אליבי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליבי
Dial M for Murder
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי אלפרד היצ'קוק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אלפרד היצ'קוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פדריק נוט עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה רודי פהר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ריי מילאנד
גרייס קלי
רוברט קאמינגס
ג'ון ויליאמס
מוזיקה דימיטרי טיומקין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוברט ברוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר, נטפליקס, וודו עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 במאי 1954
משך הקרנה 105 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט בלשים, מותחן פשע, סרט בלשי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1.4 מיליון דולר
הכנסות 6 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו dialmformurder
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליבי (במקור: Dial M for Murder, בתרגום חופשי מאנגלית: חייג ר' לרצח) הוא סרט קולנוע מסוגת מתח משנת 1954 בבימויו של אלפרד היצ'קוק. בסרט משחקים ריי מילאנד, גרייס קלי ורוברט קאמינגס. הסרט מבוסס על מחזה של פדריק נוט. רובו של הסרט מתרחש בדירתם של הדמויות הראשיות והסרט הוא חלק בסדרת הסרטים עם הלוקיישנים המוגבלים של היצ'קוק כמו "סירת הצלה" (1944), "החבל" (1948) ו"חלון אחורי" (1954).

בשנת 2008 הסרט דורג במקום התשיעי ברשימת עשרת סרטי מסתורין הטובים ביותר בכל הזמנים של המכון הסרטים האמריקאי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מגולל את סיפורו של טוני וונדיס (ריי מילאנד), שחקן טניס לשעבר, המגלה שאשתו העשירה, מרגו (גרייס קלי), ניהלה רומן עם מארק הלידיי (רוברט קאמינגס) בזמן היעדרותו.

כאשר טוני נשאר בגפו בדירה הוא נפגש עם הפושע לשעבר, צ'ארלס סוואן (אנתוני דוסון). טוני מגלה לסוואן שהוא יודע עליו דברים מפוקפקים וכך הוא סוחט ממנו דרישה לרצוח את אשתו. הם מתכננים בפירוט את שלבי הרצח ומהלכו.

במהלך ערב שמרגו נשארת לבדה סוואן מגיח בדירה ומנסה לרצוח אותה לאחר שהיא התקשרה לטוני. מרגו מצליחה להתגבר על סוואן ולהרגו בעוד שטוני חוזר במהירות לביתו. כשטוני חוזר לדירה הוא לוקח מסוואן חפצים הקשורים אליו.

הבלשים החוקרים את הפרשה חושדים לכתחילה במרגו שרצחה את סוואן כי הוא ידע על רומן שלה עם מארק. לבסוף החוקרים מגלים שטוני היה אחראי לרצח.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום צילומי הסרט "אני מתוודה" (1953) הבמאי אלפרד היצ'קוק רצה לעבד את הספר "The Bramble Bush" של דייוויד דאנקאן לסרט בחברת ההפקה "Transatlantic Pictures". אך לאחר בעיות בתקציב ובתסריט הסרט היצ'קוק החליט להפיק את סרט חדש בשם "אליבי" לחברת ההפקה "האחים וורנר". שמו של הדמות מארק הלידיי (רוברט קאמינגס) הייתה במקור במחזה מקס. זה היה סרטו היחיד של היצ'קוק שצולם בשלושה ממדים.

כמו במירב סרטיו היצ'קוק נתן הופעת הקמע בדקה ה-13 על גבי תמונה של הדמות טוני וונדיס (ריי מילאנד).

סרטים דומים ואתחולים מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט דומה מאוד ל"תחרת חצות" של דייוויד מילר בכיכובם של רקס הריסון ודוריס דיי. בנוסף השחקן ג'ון ויליאמס שגילם את החוקר הראשי ב"אליבי" גילם גם את החוקר בסרט המוזכר לעיל.

גרייס קלי בקדימון הסרט.

סדרות טלוויזיה רבות השתמשו בסצנות מהסרט עקב היותו אחד מסרטי המתח הגדולים ביותר בכל הזמנים. מחזה רוסי התבסס עליו. נעשה לסרט גרסות שונות בבוליווד בשנים 1985 ו-2002.

בשנת 1998 נעשה לסרט אתחול מחדש בשם "רצח מושלם" על ידי הבמאי אנדרו דייוויס בכיכובם של מייקל דאגלס, גווינת' פלטרו וויגו מורטנסן. למרות הביקורות הפושרות כלפי הסרט הוא הצליח להכניס למעלה מ-120 מיליון דולר ברחבי העולם.

בשנת 2020 נודע כי חברת ההפקות MGM מפתחת מיני-סדרה אנתולוגית המבוססת על הסרט. השחקנית זוכת האוסקר אליסיה ויקנדר צפויה להיות מפיקה בפועל של הפרויקט ומייקל מיטניק הוא היוצר והתסריטאי.[1]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון הסרטים האמריקאי דירג את הסרט ברשימות "מאה שנים... מאה מותחנים" במקום ה-48 ו"מאה שנים... עשרת הגדולים" במקום התשיעי. בנוסף הסרט היה מועמד ברשימות "מאה שנים... מאה גיבורים ונבלים" ו"מאה שנים.. מאה פסקולים".

שמות אלטרנטיביים לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות ששם הסרט באנגלית הוא "Dial M for Murder" (בעברית: חייג ר' לרצח) הסרט הופץ בארץ בשם "אליבי". מחוץ לארץ הסרט נקרא בשמות כמו "הטלפון מצלצל ב-11 בלילה" (דנמרק), "זה הרוצח שלך מדבר" (הולנד), "הפשע המושלם" (פינלנד ואיטליה), "הפשע היה כמעט מושלם" (צרפת), "התקשר למשטרה" (נורווגיה), "רצח בשיחה" (גרמניה), "חייג 911" (יוון), "חייג ר!" (יפן), "שיחה למוות" (פורטוגל) וכדומה.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסדרת הטלוויזיה המצוירת "משפחת סימפסון" הסרט הוזכר בפרקים "Mr. Plow" ו"Treehouse of Horror XX" באזכורים הומוריסטים כמו Dial D for Diddly, בדומה לשם הסרט באנגלית.
  • בעונה שמינית של סדרת הטלוויזיה המצוירת "איש משפחה" ישנו פרק הנושא את שמו של הסרט באופן הומוריסטי, "Dial Meg for Murder".
  • בעונה השנייה של סדרת הטלוויזיה "הבית הלבן" נשיא ארצות הברית וביתו צופים בסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליבי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nellie Andreeva, Nellie Andreeva, ‘Dial M For Murder’ Limited Series With Alicia Vikander Producing & Possibly Starring In Works At MGM/UA TV, Deadline, ‏2020-11-16 (באנגלית)