריקו לדו-קרב. לאונורה מנסה להתערב, אך לא מצליחה למנוע מהם את הקרב.

מערכה שנייה – הצוענייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - במחנה הצוענים

מנריקו יושב ליד המיטה של אימו אזוצ'נה וברקע שירת הצוענים במחנה (Vedi le fosche notturne). אזוצ'נה היא בתה של הצוענייה שנשרפה בפקודת הרוזן די-לונה האב ולמרות גילה המתקדם עדיין נושאת בליבה את רגש הנקם (האריה:Stride la vampa, הלהבות בוערות!). היא מספרת למנריקו שאחרי שחטפה אותו מאביו התכוונה לשרוף אותו יחד עם אמה, אבל זרקה לתוך הלהבות את ילדה שלה. למרות התגלית המרעישה, מנריקו אוהב אותה כאילו הייתה אימו האמיתית, מאחר שהייתה כה אוהבת ונאמנה לו. מנריקו מספר שהוא ניצח בדו-קרב את הרוזן די לונה, אבל לא הרג אותו מסיבה לא ברורה לו, כאילו כוח מסתורי מנע זאת ממנו (דואט: Mal reggendo). שליח מביא איגרת המספרת כי לאונורה החושבת שמנריקו מת בדו-קרב מתכננת אותו הלילה להיכנס למנזר ולנדור את נדר הנזירות. למרות ניסיונה של אזוצ'נה למנוע ממנו במצבו החלוש, מנריקו ממהר ללאונורה, למנוע את כניסתה למנזר.

תמונה שנייה - לפני המנזר

די-לונה ואנשיו מגיעים בניסיון לחטוף את לאונורה. (אריה: Il balen del suo sorriso , האור שבחיוכה). לאונורה מופיעה צועדת עם הנזירות, אך מנריקו מונע מדי-לונה לבצע את זממו, ולוקח את לאונורה איתו.

מערכה שלישית – בן הצוענייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - מחנה של חיילי די לונה

חיילי די-לונה במחנה (מקהלה: Or co' dadi ma fra poco). חייליו של די-לונה מביאים צוענייה שמשוטטת ליד המחנה. פרננדו המפקד מזהה אותה כאזוצ'נה, חוטפת אחיו, והיא קוראת למנריקו לעזרה. די-לונה גוזר עליה מוות על המוקד.

תמונה שנייה - חדר בטירה

לאונורה ומנריקו אוהבים עומדים להתחתן. רואיז נכנס ומדווח שאזוצ'נה עומדת להישרף על המוקד. מנריקו מזעיק את חייליו לצאת לעזרתה (Di quella pira l'orrendo foco, ולאונורה מתעלפת.

מערכה רביעית - העונש[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - לפני בית הכלא

לאונורה מגיעה לטירה במטרה לשחרר את מנריקו שנשבה על ידי די-לונה. מתוך הטירה בוקעת תפילת הMiserere (מקהלה ודואט). היא מתחננת בפני די-לונה שישחרר את מנריקו ובתמורה היא מסכימה להנשא לו, אך היא בולעת בסתר רעל שהחביאה בטבעתה.

תמונה שנייה - בצינוק

מנריקו ואזוצ'נה ממתינים להוצאתם להורג. מנריקו מנחם את אזוצ'נה הנזכרת בימים טובים יותר בהרים והיא נרדמת. לאונורה מגיעה ומספרת למנריקו שהוא ניצל, אך עליו לעזוב את בית הסוהר בלעדיה. מנריקו חושב בתחילה שלאונורה בגדה בו, אך מבין שבעצם היא הרעילה את עצמה כדי להישאר נאמנה לו. לאונורה גוססת בזרועותיו ומספרת שהיא מעדיפה למות מאשר להתחתן עם מישהו אחר מלבדו. מנריקו מסרב לעזוב. הרוזן די-לונה נכנס ומוצא את לאונורה בזרועותיו של יריבו ומיד מצווה להוציאו להורג. אזוצ'נה מתעוררת והרוזן מראה לה את מנריקו המת. היא זועקת בתרועת ניצחון "הוא היה אחיך! אמא, נקמתי את נקמתך!" והרוזן זועק בכאב "ואני חייב להמשיך לחיות!".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הטרובדור בוויקישיתוף