אישקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אישקה
Ishka
אישקה
אישקה
תוכנית טלוויזיה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
הופעה ראשונה Family business
הופעה אחרונה The dogs of war
מספר הופעות 6
גילום הדמות
מידע
גזע פרנגי
מין נקבה
מקום מגורים פרנגינר
דמויות קשורות
משפחה
אויבים בראנט

אישקה (במקור: Ishka) היא דמות בדיונית בסדרת הטלוויזיה הבדיונית מסע בין כוכבים: חלל עמוק תשע. אישקה היא פרנגית, והיא אמם של קווארק (ארמין שימרמן) ושל רום (מקס גרודנצ'יק), וסבתו של נוג. אישקה מופיעה בחמישה פרקים קאנוניים של הסדרה, ומופיעה גם בשבעה רומנים מורשים אך לא קאנוניים של הסדרה.

אישקה גולמה על ידי אנדריאה מרטין פעם אחת ועל ידי ססילי אדמס ארבע פעמים. אדמס אהבה את הדמות, והייתה המומה מתגובת המעריצים החיובית לאישקה.

מאפייני הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישקה נתפסה כפרנגית "משחררת הנשים", שרוברט יואיט וולף, כותב בסדרה, תיאר כמי שמתעלה על טיפוס המפגין הרגיל. אישקה לא רצתה לשים קץ לדרך החיים רודפת הבצע של הפרנגים, אלא רצתה שגם נקבות פרנגיות יוכלו לקחת בה חלק.[1] מיד לאחר הצגתה של אישקה בפרק "Family Business" עלה הרעיון להפגיש אותה עם הנגוס הגדול זק, מנהיג האיחוד הפרנגי. רנה אוברז'ונואה (המשחק את אודו) אפילו צפה את מערכת היחסים ביניהם בראיון למגזין Starlog בגיליון ינואר 1996 שלהם.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדריאה מרטין (2008)

הבמאי דייוויד ליווינגסטון סיפר שהיה להם קשה למצוא מישהי לגלם את אישקה; בשלב מסוים, הוא אפילו העלה את ההצעה הפחות מקובלץ שוואלאס שון (שמשחק את הנגוס הגדול זק) יופיע בדראג בתור אישקה. אנדריאה מרטין לוהקה לפי הצעתו של במאי הפרק רנה אוברז'ונואה (אודו), שהרגיש שהשחקנית יכולה לאזן בצורה טובה בין קומדיה לבין משחק טוב - דבר שהיה חסר בשאר המועמדים. המפיק אירה סטיבן בהר הסכים עם אוברז'ונואה על הליהוק, ומאוחר יותר אמר שהוא אוהב אותו בתוכנית Second City Television.[1] גם שאר מפיקי וכותבי הסדרה הסכימו ואהבו את הליהוק.

ססילי אדמס

כאשר התברר, ברגע האחרון, שמרטין לא יכולה לחזור לפרק "Ferengi Love Songs", התוכנית ערכה אודישנים לתפקיד וראתה "הרבה אנשים". לפני האודישן, ססילי אדמס הכירה רק באופן כללי את היקום של מסע בין כוכבים, לאחר שראתה רק כמה פרקים של מסע בין כוכבים: הדור הבא ושל מסע בין כוכבים: וויאג'ר. אדמס הייתה מיודד עם השחקנית קיטי סווינק (ששיחקה מספר פעמים בסדרה כאורחת), ונבחנה בעזרת בעלה של סווינק - ארמין שימרמן (קווארק); שימרמן השאיל לה קלטת של הפרק הראשון בו אישקה מופיעה - ממנו היא למדה "עד כמה הדמות רחבה". אדמס ייחסה את האודישן המוצלח שלה לקווי הדמיון הרבים בינה לבין מרטין: לא רק שהתחפושת של מרטין התאימה ללא צורך בשינוי, אלא גם איפור הפנים התותב.

איפור ותלבושות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שאנדריאה מרטין קיבלה את התפקיד, הבמאי רנה אוברז'ונואה (אודו) הסביר לה שעבודה עם איפור תותב של פרנגים תהיה עבודת המשחק הכי קשה שלה, אם היא לא עבדה עם איפור מסוג כזה לפני כן. אנדריאה בסופו של דבר קיבלה את התפקיד ואוברז'ונואה שיער שהיא לקחה את התפקיד בכל מקרה כי הוא היה כל כך גלוי איתה. האיפור של מרטין לאישקה לקח שלוש שעות כל יום. אישקה, בהיותה פרנגית מבוגרת, דרשה פיתוח נוסף של תותבות האיפור. מעצב האיפור מייקל ווסטמור הסביר שהם "עשו לה פנים חדשות, קמטים ויצרו לה את גב ידיה מחדש." גם התסריט של "עסק משפחתי" סיבך את תהליך האיפור, כי אישקה מופיעה בו עירומה בכמה סצנות; לכן, היה צורך ליצור איפור עבור חלקים בגוף הפרנגי שטרם נראו. טייק אחד שבו נראתה הכתף של אישקה נאלצה להצטלם מחדש כי המפיקים הרגישו ש"עורה הגמיש" של מרטין לא תואם את הדמות; ווסטמור והצוות "לקחו קלינקס, קימטו אותו והפכו אותו לגומי וכיסו בו את גבה וכתפיה", תהליך שלמרטין לא היה אכפת ממנו.[1]

מאחר שמעולם לא לבשה איפור תותב, ססילי אדמס תיארה את האיפור של אישקה כ"די מרתיע". במקור המפיקים ציירו קווים על ידיה של אדמס כדי לגרום להם להיראות מבוגרות יותר, אבל מאוחר יותר החליטו שהן לא נראות מספיק מבוגרות והשתמשו בכפפות תותבות. לאחר סיום האיפור, נראו רק כפות ידיה של אדמס ושפתה העליונה. לאחר שהתחננה לצוות ההפקה לראות את הצילומים הראשוניים, אדמס הבינה כמה היא צריכה להביע יתר על המידה כדי שהבעות הפנים שלה יראו דרך האיפור. כשהיא התבקשה לחזור לעונה השישית של התכנית, לפרק "The Magnificent Ferengi", אדמס הסכימה בתנאי שהיא תקבל את תותב הפנים המותאם אישית לה. מכיוון שאישקה מזלזלת בחוק הפרנגי בכך שהיא לובשת בגדים, הוחלט שהיא תגזים, ולכן אדמס הייתה מעוטרת בהרבה "כדורים, צמידים וחרוזים" שעשו כל כך הרבה רעש על הסט עד שאדמס העריכה שהיא הייתה צריכה לדבב חצי מהשורות שלה. מכיוון שאישקה היא מבוגרת, הצוות ריפד את התחפושת של אדמס עם 18–14 קילוגרם (40–31 ליברות) של איפור, כולל שדיים מזויפים שאדמס ניחשה ששקלו 15 ליברות (6.8 קילוגרם); לאחר צפייה בצילומים הראשוניים, הן אדמס והן סטיבן בהר הסכימו שיש להקטין את השדיים מכיוון שהם מסיחים מדי. מאוחר יותר אדמס הודתה לבמאי רנה אוברז'ונואה ולשחקן השותף ארמין שימרמן על שעזרו לה להבין שמשחק יתר הוא שם המשחק כשעובדים תחת תותבות כאלה.

היסטוריית הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Family Business", אישקה מוצגת כפרנגית אלמנה שמקבלת קצבה חודשית מבנה הבכור קווארק (ארמין שימרמן). לפי החוק הפרנגי, אסור לנשים בחברה הפרנגית להרוויח או ללבוש בגדים, ובכל זאת היא החלה לעשות את שניהם והתגלתה על ידי רשות הסחר הפרנגית (FCA).[1] ה-FCA מאשים את קווארק בעבירות על החוק של אמו, שעליהן היא לא מתחרטת, בנימוק שלנשים צריכות להיות אותן זכויות והרשאות כמו לגברים. לאחר ויכוחים רבים עם קווארק, אישקה מסכימה לחתום על וידוי ולהפקיע את נכסיה למען בנה, אף על פי שהיא מגלה לבנה רום (מקס גרודנצ'יק) שהיא ויתרה רק על שליש ממה שהרוויחה.

הפרק "Ferengi Love Songs" של העונה החמישית חושף את מערכת היחסים הרומנטית בין אישקה לנגוס הגדול זק, מנהיג הברית הפרנגית. כאשר קווארק מגלה על מערכת היחסים, הוא משתף פעולה עם כונס הנכסים בראנט (ג'פרי קומבס) כדי להפריד ביניהם. עם זאת, קווארק מבין במהרה שאישקה היא הכוח האמיתי מאחורי זק, ושהיא נותנת לזק עצות פיננסיות והצעות ששומרות על הכלכלה הפרנגית. קווארק מתוודה על חלקו במזימה להפריד ביניהם, ועוזר לאחד מחדש את אישקה וזק.

בפרק "The Magnificent Ferengi" של העונה שישית, אישקה נחטפת על ידי הדומיניון. בעודה בשבי בידי הוורטה ילגרון (איגי פופ), אישקה מציעה עצות פיננסיות ומנסה להזדהות עם שובהּ בקשר למשפחתו. באותה עונה, בפרק "Profit and Lace", אישקה עוזבת את פרנגינר בפעם הראשונה כדי לנסוע לחלל עמוק 9 יחד עם זק. היא משכנעת את זק לתקן את הצעת "חוק ההזדמנויות" הפרנגי כדי לאפשר לנשים ללבוש בגדים, והתוצאה הייתה מהומה כלכלית ברחבי הברית הפרנגית. כשאישקה סובלת מהתקף לב, קווארק עובר ניתוח זמני לשינוי מין כדי לתפוס את מקומו לצדו של זק על מנת להוכיח למספר פרנגים משפיעים שגם נשים מסוגלות לתרום לכלכלה. דוקטור באשיר (אלכסנדר סידיג) מסוגל לבצע בהצלחה השתלת לב לאישקה, והיא מתאוששת עד סוף הפרק.

בפרק הלפני אחרון של הסדרה, "The Dogs of War", קווארק מגלה שאישקה השפיעה על זק כך שהוא קידם זכויות עובדים, אכף הגנה על הסביבה והוציא מונופולים מחוץ לחוק. זק מתפטר מתפקידו, מוריש אותו לרום, והוא ואישקה עוברים לגור בכוכב הלכת ריזה.

הופעות לא קאנוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישקה מופיעה גם במספר רומנים בעלי רישיון רשמי אך לא קאנוניים של "מסע בין כוכבים", כמו גם בספרים אלקטרוניים ובסיפורים קצרים :

מסע בין כוכבים: הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע בין כוכבים: טרוק נור[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נץ הנשרים מאת אס.די פרי ובריטה דניסון (2008)

מסע בין כוכבים: חלל עמוק תשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע בין כוכבים: יקום המראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האישקה של יקום המראה עשירה, היא הבעלים של מספר עבדים טראניים, והיא סיפקה מקלט בטוח לגרסאות המראה של ב'אלנה טורס ושל קרל מוסט (מתוך הפרק של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" "Nothing Human").

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזכות אנדריאה מרטין שגילמה את אישקה בפעם הראשונה בצורה רחבה ובטוחה, אדמס העירה כמה קל היה לגלם דמות כל כך מסודרת. אדמס גם הערתה בדמותה של אישקה כמה מהסיפורים שארמין שימרמן סיפר על אמו שלו. בראיון ל"מסע בין כוכבים: המגזין" אמרה אדמס על אישקה: "אני אוהבת ומעריצה אותה. איך אפשר שלא? פשוט לא אכפת לה מה אחרים חושבים; היא כל כך מחויבת למה שהיא מוצאת לנכון, וכל השאר יהיו ארורים. אבל יש לה לב זהב, והיא מאוד חזקה. להיות נקבה חזקה כמו שהיא, בסוג העולם שממנו היא באה, היה נפלא, אני חושבת."

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Erdmann, Terry J.; Block, Paula M. (2000). "Third Season". Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books. pp. 239–241. ISBN 0-671-50106-2.