אלברט ברוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלברט ברוקס
Albert Brooks
אלברט ברוקס, 2011
אלברט ברוקס, 2011
לידה 22 ביולי 1947 (בן 76)
בוורלי הילס
שם לידה Albert Lawrence Einstein עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1976
עיסוק קומיקאי ותסריטאי
מקום לימודים
בן או בת זוג Kimberly Brooks (1997–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר
http://www.albertbrooks.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלברט לורנס ברוקסאנגלית: Albert Lawrence Brooks; ב-22 ביולי 1947) הוא שחקן קולנוע, קומיקאי ותסריטאי יהודי-אמריקני, היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר בשנת 1987 על תפקידו בסרט "משדרים חדשות".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם אלברט לורנס איינשטיין (Albert Lawrence Einstein) בבוורלי הילס, לשחקנית והזמרת היהודייה ת'למה לידס והקומיקאי היהודי הארי איינשטיין. אחיו הם קליף, הקומיקאי זוכה שני פרסי האמי בוב איינשטיין והתסריטאי צ'ארלס איינשטיין שנפטר ב-2007. גדל בסביבתם של אנשי בידור בדרום קליפורניה ולמד ב"תיכון בוורלי הילס". למד ב"אוניברסיטת קרנגי מלון" שבפיטסבורג במשך כשנה ונשר במטרה להתעמק יותר בקריירה כקומיקאי. שינה שם משפחתו והתחיל את דרכו בהופעות סטנד-אפ שפרסמו אותו והעניקו לו הזמנות לתוכניות טוק שואו רבות בשנות ה-60. הוציא שני אלבומי הופעה קומיים מוצלחים, שאחד מהם אף היה מועמד לפרס גראמי.

לאחר ההצלחה כקומיקאי פנה ברוקס לתחום המשחק, לא לפני שביים ב-1975 חמישה סרטים קטנים. ב-1976 הופיע לראשונה בסרט מסחרי, "נהג מונית" של מרטין סקורסזה בתפקיד טום. לאחר מכן ביים ברוקס שלוש קומדיות: "חיים אמיתיים", "רומנטיקה רומנטית" ו"אבודים באמריקה" והופיע בהם בתפקיד הראשי. השתתף בתור הנהג בפרק הראשון בגרסה הקולנועית לסדרה "אזור הדמדומים".

ב-1987 היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בדרמה הקומית של ג'יימס ברוקס "משדרים חדשות" בתור כתב הטלוויזיה ארון אלטמן. ב-1991 ביים וכתב את הסרט "נחיה ונאהב" (Defending Your Life) ושיחק בתפקיד הראשי לצידה של מריל סטריפ אותה ליהק, וב-1996 ביים את הדרמה הקומית "אמא" וגילם את סופר ספרי המדע בדיוני המצליח ג'ון הנדרסון. ב-1998 שיחק בקומדיית הפשע של סטיבן סודרברג "רומן לא חוקי" בתור איש העסקים ריצ'רד ריפלי ודיבב את הנמר ג'ייקוב בקומדיה "ד"ר דוליטל". ב-1999 ליהק את שרון סטון, ג'ף ברידג'ס ואנדי מקדואל לדרמה בבימויו "המוזה" שם שיחק ברוקס את התסריטאי המצליח סטיבן פיליפס. ב-2003 התפרסם ברחבי העולם כשדיבב את מארלין אביו של הדג נמו בסרט האנימציה שובר הקופות "מוצאים את נמו", שיחק בתפקיד הראשי בקומדיה "מתחתנים עם ההורים" בתור ג'רי פייזר מומחה ברפואת רגליים ואביה של מליסה. ב-2007 דיבב את איש העסקים הרשע האנק סקורפיו בסרט האנימציה המצליח "משפחת סימפסון" המבוסס על הסדרה המפורסמת משנות ה-90 בה דיבב גם כן מגוון של דמויות. ב-2008 הופיע בשישה פרקים בסדרה "העשב של השכן".

בשנת 2023 יצא הסרט התיעודי "אלברט ברוקס: אחיה ואוהב" העוסק בחייו של ברוקס. את הסרט ביים רוב ריינר, חברו הקרוב מזה כ-60 שנה.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוקס נשוי לאמנית קימברלי שליין ולהם שני ילדים.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלברט ברוקס בוויקישיתוף