איקונוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איקונוס
מידע כללי
מפעיל DigitalGlobe עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן לוקהיד מרטין עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך שיגור 24 בספטמבר 1999 עריכת הנתון בוויקינתונים
משגר אתנה II עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר שיגור תחנת החלל ונדנברג כן שיגור 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
משימה
סוג משימה לוויין צילום
לוויין של כדור הארץ
מסלול LEO
נטייה 98.10°
משך המשימה הכולל 24 בספטמבר 1999 – הווה (24 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
משקל 726 ק"ג
כוח 1.5 קילו-ואט
אורך 1.83 מטרים
רוחב 1.57 מטרים
קישורים חיצוניים
מספר קטלוג לוויינים 25919
מאגר המידע הלאומי 1999-051A
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איקונוס (IKONOS) היה לוויין הצילום הראשון שהיה מסוגל לצלם אתרים בכדור הארץ ברזולוציה של מטר על בסיס מסחרי. הוא צילם תמונות מולטיספקטרליות (בצבע) ברזולוציה של 4 מטר, ופאנכרומטיות (בשחור לבן) ברזולוציה של מטר. התמונות שסיפק החלו להימכר ב-1 בינואר 2000, והוא חדל לפעול במרץ 2015. מקור השם "איקונוס" מהמילה היוונית ל"תמונה" - eikōn.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח הלוויין החל כפרויקט של תאגיד לוקהיד קורפוריישן במטרה למסחר את הטכנולוגיה של לווייני הצילום הצבאיים שפיתחה למטרות אזרחיות. שם הפרויקט בתחילתו היה (Commercial Remote Sensing System (CRSS. באפריל 1994 לוקהיד קיבלה את אחד הרישיונות הראשונים ממחלקת המסחר של ארצות הברית לשיווק צילומי לוויין מסחריים ברזולוציה גבוהה.

לצורך קידום הפרויקט הוקמה חברת "ספייס אימאג'ינג", מיזם משותף של קונצרן לוקהיד מרטין וחברת ריית'יאון[1]. ב-25 באוקטובר 1995 קיבלה חברת"ספייס אימאג'ינג" רישיון מרשות התקשורת הפדרלית לשדר טלמטריה מהלוויין, ברצועת שירותי הלוויין של חקר כדור הארץ - שמונה גיגה-הרץ. לפני השיגור שינתה "ספייס אימאג'ינג" את שם מערכת הלוויין ל-IKONOS.

בעקבות הכנות לשיגורים של לווייני צילום אזרחיים בארצות הברית, על ידי "ספייס אימאג'ינג" וחברות אחרות, הפעילה מדינת ישראל לחץ על הממשל האמריקני לפרסם מגבלות בנוגע לפירוט הצילומים מהלוויינים. מטרת המגבלות שביקשה ישראל להטיל היא למנוע צילום של אתרים ביטחוניים אסטרטגיים בישראל. עקב כך נאסר על חברות המשווקות צילומי לוויין למכור צילומים ברזולוציה של פחות מ-2 מטר. בנוסף, נאסר עליהן לספק תמונות בזמן אמת אלה לפחות 24 שעות אחרי שצולמו, כדי לאפשר לממשל האמריקני למנוע העברת צילומים בעלי חשיבות צבאית בעת עימותים צבאיים של ארצות הברית ברחבי העולם[1].

שני לוויינים תוכננו במקור לפעול. IKONOS-1 שוגר ב-27 באפריל 1999 ממרכז החלל שליד בסיס חיל האוויר ונדנברג בדרום מדינת קליפורניה, אך עקב תקלה חשמלית הלוויין לא נפרד מהמשגר כראוי, כתוצאה מכך לא הצליח להגיע למסלול המיועד, ונפל לאטמוספירה מעל דרום האוקיינוס השקט.

IKONOS-2 נבנה במקביל וכתאום זהה ל-IKONOS-1. השלמת בנייתו הייתה צפויה ליולי 1999 ושיגורו בינואר 2000. בתגובה לאובדן IKONOS-1, שמו שונה ל-IKONOS בלבד והבנייה שלו הואצה. הוא שוגר ב-24 בספטמבר 1999, והחל לספק תמונות החל מה-1 בינואר 2000.

באוקטובר 1999, חברת אופק צילומי אויר קיבלה את זכויות הייצוג בישראל של חברת "ספייס אימג'ינג", בעלת הלוויין. כמו כן קיבלה אופק את הזיכיון לשיווק מוצרי הלוויין בישראל[2].

בדצמבר 2000, אישר הממשל האמריקני לחברת "ספייס אימאג'ינג" למכור צילומי לוויין של כדור הארץ מהלוויין ברזולוציה של 50 ס"מ[1].

באוקטובר 2001, עם תחילת מלחמת אפגניסטן, החליט הפנטגון לרכוש את הזכויות הבלעדיות על כל תצלומי הלוויין של אפגניסטן, כדי למנוע מאמצעי תקשורת מערביים להתבונן בתצלומי לוויין של תוצאות ההפצצות האמריקאיות במדינה. לאחר שתצלומים שכבר נעשו על ידי איקונוס היו מפורטים במיוחד. על פי החוק האמריקאי, למחלקת ההגנה של ארצות הברית סמכות חוקית להורות על הפסקת צילומי לוויינים אזרחיים ששוגרו מארצות הברית, כדי למנוע מאויביה לעשות שימוש בתצלומים בשעה שארצות הברית שרויה במלחמה. ואולם במקרה זו הוחלט לרכוש את הזכויות מהחברה[3]. המתחרה הישראלית, חברת "אימאג'סאט אינטרנשיונל", ניצלה את המצב ומכרה צילומי לוויין של הפצצת אפגניסטן ב-10,000-5,000 דולר לתצלום לגופי תקשורת שונים ברחבי העולם[4].

בינואר 2006 נרכשה חברת "ספייס אימאג'ינג" על ידי חברת Orbimage, שמה של החברה הממוזגת שונה ל-GeoEye, חברה שנרכשה בעצמה על ידי חברת DigitalGlobe בינואר 2013. DigitalGlobe הפעילה את IKONOS עד שפסק לפעול ב-31 במרץ 2015.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]