אלג'זירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
לוגו רשת אלג'זירה

אלג'זירה (ערבית: الجزيرة, תרגום: "האי", קיצור ל"חצי האי ערב") היא רשת שידור טלוויזיונית לוויינית המשדרת בשפה הערבית ובשפה האנגלית, שהוקמה על ידי האמיר חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, שליט קטאר, לאחר שהדיח את אביו מהשלטון במדינה, ומרכזה בדוחה בירת קטאר.

הרשת זכתה לפרסום בינלאומי רב כאשר שידרה קלטות של הטרוריסט אוסאמה בן לאדן לאחר פיגועי 11 בספטמבר, ושל בכירים נוספים בארגון הטרור אל-קאעידה. הרשת מפעילה מספר ערוצים בנוסף לערוץ החדשות הראשי, כגון ערוץ ספורט, ערוץ חי המשדר ועדות וכנסים וערוץ מיוחד לילדים. בנוסף לערוצי טלוויזיה מפעילה הרשת מספר אתרי אינטרנט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלג'זירה טוענת שהיא התחנה היחידה העצמאית מבחינה פוליטית במזרח התיכון. מספר צופיה מוערך בכ־50 מיליון צופים ברחבי העולם. הרשת החלה את דרכה עם תקציב של כ־150 מיליון דולר, שאותו העניק לה אמיר קטאר, חמד בן ח'ליפה, לאחר שתפס את השלטון במדינה. הרשת שאפה להתבסס רק על מכירת זמן פרסום, אך ניסיון זה נכשל, בעיקר משום שהבעלים הסעודיים של רשתות שידור ערביות אחרות איימו להפסיק לפרסם חברות שיפרסמו גם באל-ג'זירה. נכון ל-2004, תקציב הרשת הוא כ- 120 מיליון דולר, מתוכם 40 או 50 מיליון מאמיר קטאר.‏[1]

הרשת החלה לשדר בשנת 1996. רבים מעובדיה של המחלקה לערבית של בי בי סי (רשת השידור הבריטית הציבורית), עברו לאלג'זירה, ביניהם פייסל אל-קאסם שמגיש כיום את אחת התוכניות הפופולריות ביותר של הרשת, הכיוון ההפוך. הרשת ניסתה להגדיל את מספר צופיה בעזרת הצגת תכנים שנויים במחלוקת בנוגע לממשלות המפרץ הפרסי, יחסי סוריה עם לבנון והרשות השופטת במצרים. שידור הקלטות של אוסאמה בן לאדן ואל-קאעידה הם שנתנו את הדחיפה המשמעותית לרשת, והגדילו את שיעורי הצפייה שלה.

רשת אלג'זירה חוללה שינוי דרמטי במפת ערוצי השידור הערביים. היא שברה את המונופול שהיה לערב הסעודית על ערוצי הלוויין הכלל-ערביים, והעלתה על סדר היום סוגיות מעוררות מחלוקת ובלתי-נעימות למנהיגים הערבים. קמו לה רשתות מתחרות והחשובה שבהן היא רשת אל ערביה ("הערבית") בבעלות ערב הסעודית. רשת נוספת שהוקמה כתחרות לאלג'זירה היא אל-אח'באריה ("החדשותית"). ממשלת ארצות הברית, שהייתה מודאגת מהפופולריות הרבה של אלג'זירה ומהסיקורים הביקורתיים שלה ביחס למלחמה באפגניסטן ובעיראק, הקימה את רשת אל-חורה ("החופשית") בשפה הערבית.

ב-4 ביולי 2005 הודיעה אלג'זירה על כוונתה להעלות שירות טלוויזיה בלוויין בשפה האנגלית, Al Jazeera International. הערוץ החדש עלה לאוויר ב-15 בנובמבר 2006 בשם Al Jazeera English. לערוץ זה מרכזי שידור בדוחה, אתונה, בואנוס איירס, לונדון, קואלה לומפור ווושינגטון והוא משדר 24 שעות ביממה, מהן 12 מדוחה וארבע שעות מכל אחד מהמקומות הבאים: לונדון, קואלה לומפור וושינגטון. בשנת 2006 מונה העיתונאי הפלסטיני ודאח חנפר, אשר שימש משנת 2003 כמנהל ערוץ אלג'זירה, למנכ"ל הרשת.

בתחילת שנת 2011 שימשה אל ג'זירה גורם מרכזי בדירבון ההמונים להפגנות במצרים ובתיאומן.

ב-3 בינואר 2013 הודיעה רשת אלג'זירה על רכישתה של תחנת הטלוויזיה האמריקנית Current TV, זאת כחלק מניסיונותיה בשנים האחרונות לחדור לשוק האמריקאי ולהשפיע על דעת הקהל שם.‏[2]

אלג'זירה וישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלג'זירה מסקרת את ישראל באופן ביקורתי מאוד, אבל אינה נרתעת מראיונות עם בכירים בממשלת ישראל ועם קצינים בצה"ל. מדיניות זו עוררה ביקורת בקרב רבים מצופיה בעולם הערבי. מאידך, רבים בישראל טוענים כי הסיקור של הרשת הוא חד צדדי ומגמתי. הטוענים כך מצביעים בין השאר על העובדה שבאתר האינטרנט של הרשת מפורסמות קריקטורות המשוות את ישראל לנאצים‏[3].

לרשת יש כמה כתבים בישראל, אחד מהם - אליאס כראם (إلياس كرام) - הוא ערבי ישראלי. כראם הוא בוגר אוניברסיטת חיפה והיה עורך בעיתון הערבי-הישראלי כל אל-ערב. ניתן ללמוד על מדיניות הסיקור של אלג'זירה כלפי ישראל מתוך הפרופיל של אליאס כראם באתר האינטרנט של הרשת‏[4] - כראם מוצג כמי שנולד בפלסטין ב-1977, ולאומיותו מוגדרת "פלסטינית", ‏[5]אולם בתיאור תפקידו כתוב שהוא כתב אלג'זירה בצפון ישראל. מבחינת המינוח המקובל באלג'זירה, ישראל היא ישות קיימת ומוכרת, אולם יש רתיעה מהגדרת אחד מכתביה כישראלי.

אלג'זירה הקימה חטיבה בשפה האנגלית, שנועדה בין היתר להראות את ישראל לעולם מנקודת המבט הפאן-ערבית, אשר רואה במזרח התיכון ובצפון אפריקה יחידה גאוגרפית אחת "אלווטן אלערבי" (המולדת הערבית).

החל מינואר 2007 משודר הערוץ בישראל באמצעות חברת yes, באפיק 176. את הערוץ העולמי האנגלי ניתן למצוא בyes באפיק 108. ערוץ אלג'זירה משודר גם באפיק 137 ב-HOT.

באוגוסט 2011 נעצר בישראל מנהל לשכת אלג'זירה באפגניסטן, סאמר עלאווי, והורשע בעקבות עסקת טיעון בסיוע לחמאס.‏[6][7]

הודעת ממשלת ישראל על החרמת אלג'זירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 במרץ 2008 הודיעה ממשלת ישראל כי היא מחרימה את רשת אלג'זירה ותחדל לשתף איתה פעולה בנימוק של סיקור מגמתי וחד צדדי העולה עד כדי תעמולה של פעולת צה"ל ברצועת עזה שהחלה ב-29 בפברואר 2008. טענות ממשלת ישראל נתמכו על ידי כתבים של רשתות חדשות מסחריות אחרות כגון צבי יחזקאלי ושמרית מאיר וקבעו, בין השאר, כי אלג'זירה נמנעה מלדווח על רקטות ששיגרו ארגוני הטרור מרצועת עזה לשטח ישראל ולמקומות ישוב של אוכלוסייה אזרחית, ביניהן כאלה שהתפוצצו בשדרות ובאשקלון. כמו כן, נמנעה אלג'זירה מלדווח כי פעולת צה"ל באה בתגובה לשיגורי הרקטות ובמטרה להפסיקם, ומהצד השני, הרבתה לשדר בשידורים חוזרים תצלומי תקריב של גופות ילדים שנהרגו בעזה, גם כשלא היה ברור אם נהרגו מאש כוחות צה"ל או כתוצאה התפוצצות חומרי נפץ בשימוש חברי ארגוני הטרור הפלסטיניים. כמו כן, הציגה קריקטורות של מנהיגים ישראלים במדים נאציים תוך השוואתם לאדולף היטלר[8]. אלג'זירה טענה בתגובה כי היא משדרת דיווחים על המציאות כפי שהיא. מחמוד א-זהאר, מבכירי ארגון הטרור חמאס בעזה, הודה עם סיום הלחימה בעזה לערוץ אל-אקצה השייך לחמאס ולרשת אלג'זירה על עזרתם.‏[9]

אלג'זירה ומצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 בינואר 2011 סגרהו השלטונות את משרדי אלג'זירה בקהיר ובמקביל שובשו שידורי התחנה במצריים, הנקלטים באמצעות לווייני ניילסאט. התחנה עמלה על מנת להמשיך ולשדר למצריים בערוצים חלופיים‏[10].

לאחר הדחת מוחמד מורסי מהשלטון במצרים, פועלים השלטונות לצמצם את השפעת התחנה, אשר חותרת תחת הנהגת ההפיכה הצבאית שהתרחשה. ב-29 באוגוסט 2013 הודיעו גורמי ממשל מצריים כי לתחנה אין אישור לפעול במצרים ותבעו מהגורמים האחראים לאכוף את האיסור.‏[11] ב-30 באוגוסט הודיעה הרשת כי 6 מעובדיה עצורים בידי שלטונות מצרים.‏[12]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]