מסדר עוף החול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אלאסטור מודי)
מסדר עוף החול
מימין לשמאל: אלבוס דמבלדור (מייקל גמבון), רמוס לופין (דייוויד ת'יוליס), סיריוס בלק (גארי אולדמן), נימפדורה טונקס (נטליה טנה) ואלאסטור מודי (ברנדן גליסון)
מימין לשמאל: אלבוס דמבלדור (מייקל גמבון), רמוס לופין (דייוויד ת'יוליס), סיריוס בלק (גארי אולדמן), נימפדורה טונקס (נטליה טנה) ואלאסטור מודי (ברנדן גליסון)
הופעה ראשונה הארי פוטר ומסדר עוף החול
יוצרים ג'יי קיי רולינג
מידע
חברוּת בקבוצה קינגסלי שאקלבולט, מנדנגוס פלצ'ר, ארבלה דוֹרין פיג, פלר דלאקור, ארתור, מולי, ביל, וצ'ארלי ויזלי
חברוּּת לשעבר בקבוצה סיריוס בלק, אלבוס דמבלדור, סוורוס סנייפ, ג'יימס ולילי פוטר, גדעון ופביאן פרואט, אלאסטור מודי, רמוס לופין, נימפדורה טונקס ואליס ופרנק לונגבוטום
דמויות קשורות
אויבים אוכלי מוות, לורד וולדמורט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסדר עוף החול הוא ארגון קוסמים בדיוני המופיע בספרי הארי פוטר שכתבה הסופרת ג'יי קיי רולינג. הארגון הופיע לראשונה בספר החמישי בסדרה, הארי פוטר ומסדר עוף החול ואוזכר במשך כל הספרים הבאים. על פי עלילת הספרים, הארגון, שהוקם בבריטניה בשנות ה-70 על ידי אלבוס דמבלדור, נוצר כדי להילחם ולהתנגד לפעולותיו הזדוניות של אדון האופל וולדמורט ועושי דברו, אוכלי המוות. במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה, ניסיונו הראשון של וולדמורט להשתלט על עולם הקוסמים, מסדר עוף-החול שיתף פעולה ביחד עם משרד הקסמים, ונפילתו הראשונה של וולדמורט במהלך ניסיונו לרצוח את הארי פוטר הביאה להפסקת פעילותו (וכך גם לסיום המלחמה). המסדר חזר לפעול בשנית לאחר עלייתו המחודשת של וולדמורט, כאשר הוא שומר על עצמו בסוד גם מפני משרד הקסמים, שכן זה סירב להכיר בעובדה שוולדמורט חזר. המסדר השתמש בביתו של סיריוס בלק שבכיכר גרימולד מספר 12 בתור מפקדה.

היסטוריה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת הקוסמים הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20 עולם הקוסמים התחיל להדרדר לכאוס: קוסם מרושע שכינה את עצמו "הלורד וולדמורט" הכריז מלחמה בגלוי על עולם הקוסמים, ומטרתו הייתה לכונן סדר עולמי חדש שבו הקוסמים ייצאו מן המחתרת וישלטו על המוגלגים. לשם כך וולדמורט נעזר בקבוצה נבחרת של קוסמים אפלים עושי דברו, שנקראו "אוכלי המוות". וולדמורט ועושי דברו יזמו מעשי רצח רבים מספור של מוגלגים ושל קוסמים בני-מוגלגים, אותם ראו כיצורים נחותים שלא ראויים להתקיים ("בוצדמים" בעלי דם מלוכלך ומזוהם, בניגוד לקוסמים "טהורי-דם", שהוא כינוי המתאר קוסמים שכל דורות משפחותיהם היו קוסמים).

אלבוס דמבלדור, גדול הקוסמים של המאה, שהביס לא מזמן את הקוסם האפל גלרט גרינדלוולד ובנוסף לכך נודע גם בתור האדם היחיד שוולדמורט מפחד מפניו, החליט לפעול כנגד מעשיו המסוכנים. לשם כך הוא הקים את המסדר - אליו הוא אסף הילאים ממשרד הקסמים, אנשים שנפגעו מוולדמורט בעבר, או אנשים שהזדהו עם מטרותיו של דמבלדור. לצורך פעילות המסדר הוא פיתח שיטה שבה חברי המסדר יוכלו לתקשר אחד עם השני בעזרת פטרונוסים מדברים.

עם זאת המלחמה לא הייתה קלה. אוכלי המוות שעד כה הפנו את שרביטיהם כנגד מוגלגים ובני מוגלגים החלו לפעול גם נגד חברי המסדר אותם ראו כ"בוגדי דם". היתרון המספרי במאבק היה בבירור לצד אוכלי המוות: היחס היה 20 אוכלי מוות על חבר מסדר אחד לערך. למרות זאת המסדר המשיך להילחם בגבורה, חלק מחבריו הקריבו את חייהם בקרב, וחלק הצליחו לחמוק מוולדמורט ותומכיו - וחלקם עשו זאת מספר פעמים (דוגמת בני הזוג פוטר ובני הזוג לונגבוטום).

תבוסתו הראשונה של וולדמורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפלתו הראשונה של וולדמורט הגיעה כתוצאה מכך שניסה לרצוח את בנם של בני הזוג פוטר - הארי, וקללת ההרג שבה השתמש חזרה אליו. וולדמורט ניסה לרצוח את הארי פוטר בהיותו תינוק, כיוון שנודע לו מפי אחד ממשרתיו, סוורוס סנייפ, על נבואה שבה נובא כי זה שיצליח להביס את אדון האופל ייוולד לאלה שחמקו מוולדמורט שלוש פעמים. וולדמורט, שחשב שמדובר בבני הזוג פוטר, שם אותם כמטרה, ולמרות לחש הפידליוס שהוטל כדי להגן עליהם, וולדמורט הצליח (בעזרת משתף פעולה: פיטר פטיגרו, חבר ילדות של בני הזוג פוטר ומרגל למען וולדמורט) למצוא את מקום מסתורם, רצח את בני הזוג, ושם התפרק לרסיסים ואיבד את גופו הגשמי כאשר קללת ההרג שאותה ניסה להטיל על הארי חזרה אליו. אירוע זה היה האירוע שסיים את מלחמת הקוסמים הראשונה. כשרוב תומכיו של הלורד וולדמורט לא ראו עניין להמשיך להילחם בהיעדרו.

בין שתי המלחמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוורוס סנייפ, שבזמן שהעביר את הידיעה על הנבואה לוולדמורט, ביקש ממנו לרחם על לילי פוטר, שהייתה אהבת נעוריו בימי לימודיו בהוגוורטס. כיוון שוולדמורט רצח אותה בכל זאת, סנייפ בחר להצטרף למסדר ולפעול כנגד רוצחה של לילי פוטר. כשהוא מעמיד פנים לוולדמורט שהוא עושה זאת כדי לרגל אחרי דמבלדור, שימש סנייפ למעשה כסוכן כפול.

חבר הילדות של בני הזוג פוטר, סיריוס בלק, ששימש כשומר הסוד שלהם עד שהוחלף על ידי פיטר פטיגרו, יצא להתעמת עם חברו לשעבר ולנקום בו על בגידתו בפוטרים. במהלך העימות פיטר פוצץ רחוב מלא במוגלגים, הורג 12 מהם ומזייף את מותו תוך כדי. כיוון שהרוצח האמיתי זייף את מותו, רשויות אכיפת החוק של משרד הקסמים הטילו את האשמה על סיריוס, והוא נשלח ללא משפט למאסר עולם בכלא הקוסמים אזקבאן.

יחד עם סיריוס, הושלכו אל בית הסוהר אוכלי מוות רבים שביצעו פשעים איומים בשמו של אדון האופל. ביניהם היו ארבעה אוכלי מוות בשם בלטריקס, רודולפוס ורבסטאן לסטריינג', וברטי קראוץ' הבן, שחטפו את בני הזוג לונגבוטום ועינו אותם ממושכות בקללת קרושיאטוס במטרה להוציא מהם מידע על מקום הימצאו של אדונם לשעבר. בעקבות כך לבני הזוג נגרם נזק מוחי לצמיתות.

למרות שבאופן רשמי סיומה של מלחמת הקוסמים הראשונה הייתה גם סופה של פעילות המסדר, דמבלדור חשד שוולדמורט לא נעלם סופית, ויום יבוא והוא ישוב לגופו הגשמי וינסה להשלים את משימתו שבה כשל - הריגתו של אויבו הנצחי מאותה הנבואה, הארי פוטר. לשם כך הוא מינה קבוצה של חברי מסדר לשעבר לשים עין על הארי בילדותו, והם אכן עשו כך עד שהארי התחיל את לימודיו בהוגוורטס.

שובו של לורד וולדמורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר וגביע האש

בסופו של דבר, ובסיועם של זנב תולע וברטי קראוץ' הבן, וולדמורט הצליח לחזור אל גופו הגשמי. באותה ההזדמנות הוא לחם בהארי וניסה להרוג אותו, אבל כשל בכך, והארי נותר בחיים כדי להתריע על שובו של וולדמורט. כתוצאה מכך דמבלדור החליט להקים את המסדר מחדש, ובעזרתו של סיריוס בלק, שהצליח לברוח ממאסר השווא שלו באזקבאן, הצליח לגייס את מרבית חבריו תוך פחות משעה. סיריוס הוא גם זה שהציע את בית משפחתו הישן בכיכר גרימולד מספר 12, לונדון כמפקדה עבור חברי המסדר.

ערך מורחב – הארי פוטר ומסדר עוף החול

עם זאת, בניגוד לתקופת פעילותו הקודמת של המסדר, היחסים עם משרד הקסמים ירדו באותה תקופה לשפל המדרגה. הסיבה הייתה כיוון שקורנליוס פאדג', מי ששימש באותה העת שר הקסמים בבריטניה, סירב להאמין לדיווחיו של דמבלדור כיוון שחשב שכל זה הוא בעצם מזימה של דמבלדור להדיח אותו ממשרת השר ולהשתלט עליה בעצמו (למרות שדמבלדור כלל וכלל לא רצה בכך). בעקבות כך, משרד הקסמים וערוצי התקשורת החלו במסע הכפשה נגד דמבלדור (והארי פוטר) בניסיון להציג את דמבלדור כסנילי (ואת הארי כמטורף), דבר שהקשה על פעילות המסדר ואילץ רבים מחבריו לפעול במחתרת. הפעילות באותה העת הייתה בעיקר איסוף מידע על מעשיהם החשאיים של וולדמורט ותומכיו: גם הם לא העזו לפעול בציבור, לאחר שהארי פוטר חמק מצפורניו של וולדמורט בליל היוולדו מחדש והתריע את דמבלדור על שובו.

עם זאת, לאחר שוולדמורט וחסידיו פרצו בגלוי למשרד הקסמים במטרה לגנוב את רישום הנבואה שעסקה בהארי פוטר, שם לחמו כנגד קבוצה של תלמידי הוגוורטס נבחרים בראשות הארי פוטר ובחלק מחברי המסדר - אירוע שנודע בשם "הקרב במחלקת המסתורין" - משרד הקסמים לראשונה עומת עם העובדות שדמבלדור ניסה להציב בפניהם, והיה בהלם נוכח שובו של וולדמורט. גילוי עובדת שובו לפעילות של אדון האופל היה המאורע שהפך את הלחימה מסמויה לגלויה, והיה בעצם האירוע שפתח את מלחמת הקוסמים השנייה.

מלחמת הקוסמים השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר והנסיך חצוי הדם

לאחר הקרב, פאדג' אולץ להתפטר ממשרתו כשר הקסמים והוחלף על ידי רופוס סקרימג'ר, ראש לשכת ההילאים לשעבר, שהנהיג קו תקיף יותר כלפי פעולותיהם של אוכלי המוות - שהפכו מאותו הרגע לגלויות: זריעת הרס וחורבן ככל האפשר בעולם המוגלגים והקוסמים גם יחד. עם זאת, גם סקרימג'ר היה חשדן לגבי פעולות המסדר - ופעולותיו של דמבלדור בפרט - שבאותו זמן החל לחנוך אישית את הארי, וללמד אותו על ההורקרוקסים של וולדמורט: חפצי קסם אפלים שבאמצעותם וולדמורט השיג את סוד האלמוות. למרות זאת חלק מחברי המסדר המשיכו לקיים את פעולותיהם. רמוס לופין למשל, ירד למחתרת כדי להשיג מידע על אחיו, אנשי-הזאב, ולגייס אותם לפעולה כנגד וולדמורט. חלק מחברי המסדר השגיחו על הנעשה בבית הספר, ואף הגנו על בית הספר בזמן אירוע פלישת אוכלי המוות לטירה בסוף הספר השישי - ששיאה היה "הקרב במגדל האסטרונומיה", בו נהרג דמבלדור מידיו של עמיתו לעבודה ולמסדר, סוורוס סנייפ.

ערך מורחב – הארי פוטר ואוצרות המוות

לאחר מותו של דמבלדור, ההילאי לשעבר אלאסטור "עין הזעם" מודי נטל את הפיקוד על המסדר. הוא שלח שניים מחברי המסדר, הסטיה ג'ונס ודדאלוס דיגל, למלט את הדרסלים, קרוביו של הארי, אל מקום מסתור, כדי שלא יהוו מטרה עבור אוכלי המוות, ולאחר מכן תכנן דרך פעולה למלט את הארי למקום בטוח יותר לפני שיגיע לבגרות, וכך תפוג ההגנה שהעניקה לו אמו לפני מותה. מודי, שלא סמך על משרד הקסמים עקב ריבוי העובדים המשתפים פעולה עם וולדמורט, תכנן למלט את הארי בעזרת אמצעי תחבורה שלא נתונים למעקב אחרי משרד הקסמים, כאשר חלק מחברי המסדר יהיו מחופשים להארי על ידי שיקוי פולימיצי כדי לבלבל את האויב. למרות זאת, הם נקלעו למארב מתוכנן של אוכלי המוות, ובמהלך המאורע, שזכה לכינוי "קרב שבעת הפוטרים", נהרג מודי על ידי אוכלי המוות.

כמה ימים לאחר מכן, נפל גם משרד הקסמים כולו לשליטתו של וולדמורט, לאחר שאוכלי מוות חטפו ורצחו את שר הקסמים סקרימג'ר, והעמידו בראש המשרד את אחד מעושי דברם: פאיוס ת'יקנס, שפועל תחת השפעת קללת אימפריוס. אירוע זה מתרחש במהלך חתונתם של ביל ויזלי ופלר דלאקור, והשליטה במשרד הקסמים מאפשרת לוולדמורט להסיר את הכישוף המגונן על בית משפחת ויזלי - כתוצאה מכך אוכלי המוות פושטים על החתונה במטרה לתפוס כמה שיותר חברי מסדר. הנהגתו של וולדמורט במשרד הקסמים מחוללת שינויים רבים. ראשית, בני מוגלגים (הקרויים "בוצדמים" בפי אוכלי המוות) לא נחשבים לקוסמים, והתפישה היא שאת שרביטם הם גנבו במזיד מקוסם או מכשפה אחרים ואת כוחות הקסם הם השיגו בדרכים לא כשרות. בתחילה הם נדרשו להירשם, וכעת הם עוברים משפטים לבירור מצב דמם. חברי מסדר רבים קיבלו מעמד של "בוגדי דם", דבר שאילץ את המסדר להפסיק את פעילותו הגלויה ולרדת למחתרת. הארי פוטר עצמו סומן כ"גורם שלילי מספר 1", ונאסר על פי חוק לעזור ולסייע לו.

למרות הכל, המשיכו חלק מחברי המסדר לפעול בצורה חתרנית. חלק מחברי המסדר ניהלו תחנת רדיו מחתרתית בשם "מבט לפוטר" שעידכנה את עולם הקוסמים בזוועות שאותן מחולל וולדמורט. באותו הזמן, הארי, רון והרמיוני מנהלים מסע ברחבי בריטניה לחיפוש והשמדת ההורקרוקסים של וולדמורט, במטרה להחליש אותו ולהפוך אותו שוב לבן-תמותה.

המסע מוביל את שלושת החברים חזרה אל בית הספר הוגוורטס, שם הם מתוודעים לפלישה המונית אפשרית לבית הספר מצד אוכלי המוות. נוויל, שהנהיג בעצמו קבוצה מחתרתית כנגד שלטון אוכלי המוות בהוגוורטס, יצר קשר עם חברי המסדר בוגרי בית הספר, ואלו נערכו ביחד עם מורי בית הספר וחלק מתלמידי בית הספר שהורשו להשתתף בקרב, להגנה על בית הספר מפלישת אוכלי המוות. הקרב היה קשה ואכזרי, משום שוולדמורט ציווה על כל אחד ואחד מאוכלי המוות ועושי דברו להשתתף בפלישה. מגני הטירה, ביניהם חברי המסדר, נלחמו באומץ לב, וחלקם נפלו בקרב על הגנת בית הספר.

הקרב הסתיים כאשר הארי פוטר, שניצל בפעם השנייה מהקללה הממיתה של וולדמורט, איתגר את וולדמורט לדו-קרב פנים אל פנים והביס אותו. תבוסתו ומותו הסופי של וולדמורט הייתה האירוע שסיים את מלחמת הקוסמים השנייה.

לאחר מלחמת הקוסמים השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופה של מלחמת הקוסמים השנייה סימנה גם את הפסקת פעולתו של המסדר, שכן וולדמורט הובס ורבים מעושי דברו הסגירו את עצמם, נמלטו, או נהרגו בקרב.

לאחר המלחמה, חלק מחברי המסדר לשעבר מונו לעמדות בכירות במשרד הקסמים, תיקנו את הנזקים שנגרמו כתוצאה מפעולותיהם של וולדמורט ועושי דברו, והנהיגו שינויים רבים וטובים בהתנהלות המסדר. אוכלי מוות רבים, וכן עובדי משרד הקסמים (דולורס אמברידג' לדוגמה) ששיתפו פעולה עם פשעיהם של אוכלי המוות, הושלכו לאזקבאן, שבאותה העת הוצא מחזקתם של הסוהרסנים.

ערך מורחב – הארי פוטר: איחוד הקוסמים

במהלך המאה ה-21, מתרחש אירוע הרסני שנקרא בעולם הקוסמים בשם "הפורענות" (The Calamity) ובמסגרת ה"פורענות" נחשף עולם המוגלגים, לראשונה מזה מאות שנים, לקסם, דבר שמעמיד בסכנה חמורה את "האמנה הבינלאומית לשמירת סודיות הקוסמים". כתוצאה מכך מוקם כוח משימה מיוחד: Statute of Secrecy Task Force (SOS). בין חברי כוח המשימה המיוחד נמנים חברים רבים במסדר עוף החול, שכנראה גויס מחדש לצורך ההתמודדות עם "הפורענות".

חברי המסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבוס דמבלדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמבלדור במהלך הדו-קרב מול וולדמורט (הסרט החמישי).
ערך מורחב – אלבוס דמבלדור

מייסד המסדר, ומחדש פעילותו לאחר שובו של וולדמורט לחיים. שימש כמנהל בית-הספר לכישוף ולקוסמות במשך כמה עשורים, ונחשב לקוסם הגדול ביותר בזמנו, ולאדם היחיד שוולדמורט אי פעם פחד מפניו. חנך אישית את הארי פוטר לקראת מלחמתו בוולדמורט. לבקשתו, נהרג על ידי סוורוס סנייפ, כיוון שידע שממילא קיצו קרב בשל הקללה שספג כשענד את טבעת משפחת גונט ששמשה כהורקרוקס.

מינרווה מקגונגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מינרווה מקגונגל

מינרווה מקגונגל היא המורה לשינויי-צורה בבית הספר הוגוורטס. היא לא הצטרפה למסדר הראשון, כיוון שהעדיפה לעבוד כמרגלת עבור משרד הקסמים. הצטרפה למסדר השני עקב השחיתות שפשטה במשרד בהנהגתו של השר פאדג'. לחמה בקרב על הוגוורטס, בין היתר כנגד וולדמורט בעצמו פנים אל פנים. התמנתה למנהלת בית-הספר לאחר תבוסת וולדמורט.

סיריוס בלק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סיריוס בלק

סיריוס בלק היה חבר ב"חבורת הקונדסאים" בה היה מכונה "רך כף" במהלך לימודיו בהוגוורטס. חברו הטוב ביותר של ג'יימס פוטר והסנדק של בנו, הארי. הואשם ברצח חברו פיטר פטיגרו ו-12 מוגלגים ונאסר באזקאבן. בהמשך ברח מאזקבאן, ולאחר מכן הוכחה חפותו. לחם בשתי מלחמות הקוסמים, והעמיד את בית משפחתו שנימצא בכיכר גרימולד מספר 12, לונדון, כמפקדה ומקום מסתור עבור מסדר עוף החול. נרצח על ידי בת דודתו בלטריקס לסטריינג׳ במהלך הקרב במחלקת המסתורין בסוף הספר החמישי.

סוורוס סנייפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סוורוס סנייפ

סוורוס סנייפ היה אוכל מוות שערק לשורות המסדר בסוף מלחמת הקוסמים הראשונה לאחר שוולדמורט רצח את לילי פוטר, אהבת נעוריו. סנייפ הועסק כמורה לשיקויי קסם בבית הספר הוגוורטס וריגל עבור דמבלדור בתקופה זו, וכך למעשה שימש כסוכן כפול. נרצח על ידי וולדמורט.

אלאסטור מודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברנדן גלסון המשחק את אלאסטור מודי

אלאסטור מודי הוא ההילאי לשעבר (צייד קוסמי אופל) הטוב ביותר שעבד במשרד הקסמים, ומי שהיה אמור ללמד התגוננות מפני כוחות האופל בספר הרביעי. אולם, הוא נשבה על ידי אוכל המוות ברטמיוס קראוץ' הבן ופיטר פטיגרו כחלק מהתוכנית להשיב לוולדמורט את גופו. בעברו היה חלק ממסדר עוף החול המקורי, והוא הצטרף מחדש למסדר עוף החול שהוקם בתקופה שבין הספר הרביעי לחמישי, והיה מרכיב חשוב במאבק נגד וולדמורט. בסוף הספר החמישי הוא השתתף בקרב במחלקת המסתורין. בתחילת הספר השביעי הוא נרצח על ידי וולדמורט בזמן המשימה להעביר את הארי למקום מבטחים. מודי הוא פרנואיד באופיו, וחושש כל הזמן ממזימות לרציחתו, ולכן הוא שותה רק מהבקבוק האישי שלו. לאחר שנרצח, נלקחת ממנו עין הקסם שלו, והיא נשמרת במשרדה של אמברידג' עד שהיא נגנבת משם בידי הארי בספר השביעי.

נימפדורה טונקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

נימפדורה טונקס (נטליה טנה)

נימפדורה טונקס המכונה טונקס על ידי חבריה ודורה על ידי הוריה, היא הילאית במשרד הקסמים ואחייניתן של בלטריקס לסטריינג' ונרקיסה מאלפוי. טונקס היא אישה מגושמת, ופעמים רבות מתואר כיצד היא נתקלת בדברים בלא כוונה תחילה. היא מגלה עניין רב בהארי פוטר, וחשה דאגה רבה לגורלו. טונקס נולדה מטמורפמגוס, כלומר יש לה יכולת לשנות את המראה החיצוני שלה בלי עזרת קסמים לשינויי צורה. היא מאבדת את היכולת הזו באופן זמני בספר השישי, בעקבות אהבתה אל לופין אשר לא נענית, אך בסוף הספר השישי היא מתוודה בפומבי על אהבתה לרמוס לופין, וזמן קצר לאחר מכן השניים נישאים. במהלך הספר השביעי נולד בנם היחיד טדי (על שם אביה של טונקס שנרצח על ידי אוכלי מוות)שנולד מטמורפמגוס כמו אמו, אך בקרב על הוגוורטס שמתרחש זמן קצר לאחר מכן היא מוצאת את מותה מידיה של דודתה בלטריקס לסטריינג'.

רמוס ג'ון לופין[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמוס לופין בצעירותו יחד עם חבריו למסדר. מימין לשמאל: ג'יימס פוטר (רובי ג'רוויס), סיריוס בלק (ג'יימס וולטרס), רמוס לופין (ג'יימס יוטקין) ופיטר פטיגרו (צ'ארלס יוז).

רמוס לופין היה אדם-זאב, וחבר ב"חבורת הקונדסאים" בה מכונה "ירחוני" ובמסדר עוף החול. במהלך לימודיו בהוגוורטס. שימש כמורה להתגוננות מפני כוחות האופל בשנתו השלישית של הארי בהוגוורטס ובסוף השנה עזב, לימד את הארי על אומנות השימוש בקסם הפטרונוס שמרחיק את הסוהרסנים, והיה אדם קרוב מאוד להארי במהלך השנים כמו לאביו. לחם בקרב על הוגוורטס, שם נהרג בקרב כנגד דולוחוב.

קינגסלי שאקלבולט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינגסלי שאקלבולט הוא הילאי במשרד הקסמים וחבר במסדר עוף החול. קינגסלי הוא איש גבה-קומה ממוצא אפריקאי, קירח ובעל קול עמוק. בספר החמישי הוא משתתף ונפצע במהלך הקרב מול אוכלי המוות במחלקת המסתורין של משרד הקסמים. בספר השישי הוא משמש כמאבטחו של ראש ממשלת בריטניה לפי הוראה של רופוס סקרימג'ר (שר הקסמים החדש). בספר השביעי הוא נאלץ לרדת למחתרת בעקבות נאמנותו למסדר עוף החול, אך בסוף הספר חוזר להוגוורטס ומשתתף בקרב מול אוכלי המוות של וולדמורט. בסוף הספר השביעי הוא מתמנה לתפקיד שר הקסמים במקומו של פיוס ת'יקנס שנשלט על ידי אוכלי המוות.

מנדגוס פלצ'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדגוס פלצ'ר הוא גנב ופושע המגויס על ידי דמבלדור למסדר עוף החול. פלצ'ר מתמחה בהסוואה עצמית ובהתחפשות למגוון אנשים ונשים, והוא משמש מרגל עבור המסדר. לאחר הירצחו של סיריוס בלק בידי בלטריקס לסטריינג' הוא פושט על בית משפחת בלק (ששימש את המסדר), וגונב משם חפצים רבים ובהם את התליון של סלית'רין ששימש את וולדמורט להכנת הורקרוקס. בתחילת הספר השביעי הוא "יוזם" את השיטה שבאמצעותה יעבירו את הארי מבית הדרסלים אל "המחילה" של הוויזלים, אך הוא עשה זאת בעקבות כישוף שהוטל עליו על ידי סוורוס סנייפ.

פיטר פטיגרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר פטיגרו היה חבר ב"חבורת הקונדסאים" במהלך לימודיו בהוגוורטס. הוא היה החבר החלש בחבורה, המכונה זנב-תולע כיוון שידע להפוך את עצמו לעכברוש. פטיגרו מתואר כטיפוס בוגדני הנוטה להתחבר עם אנשים חזקים ממנו כדי לזכות בחסותם. לאחר תום לימודיו הצטרף פטיגרו לשורות אוכלי המוות של וולדמורט, והוא שהסגיר לוולדמורט מיקומם של ג'יימס ולילי פוטר. לאחר מכן פטיגרו הגיע אל משפחת ויזלי בצורת עכברוש וכונה סקאברס. בספר השלישי, לאחר שנודע שסקאברס הוא פטיגרו, הארי מונע מסיריוס ולופין לחסל אותו, וכתוצאה מכך פטיגרו נותר בעל חוב עבורו. בספר הרביעי הוא עוזר לוולדמורט לשוב לגופו הגשמי. פטיגרו נרצח על ידי היד הקסומה שוולדמורט יצר עבורו, לאחר שריחם על הארי שהיה כלוא באחוזת מאלפוי ובכך בגד בוולדמורט.

פלר דלאקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלר דלאקור (קלמנס פואסי)

פלר דלאקור היא תלמידה בבית הספר הצרפתי בובאטון. פלר היא ויליה באופן חלקי, וכתוצאה מכך היא נחשבת לבחורה יפה מאוד. הופעתה הראשונה בסדרה היא בספר הרביעי, שם היא משתתפת בטורניר הקוסמים המשולש כנציגת בית הספר שלה. פלר לא מפגינה יכולת מרשימה, ובמשימה האחרונה של הטורניר משותקת על ידי ברטי קראוץ' הצעיר שהתחזה לאלאסטור מודי. לפני המשימה האחרונה היא פוגשת את ביל ויזלי, לימים בעלה ואבי ילדיה. לאחר סיום לימודיה בבובאטון מתלמדת בגרינגוטס יחד עם ביל וויזלי. כחלק מחברותה במסדר, היא עזרה להעביר את הארי למקום מבטחים, ומאוחר יותר אירחה בביתה את הארי, הרמיוני ורון ועזרה להם להינצל מידי אוכלי המוות.

ארבלה פיג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבלה דוֹרין פיג, המכונה גברת פיג, מופיעה לראשונה בתחילת הספר הראשון בתפקיד השמרטפית חובבת החתולים של הארי פוטר. בספר החמישי מתברר כי היא סקיבית, והיא מסייעת להארי בהוכחת חפותו מול האשמות משרד הקסמים שטען כי הוא השתמש בקסם פטרונוס בניגוד לחוק.

לילי פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רלדין סומרוויל בתפקיד לילי פוטר (הסרט השביעי).

לילי פוטר (לשעבר אוואנס) היא אמו של הארי. היא מתוארת כאישה יפה מאוד עם עיניים ירוקות בצורת שקדים, ושיער ג'ינג'י המגיע עד כתפיה. כמו כן, היא אחת התלמידות המצטיינות בשכבת הגיל שלה, ויש לה כישרון מיוחד לרקיחת שיקויים. היא אחת מהתלמידים החביבים ביותר על המורה לשיקויים הוראס סלגהורן, שחלק לה מחמאות רבות. לילי הייתה ילידת מוגלגים, ואחותה פטוניה שנאה אותה כיוון שקינאה בעובדת היותה מכשפה וכינתה אותה "מופרעת". צורת הפטרונוס של לילי הייתה איילה, ככל הנראה על מנת ליצור זיווג מתאים עם הפטרונוס של ג'יימס שהיה אייל[1].

לאורך רוב תקופת לימודיהם היא וג'יימס פונים זה אל זו בשמות המשפחה. לעיתים קרובות ג'יימס מפגין את יכולתו כשהיא נמצאת בקרבתו, דבר הגורם לה לכעס רב. לאחר שראה את הזיכרון של סנייפ בהגיגית קיבל הארי את הרושם שהיא שנאה את ג'יימס, אך סיריוס ולופין הכחישו זאת ואמרו שהיא החלה לצאת עם ג'יימס לפגישות בשנה השביעית, ולאחר שג'יימס החל להתנהג בצורה יותר בוגרת. היא התחתנה עם ג'יימס זמן קצר לאחר שסיימה ללמוד בהוגוורטס, וסיריוס היה השושבין בחתונתם.

הקוסם הצעיר סוורוס סנייפ לקח חלק גדול מילדותה ונערותה, והם נהיו לחברים טובים עד השנה החמישית שלהם בהוגוורטס. החברות בין לילי לסוורוס סנייפ נחשפת בספר השביעי, ביחד עם העובדה שסנייפ היה מאוהב בה בסתר. רולינג אמרה כי לילי הייתה עשויה להיענות לחיזוריו אלמלא היה עסוק בקסמים אפלים. מערכת היחסים ביניהם מסתיימת בשנה החמישית, כאשר סנייפ קורא לה "בוצדמית" לאחר שהושפל על ידי ג'יימס והיא הגנה עליו. לאחר שעזב את הוגוורטס, הודיע סנייפ לוולדמורט על הנבואה ששמע, אך נבהל כשהבין כי וולדמורט חושב שהיא מתייחסת ללילי. הוא היה זה שהתריע בפני דמבלדור על הסכנה האורבת לה, ובתמורה הפך למרגל של מסדר עוף החול. הוא אף ביקש מוולדמורט לחוס על חייה, כפי שמתואר בסוף הספר השביעי. אהבתו של סנייפ ללילי ניכרת גם שנים לאחר מותה, כאשר בספר השביעי מתוארת סצנה שבה הוא מפיק פטרונוס בצורת איילה, כמו זה של לילי.

בסרטים מגולמת לילי על ידי ג'רלדין סומרוויל כאישה בוגרת, ועל ידי סוזי שיינר כנערה צעירה.

ג'יימס פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'יימס פוטר
אדריאן רולינס בתפקיד ג'יימס פוטר (הסרט השביעי).

ג'יימס פוטר, המכונה "קרניים", הוא אביו של הארי. ג'יימס הוא בן יחיד, והוריו פינקו אותו לאורך כל ילדותו כיוון שהיו כבר מבוגרים. הוא פגש את סיריוס בלק, רמוס לופין ופיטר פטיגרו ברכבת להוגוורטס, שם נתקלו לראשונה באויבם המר סוורוס סנייפ, איתו היו מסוכסכים לאורך כל לימודיהם וחייהם הבוגרים. כאשר מתברר כי לופין הוא אדם זאב, הופכים ג'יימס וסיריוס לאנימגים על מנת ללוות אותו בבטחה בזמן השינוי, ומלמדים את פיטר פטיגרו כיצד לעשות זאת. בתקופה זו חיברו ג'יימס וחבריו את מפת הקונדסאים. ג'יימס היה אחד התלמידים המבריקים ביותר בתולדות הוגוורטס, והתמנה לתפקיד המדריך הראשי, אף על פי שלא היה מדריך רגיל קודם לכן. הוא היה שחקן קווידיץ' ברמה גבוהה. בסרט הראשון הארי וחבריו רואים בלוח הנצחה שהוא שיחק בתפקיד המחפש (כמו הארי), אך רולינג אמרה שהיא ייעדה אותו לתפקיד רודף.

הארי דומה מאוד לג'יימס מבחינת מראה חיצוני. בדומה להארי, ג'יימס מתואר בדרך כלל כחבר נאמן וטוב, המתייחס בחומרה לבגידה בחברים. הדמויות השונות מתייחסות לג'יימס פעמים רבות לאורך הספרים, ורולינג אמרה על כך כי "יש הרבה טוב בג'יימס". הוא היה פופולרי בקרב תלמידי הוגוורטס בתקופתו, והמורים רחשו כבוד לכישרונו אך לא להתנהגותו. בספר החמישי הארי משתמש ב"הגיגית" של דמבלדור ורואה זיכרון שבו ג'יימס וסיריוס מענים ולועגים לסנייפ, ונאלץ להסכים עם טענתו הקבועה של סנייפ שג'יימס היה שחצן וביריון. אולם, בספר השלישי מתברר כי ג'יימס הוא זה שמציל את סוורוס מהיתקלות ברמוס לופין בצורת הזאב, לאחר שסיריוס היתל בו וגרם לו ללכת אל הצריף המצווח.

ג'יימס ולילי דחו את דרישתו של וולדמורט להצטרף אליו, ובכך נמלטו ממנו בפעם הראשונה עוד לפני שהגיעו לגיל הנעורים[2]. לאחר סיום לימודיו הוא לא עסק בעבודה ממשית, והקדיש את כל זמנו למסדר עוף החול. כאשר וולדמורט מגיע לבית המסתור שלו ושל לילי במכתש גודריק ג'יימס לא אחז בשרביטו, וניסה להדוף את וולדמורט ללא סיכוי ממשי לפני שזה רוצח אותו.

בסרטים מגולם ג'יימס על ידי אדריאן רולינס כאדם בוגר, ועל ידי רובי ג'רביס כנער צעיר.

פרנק ואליס לונגבוטום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנק ואליס לונגבוטום הם הילאים לשעבר במשרד הקסמים, והוריו של נוויל לונגבוטום. לחמו במלחמת הקוסמים הראשונה, נתפסו על ידי אוכלי המוות בלטריקס לסטריינג', ברטי קראוץ' ג'וניור, רודולופוס וראבסטן לסטריינג', שעינו את בני הזוג בקללת קרושיאטוס כדי להוציא מהם מידע על מקום הימצאו של וולדמורט. העינוי הממושך הוביל אותם לאיבוד שפיות דעתם באופן בלתי הפיך וכיום הם מאושפזים בבית החולים על שם הקדוש מנגו.

גדעון ופביאן פרואט[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדעון ופביאן פרואט היו האחים של מולי ויזלי, לבית פרואט. הם היו חלק ממסדר עוף החול המקורי ובמהלך מלחמת הקוסמים הראשונה שני האחים לחמו בגבורה בחבורה של חמישה אוכלי מוות בראשות אנטונין דולוחוב, אך הוכרעו ונרצחו על ידם. שעון הזהב שהארי קיבל ממולי במתנה לרגל יום הולדתו ה-17 והגיעו לבגרות היה שייך לפביאן פרואט.

ארתור ויזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור ויזלי הוא האב במשפחת ויזלי, המתואר כאדם מקריח, ממושקף, חביב וטוב לב. ארתור עובד בלשכה לשימוש לרעה בחפצי המוגלגים שבמשרד הקסמים. תחביבו העיקרי של ארתור (המתואר בהרחבה בספרים) הוא אובססיה לכל מה שקשור למוגלגים. תחביב זה מתברר כמסוכן לאחר שבתחילת הספר השני הוא נחקר והורשע במשרד הקסמים בכך שכישף מכונית כדי שתעוף. לקראת אמצע שנתו החמישית של הארי נפצע ארתור לאחר שהוכש בזמן משימה מטעם מסדר עוף החול על ידי נגיני, הנחשית של וולדמורט. הארי שחלם על זה דיווח לדמבלדור ואז ארתור הובהל במצב אנוש לבית חולים, ולבסוף הצליח להתאושש באופן מלא. בתחילת הספר השישי קודם ארתור על ידי רופוס סקרימג'ר, שר הקסמים החדש. במסגרת תפקידו החדש הוא אחראי על צוות המאתר ומחרים פריטים מזויפים המשמשים כביכול להתגוננות מפני וולדמורט ותומכיו. בנוסף, הוא זוכה להעלאה בשכרו.

מולי ויזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולי ויזלי (לשעבר פרואט) היא האם במשפחת ויזלי. מולי מתוארת כאישה שמנמנה, נמוכת קומה ולבבית. מולי היא עקרת בית הנהנית לבשל ולסרוג. בכל חג מולד שולחת מולי לילדיה ולהארי חבילה הכוללת סוודר ודברי מאפה. אהבתה הרבה של מולי לבני משפחתה מתבטאת בצורת הבוגארט שלה, שהיא גופותיהם המתות של משפחתה ושל הארי. אף על פי שמולי מתוארת כאשה חביבה, היא ידועה גם כאחת שמסוגלת להביע זעם רב ולהפגין יכולות מרשימות בתחום הקסם. בקרב על הוגוורטס, המתרחש בשלהי הספר השביעי, היא פותחת בדו-קרב מול אוכלת המוות בלטריקס לסטריינג', ומצליחה להרוג אותה.

ביל ויזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביל (ויליאם) ארתור ויזלי הוא בנם הבכור של ארתור ומולי. ביל היה מדריך בהוגוורטס, ובשנתו האחרונה נבחר לכהן כמדריך ראשי. לאחר שסיים את לימודיו הוא החל לעבוד במצרים מטעם בנק הקוסמים גרינגוטס. ביל פוגש את פלר דלאקור בסיום הספר הרביעי, מי שלימים תהיה אשתו. לאחר חזרתו של וולדמורט הוא שב לבריטניה על מנת לסייע למסדר עוף החול. בספר השישי משתתף ביל בקרב על הוגוורטס, ובמהלכו פניו מושחתות על ידי זאב האדם ואוכל המוות פנריר גרייבק. בספר השביעי מתוארת חתונתם של ביל ופלר, המופסקת על ידי אוכלי המוות שהצליחו להשתלט על משרד הקסמים. מספר חודשים לאחר מכן מארחים ביל ופלר את רון, הארי והרמיוני שהגיעו אל ביתם בקתת הצדפים כדי למצוא מסתור. לאחר תום אירועי הספר השביעי נולדו לביל ולפלר שלושה ילדים ששמותיהם הם ויקטואר, דומיניק ולואיס.

צ'ארלי ויזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלי ויזלי הוא הבן השני של ארתור ומולי. בזמן לימודיו בהוגוורטס הוא היה שחקן קווידיץ' בעמדת המחפש (כמו הארי פוטר), ואף היה הקפטן שהוביל את נבחרתו לזכייה באליפות בית הספר. לאחר לימודיו הוא החל לעבוד בשמורת דרקונים ברומניה. צ'ארלי מוזכר לראשונה בספר הראשון כשסייע להארי ולחבריו להבריח את נורברט (דרקון המחמד של האגריד) מהוגוורטס. תפקידיו בספרים הבאים מצומצמים ביותר (למשל הבאת הדרקונים לתחרות גביע האש בספר הרביעי) ואזכורו האחרון הוא בסוף הספר השביעי כשהוא והוראס סלגהורן מובילים את כוחות הסיוע בקרב על הוגוורטס.

חברי מסדר נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם מלא חבר במסדר תיאור נסיבות המוות (במידה ויש)
בנג'י פנוויק המסדר הראשון נרצח במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה; נאמר עליו שהוא "נמצא בחתיכות קטנות". נרצח במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה
קארדוק דירבורן המסדר הראשון עקבותיו נעלמו במהלך המלחמה הראשונה, נחשב למת אף על פי שגופתו מעולם לא נמצאה. ככל הנראה מת במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה
דורקס מדואוז המסדר הראשון וולדמורט רצח אותה במו ידיו במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה. נרצחה בידי וולדמורט במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה.
אדגר בונז המסדר הראשון אחיה של אמיליה בונז, שכיום משמשת כשופטת בקסמהדרין. נרצח בידי אוכלי מוות במהלך מלחמת הקוסמים הראשונה יחד עם אשתו וילדיו.
מרלן מקינון המסדר הראשון נרצחה ביחד עם כל משפחתה על ידי אוכלי מוות בראשות טראוורס. נרצחה בידי אוכל המוות טראוורס
אמליין ואנס המסדר הראשון, המסדר השני הייתה חלק מ"חיל המשמר" נרצחה בידי אוכלי מוות בתחילת הספר השישי
דדאלוס דיגל המסדר הראשון, המסדר השני מונה להשגיח על הארי בילדותו בווינגינג תחתית. שימש חלק מ"חיל המשמר" של הארי בספר החמישי, ועזר למלט את בני משפחת דרסלי בספר השביעי.
אלפיאס דודג' המסדר הראשון, המסדר השני חבר ילדות של אלבוס דמבלדור, השגיח בסתר על הארי בילדותו, והיה חלק מ"חיל המשמר".
רובאוס האגריד המסדר הראשון, המסדר השני חצי-ענק, אחד האנשים הקרובים ביותר להארי פוטר. לחם בקרב במגדל האסטרונומיה ובקרב על הוגוורטס.
סטרג'יס פודמור המסדר הראשון, המסדר השני נעצר על ידי משרד הקסמים כאשר ניסה לפרוץ למחלקת המסתורין, בהשפעת קללת אימפריוס.
ארתור ויזלי המסדר השני עובד משרד הקסמים, השתתף בקרב שבעת הפוטרים ובקרב על הוגוורטס לצד אשתו וילדיו.
ביל ויזלי המסדר השני עובד בבנק גרינגוטס, והשתתף בקרב במגדל האסטרונומיה, קרב שבעת הפוטרים ובקרב על הוגוורטס.
צ'ארלי ויזלי המסדר השני חוקר דרקונים ברומניה, ובעל קשרים רבים עם קוסמים זרים, אותם נשלח לגייס למסדר. הוביל את התגבורת במהלך הקרב על הוגוורטס.
מולי ויזלי המסדר השני אחותם של גדעון ופביאן פרואט שהיו חלק מהמסדר הראשון, ואשתו של ארתור ויזלי. לחמה בקרב על הוגוורטס, בין היתר פנים אל פנים כנגד בלטריקס לסטריינג', אותה הצליחה לחסל אחת ולתמיד.
הסטיה ג'ונס המסדר השני הייתה חלק מ"חיל המשמר" בספר החמישי, ובספר השביעי עזרה למלט את הדרסלים מביתם יחד עם דדאלוס דיגל .
הארי פוטר המסדר השני (בפועל)[א] מכונה גם "הנבחר" ו "הילד שנשאר בחיים". לחם בקרב במחלקת המסתורין, בקרב במגדל האסטרונומיה, בקרב שבעת הפוטרים ובקרב בהוגוורטס, שם חיסל את וולדמורט אחת ולתמיד.
רון ויזלי חבר ילדות של הארי, לחם בקרב במחלקת המסתורין, בקרב במגדל האסטרונומיה, בקרב שבעת הפוטרים ובקרב בהוגוורטס. עזר להארי במסע להשמדת ההורקרקסים של וולדמורט, והשמיד בעצמו אחד מהם.
הרמיוני גריינג'ר חברת ילדות של הארי, לחמה בקרב במחלקת המסתורין, בקרב במגדל האסטרונומיה, בקרב שבעת הפוטרים ובקרב בהוגוורטס. היא עזרה להארי במסע להשמדת ההורקרקסים של וולדמורט, והשמידה בעצמה אחד מהם.
פרד ויזלי אחיו התאום של ג'ורג' ויזלי. לחם בקרב שבעת הפוטרים ובקרב על הוגוורטס, שם מצא את מותו. נהרג בקרב על הוגוורטס.
ג'ורג' ויזלי אחיו התאום של פרד ויזלי. לחם בקרב שבעת הפוטרים - שם איבד אוזן, ובקרב על הוגוורטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הם לא יכלו באותה שעה להצטרף רשמית כחברים במסדר מסיבות שונות: חלק היו עוד קטינים, וחלק עוד לא סיימו את חוק לימודיהם. עם זאת, כולם לקחו חלק בקרבות שהתרחשו במהלך המלחמה השנייה לצד המסדר

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צ'אט עם רולינג, הקלחת הרותחת, 30 ביולי 2007
  2. ^ מליסה אנלי, ג'ון נו, סו אפטון, ראיון של רולינג עם האתר PotterCast‏, 17 בדצמבר 2007