איימן א-זוואהירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אימן א-זוואהירי)
איימן א-זוואהירי
أيمن محمد ربيع الظواهري
לידה 19 ביוני 1951
אל-מעאדי, קהיר, ממלכת מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 31 ביולי 2022 (בגיל 71)
קאבול עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה أيمن مُحمَّد ربيع الظواهري עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מצריםמצרים מצרים
השכלה אוניברסיטת קהיר עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה אל-קאעידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיג ארגון הטרור המוסלמי אל-קאעידה
2 במאי 201131 ביולי 2022
(11 שנים)
סייף אל-עאדל
(דה פקטו)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איימן מוחמד רביע א-זוואהיריערבית: أيمن محمد ربيع الظواهري; תעתיק מדויק: אימן אלט'ואהרי; 19 ביוני 195131 ביולי 2022) היה טרוריסט ממוצא מצרי, שנמנה עם ראשי ארגון הג'יהאד האסלאמי המצרי, ולאחר הריגת אוסאמה בן לאדן, ב-2 במאי 2011, הוכרז כמנהיג ארגון הטרור הסוני אל-קאעידה, ושימש בתפקיד זה עד להריגתו. א-זוואהירי היה רופא כירורג מוסמך בהכשרתו ומחברם של מספר מאמרים אידאולוגיים של הארגון, לרבות מספר הכרזות רשמיות שפורסמו על ידי אל-קאעידה. דיבר ערבית ואנגלית. כטרוריסט פעיל של אל-קאעידה היה תחת אמברגו בינלאומי בעקבות החלטה 1267 של מועצת הביטחון של האו"ם.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר מגיל צעיר אימץ א-זווהירי לעצמו את האסלאם הסוני הקיצוני והאסלאמיזם, וכשהיה בן 14 הצטרף לארגון האחים המוסלמים והושפע רבות מסייד קוטב. שנה לאחר מכן, ב-1966, לאחר שנשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר הוציא את קוטב להורג, אימץ א-זווהירי לעצמו כמורה רוחני את הטרוריסט הקיצוני עבדאללה עזאם, כפי שעשה גם בן לאדן. באותה תקופה החל בלימודיו האוניברסיטאיים וכלפי חוץ היה נראה כי זנח את רעיונותיו המהפכניים. הוא סיים בהצטיינות לימודי רפואה והחל להתמחות בכירורגיה כללית בבית החולים האוניברסיטאי בפקיסטן.

ב-1998 מיזג א-זוואהירי באופן רשמי את ארגוני הטרור של הג'יהאד האסלאמי המצרי ואל-קאעידה.[1] הוא פעל בארגון מראשית הקמתו, היה חבר בכיר במועצת השורא שלו, ושימש כסגנו של אוסאמה בן לאדן עד לחיסולו במבצע חנית נפטון, ב-2 במאי 2011. רבים ראו בו את ה"מוח האמיתי" וה‏אסטרטג של אל-קאעידה, אשר תכנן רבות מפעולות הטרור שבוצעו, ביניהן פיגועי 11 בספטמבר.

בשנת 2006 ביצעו כוחות ארצות הברית תקיפה בסמוך לגבול פקיסטן-אפגניסטן (אנ') שנועדה לפגוע בא-זוואהירי, אך הוא לא נפגע. בתקיפה זו נהרגו לפחות 18 אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה. גם בשנים שלאחר מכן תקפה ארצות הברית יעדים שנועדו לפגוע בא-זוואהירי אך נהרגו בהם אזרחים לא-מעורבים.

ב-1 באוגוסט 2008, התפרסמו דיווחים על כך שא-זוואהירי נהרג או שהוא גוסס, אך בכירים במטה ללוחמה בטרור האמריקאי מסרו כי אין עדויות לכך שהותקף או נהרג, ודיווחים אלה הופרכו.[2] ארגון הטליבאן הכחיש גם הוא את הדיווחים הללו. בספטמבר באותה שנה, הודיע צבא פקיסטן כי כמעט ולכד אותו. לאחר שנאסף מידע על כך שהוא ואשתו נמצאו בצפון-מערב המדינה פשט כוח פקיסטני על האזור אך לא הצליח לאתרו.

ב-16 ביוני 2011, כחודש וחצי לאחר הריגת בן לאדן, אישר גורם בממשלת ארצות הברית, כי א-זוואהירי מונה למנהיג החדש של אל-קאעידה,[3] ובכך הפך לטרוריסט המבוקש בעולם. ארצות הברית הציעה אז פרס של 25 מיליון דולר למי שיביא להעמדתו לדין. במהלך שנת 2011 אנשיו חטפו את וורן ויינשטיין שהוחזק בידם עד שנהרג בשוגג.

ב-31 ביולי 2022 נהרג א-זוואהירי בתקיפת מל"ט של ה־CIA באפגניסטן. שירה לעברו שני טילי הלפייר בגירסת AGM-114 R9X.[4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לורנס רייט, המגדלים הגבוהים: 11 בספטמבר, אלקאעידה וכישלון המודיעין האמריקני, כנרת זמורה ביתן, 2007. לפי אינדקס בסוף הספר
  • בנימין בן סימון, תובנות על ארגון אל-קאעידה, חממה ספרותית, 2011.
  • יורם שוייצר, אל-קאעידה וטרור המתאבדים - החזון והמעש, צבא ואסטרטגיה, כרך 2, גיליון 2, אוקטובר 2010.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איימן א-זוואהירי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]