אלבום אושוויץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשים וילדים מהונגריה ניצבים על הרמפה של תחנת הרכבת במחנה אושוויץ-בירקנאו, זמן קצר בטרם שישלחו אל תאי הגזים, 27 במאי 1944.
נשים וילדים מהקרפטים בפתח מחנה אושוויץ-בירקנאו, רגעים לאחר ירידתם מקרונות הרכבת, ובטרם שנשלחו אל תאי הגזים, 27 במאי 1944. מופיעים בצילום: יולן וולשטיין (Wollstein) מסומבטהיי, בת 36. ילדיה: ארווין, בן 8; יהודית, בת 5 או 6; דורי, בן 11; נעמי, בת שנתיים. אדית, המטפלת של הילדים של יולן, בת 22, לא-יהודיה מצ'כיה, שלא הייתה לה תעודת זהות ושגורשה יחד עם המשפחה. הנשו פאלקוביץ (Henchu Falkovitch) לבית מולר, בתם של אברהם ונסיה מילר ואשתו של שמשון פלקוביץ. האחיות פוגל: קריינדל וסשה מטיאצ'יב, שהיו מעצבות ידועות בעירן. סשה פוגל הייתה אלמנתו של משה פוגל שנהרג במלחמת העולם הראשונה ושירת בצבא האוסטרו-הונגרי. ריטה גרונגלאס (Grunglass). (מתוך אלבום אושוויץ) (לחצו להגדלה וזיהוי הדמויות בתמונה)

אלבום אושוויץ הוא העדות המצולמת העיקרית לתהליך הרצח ההמוני שהתחולל במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

אלבום אושוויץ ותמונות הזונדרקומנדו הם שתי העדויות המצולמות היחידות לפעולות ההשמדה באושוויץ.

האלבום מתעד את כל תהליך הסלקציה וההכנות להשמדה, פרט למוות עצמו. התיעוד ייחודי בכך שבניגוד לעדויות שנאספו וצולמו עם שחרור המחנות, הוא מתעד את שגרת התהליך תוך כדי פעולתו. התמונות צולמו בחודשים מאי ויוני 1944 בידי שני חיילי אס אס: ברנרד ולטר וארנסט הופמן. אלבום אושוויץ נרכש על ידי מוזיאון יד ושם ומוצג בו.

תוכן האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום אושוויץ כולל כ-200 צילומים המתעדים את הגעתו של טרנספורט לרציף מחנה ההשמדה, את היערכות סגל המחנה אליו ואת תהליך ההשמדה. התהליך המתועד כולל את רישום הטרנספורט הנכנס, "סלקציה", שהפרידה בין בעלי יכולת עבודה פיזית (בדרך כלל צעירים) לבין השאר, הפרדה בין גברים לנשים, החרמת הרכוש של הנוסעים, מיון הרכוש ושליחתו לגרמניה וההכנות לקראת השמדתם הפיזית של רוב היהודים שגורשו למחנה.

הטרנספורט המתועד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרנספורט המתועד הגיע לרציף הרכבת של המחנה במאי 1944 כחלק משואת יהודי הונגריה. הוא כלל מאות יהודים שהביאו הנאצים מאזור בצ'כוסלובקיה שסופח להונגריה בשנת 1939. הצילומים מתעדים את היהודים, גברים נשים וילדים, בעוד הם מורדים מהרכבת הצפופה. הבעות פניהם מעידות על הפחד וההלם מהנסיעה הטראומטית שעברו בקרונות הרכבת. ניכר מהצילומים שהנוסעים לא היו מודעים בהגיעם לכך שהגיעו למחנה המוות, ועל כך גם מעידות התמונות של הממתינים לכניסה לתאי הגזים.

יהודים מהונגריה, רגעים לאחר שירדו מקרון הרכבת, ניצבים על הרמפה ברציף הרכבת של מחנה אושוויץ-בירקנאו, 27 במאי 1944 (מתוך אלבום אושוויץ)
"סלקציה" ברציף תחנת הרכבת בבירקנאו, 27 במאי 1944 (מתוך אלבום אושוויץ)

איתור האלבום ותרומתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום נמצא לאחר שחרור מחנה ההשמדה על ידי לילי יעקב (לימים זלמנוביץ'), ניצולת שואה שהגיעה בעצמה בטרנספורט המצולם באלבום. יעקב מסרה את האלבום ליד ושם בשנת 1980.[1] כאשר נודע לאנשי העיירה של לילי שברשותה תמונות מאושוויץ, ביקשו ממנה חלק מן התמונות, ועד היום טרם נמצאו התמונות שהיא חילקה.

האלבום יצא לאור כספר בהוצאת יד ושם ומוצג במוזיאון באופן קבוע. כן הועלה האלבום לאתר יד ושם בעברית ובפרסית.[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלבום אושוויץ - סיפורו של טרנספורט, ירושלים: הוצאת יד ושם

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלבום אושוויץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]