איפה הסוסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איפה הסוסים
אלבום אולפן מאת האחים פורטיס
יצא לאור 1996
הוקלט פאפא
סוגה רוק
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 56:35
חברת תקליטים נענע דיסק
הפקה ניצן זעירא
כרונולוגיית אלבומים של האחים פורטיס
שוטר פושע והענק הלוחש
(1994)
איפה הסוסים
(1996)
רץ על הקצה
(1998)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איפה הסוסים הוא אלבום של הרכב הרוק האחים פורטיס. רמי פורטיס כתב את מילות כל השירים והאחים פורטיס כתבו את הלחנים ועיבדו, פרט ל"איש השיש" שעובד בשיתוף עם אלי לוזון, שגם שר ומנגן בשיר.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השירים עוסקות ברובן במבט מפוכח ופסימי על זוגיות ואהבה. שירים בולטים בסגנון זה הם "איפה הסוסים", "איך שניצחת", "אשמה", ו"איש השיש". באלבום יש גם שיר פוליטי בוטה אחד - "מצעד האיוולת" ושירים עם אופי שונה - "בודהה פרטי" הקליל וכן שירים עם מילים סתומות כגון "לילה משומר" ושיר הסיום הארוך "ונוס על קרטון".

מבחינת הסגנון המוזיקלי מדובר באלבום רוק כבד ואחיד בסגנון, אך בו בזמן כולל מספר שירים שבולטים בעיבוד שונה. שיר הנושא "איפה הסוסים" הוא שיר פתיחה יוצא דופן - על רקע ליווי כלי שקט פורטיס מספר בדיבור ללא מנגינה סיפור על איש תמהוני, "איש ההוקוס-פוקוס המופלא… אמרו שהיה עשיר, אך נשאר ללא פרוטה" ורומז גם את הסיבה לשגעונו: "אמרו שזה מקרה אישה". שיר זה נכלל גם בחלק "שלנו" של אוספורטיס, שבו פורטיס קיבץ שירים שחביבים עליו אך לאו דווקא היו להיטים. השיר "איש השיש" הוא שיר רוק קצבי, שמשלב מוזיקה מזרחית ושירה של אלי לוזון בסגנון זה בפזמון - "את שברת לו את הגוף ואת הנשמה / את גנבת ממנו את האמון שיש באהבה". "אולי" הוא שיר שקט בקצב שמושפע מבוסה נובה; בשנים שלאחר יציאת האלבום הוא הפך ללהיט, הושמע רבות ברדיו ואף נכלל באוסף הלהיטים "בוסה נובה ישראלית", אך לא הצליח לקדם באופן משמעותי את "איפה הסוסים".

האלבום לא הצליח מסחרית והיה האחרון שיצא תחת השם האחים פורטיס וגם האחרון שפורטיס הוציא בחברת נענע דיסק עד 2006 ("על המשמרת"), שמונה שנים לאחר שאלבומו השני והמצליח סיפורים מהקופסא היה האלבום הראשון אי פעם שיצא בחברה זו.

לשירים "תטרוף אותך" ו"איך שניצחת" צולמו קליפים. "איך שניצחת" בלט בפרובוקטיביות שלו - פורטיס נראה בו מציץ בנערה צעירה בהתקף בולימיה (שגילמה טינקרבל). עם זאת, שיר זה לא הפך ללהיט.

האלבום תחילה היה אמור להקרא "קולקציית קיץ 96", וההרכב הוציא לקראתו בשנת 1995 את הסינגל "הפסיכולוג אמר". לשיר זה אף צולם וידאו קליפ, אולם לבסוף נגנזו השיר ושם האלבום. השיר נכלל לאחר שנים אחדות באוסף "אוספורטיס".

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. איפה הסוסים (04:35)
  2. איך שניצחת (04:25)
  3. אוקיינוס הדמעות (04:49)
  4. בודהה פרטי (05:41)
  5. איש השיש (03:45)
  6. אשמה (06:19)
  7. האיש שהמציא עולם (03:50)
  8. תטרוף אותך (03:19)
  9. לילה משומר (04:36)
  10. אולי (03:45)
  11. מצעד האיוולת (04:01)
  12. ונוס על קרטון (07:30)

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתפים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]