איציק סולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איציק סולם
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 16 באפריל 1974 (בן 50)
מוקד פעילות ישראל
תקופת הפעילות מ-1992
סוגה רוק
מוזיקת עולם
מוזיקה אלקטרונית
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הד ארצי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איציק "זק" סולם (נולד ב-16 באפריל 1974)[1] הוא יוצר, מלחין, מפיק מוזיקלי וגיטריסט ישראלי, חבר להקת "היהודים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולם התחיל לנגן בפסנתר בגיל 6 ובגיל 12 למד גיטרה מאביו, המוזיקאי אלי סולם. בנעוריו שימש מורה למאות תלמידי מוזיקה מכל ישראל. באוגוסט 1992, בהיותו בן 18, זכה במקום הראשון בתחרות גיטריסטים ארצית שהתקיימה במועדון "רוקסן".[2] כשנה אחרי כן, השתתף במופע ובאלבום "צבעוני שחור" יחד עם רון סלונים, אייל פארן, אלונה דניאל, ארקדי דוכין, ז'אן פול זימבריס ומיכה שטרית.

בהמשך היה סולם חבר בלהקת "היהודים" והשתתף בהופעות מתחילת דרכה של הלהקה ועד לביסוסה כאחת מלהקות הרוק המצליחות בארץ. בשנת 1998 השתתף סולם בהקלטות אלבומה השני "היהודים" בנגינה ועיבודים וכן בהקלטות אלבומה השלישי "פחד מוות" בשנת 2001.

בשנת 1998 עבר להתגורר בניו יורק והופיע בסצנת המוזיקה המקומית. עבד עם מפיקים כמו Ed Tuton, Baby Face, Frank Fillipetti (Forerigner, Kiss, Fuel, Korn, James Tayor).

במהלך עבודתו כמפיק ונגן במנהטן, עבד סולם עם אומנים מהשורה הראשונה כגון סוזן וגה, די סניידר, וכן בתזמורת הענק "אורקסטרה טרנס-סיבירית". בראשית שנות ה-2000 השתתף בהקלטות אלבום צמד ה-R&B האמריקני KC & JOJO, שמכר כ-10 מיליון עותקים, וכן באלבום הבכורה של הכוכבת הקנדית פפה דובסון (Fefe Dobson), שמכר כמיליון עותקים. כמו כן הופיע עם זמרת הנשמה איו (Ayo) שזוכה להצלחה גדולה באירופה, השתתף בהקלטת אלבומו של פטריס בארט ויליאמס (Patrice Bart Williams), והופיע בכל רחבי ארצות הברית עם סולן להקת ספייס הוג (Space Hog) הבריטית רויסטון לנגדון (Royston Langdon).

כמעבד ומפיק מוזיקלי סולם חתום על יותר מ-200 תקליטורים וככותב ומלחין על מאות ג'ינגלים ופרסומות ששודרו בכל בעולם, ומוזיקה לסרטים הכוללת גם הופעה בקטע סולו גיטרה בסרט "מוזיקה ומילים" בכיכובם של יו גרנט ודרו ברימור.

סולם אף שימש כמדריך מוזיקלי לשחקני הקולנוע ג'רארד באטלר, ג'פרי דין-מורגן, ויו גרנט.

בשנת 2005 הקים את חברת ההפקות האמריקנית Prysm Music והפיק אומני פופ ורוק צעירים. בשנת 2006 החתים והפיק מוזיקלית את אלבום הבכורה של להקת הרוק Amaury שזיכה אותה במקום הראשון בקטגוריית הרוק של VH1, ובשנת 2008 את אלבומו של ג'וליוס אשר זכה במקום הראשון בקטגוריית הפופ.

בשנת 2009 כתב סולם את המוזיקה למופע האקרובטיקה "Ariel Angels" יחד עם הבסיסט מייקל ויסגליה. כמו כן הופיע במופעי ברודוויי "Rock of Ages" בניו יורק ו-"Van Helsing's Curse" בלאס וגאס.

בשנת 2011 הוציא סולם אלבום סולו אינסטרומנטלי שאותו כתב והפיק. באלבום משתתפים נגנים כגון עומר חכים (מדונה, סטינג), סטרלינג קמפבל (דייוויד בואי, B-52), סטיב הולי (פול מקארטני, ג'ו קוקר), ג'רי מרוטה (פיטר גבריאל, אלטון ג'ון), ויל לי (פרינס, אריק קלפטון) ודני לואיס (Goverment Mule).

הרכב ההופעה החיה כולל את אנטון פיג בתופים, מייקל ויסגליה בבס, בנט פסטר בקלידים, טאביטה פייר שירה, גאריסון הוק הג'מייקני בראפ וקולות ואיציק סולם בגיטרות, ומופיע במועדונים בניו יורק כגון מרקורי לאונג' ו-Bowery Ballroom, ובפסטיבלים ברחבי ארצות הברית.

במהלך חציה השני של שנת 2014 חזר ללהקת "היהודים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פוסט של "היהודים" בפייסבוק, 16 באפריל 2020
  2. ^ סולו גיטרה, חדשות, גיליון 26 באוגוסט 1992, עמ' 30.