אליהו בירנבוים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליהו בירנבוים
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1958 (בן 66 בערך)
אורוגוואי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוספים הרב הראשי של קהילת טורינו, ראש מכון שטראוס עמיאל, דוקטור לפילוסופיה יהודית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליהו בירנבוים (נולד בשנת 1958) הוא רב, סופר וראש מכון שטראוס עמיאל להכשרת רבנים לקהילות יהודיות בתפוצות ורב עמותת שבי ישראל העוסקת בחיפוש אחר צאצאי עם ישראל בעולם וטיפוחם. שימש כרב הראשי של אורוגוואי וטורינו.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליהו בירנבוים נולד באורוגוואי ועלה לישראל בשנת 1972. למד בישיבת הר עציון והוסמך לרבנות בשנת 1982. למד מחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים וקבל תואר דוקטור בפילוסופיה יהודית מאוניברסיטת בר-אילן[דרוש מקור].

בין השנים 1985 ל-1990 עבד בהסתדרות הציונית העולמית במגוון תפקידים: מרצה לנוער באמריקה המרכזית בנושא ציונות ויהדות, יועץ לענייני אמריקה הלטינית, ואחראי על הפרסומים בספרדית במחלקה לתרבות וחינוך יהודי.

יצא לשליחות לאורוגוואי וכיהן כרבה הראשי בין השנים 1992–1997.

בירנבוים היה מבין מנסחי אמנת כנרת השואפת ליצור מכנה משותף לזרמים והמחנות השונים ציבור היהודי (ימין-שמאל, דתיים-חילוניים וכו') ואף חתם עליה ביחד עם שורה של אנשי ציבור מהימין והשמאל.

מאז 1998 מכהן כראש מכון עמיאל - אור תורה סטון, להכשרת רבנים ומנהיגים רוחניים לעבודה בקהילות בתפוצות. הוא עוסק בגיור ובין השאר מלווה את קהילת בני מנשה. לדבריו, קליטתם של בני מנשה שעלו מהודו עד עתה, כאלף מהם בכל שנה, הייתה " 100% של הצלחה". הוא מכהן כדיין בבית הדין לגיור של הרבנות הראשית לישראל וכן כרב של שבי ישראל.

ביולי 2010 מונה לכהן כרב הראשי של העיר טורינו, ובנובמבר אותה שנה נכנס לתפקידו.[1]

ביקור בתפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב בירנבוים הוא ראש תוכנית "עמיאל" השולחת רבנים לקהילות יהודיות ברחבי העולם, ובמסגרת זו הוא יוצא לביקורים תכופים ביהדות התפוצות. בשנת 2007 ביקר בקהילות יהודיות, שנותרו כמעט ללא יהודים, כמו ביהדות זימבבואה, יהדות ארמניה ויהדות הודו ועמד על צורכי הדת שלהן.

את רשמיו מביקוריו בקהילות יהודיות ברחבי העולם פרסם במדור "יהודי עולמי" במוסף "שבת" של "מקור ראשון". על כתבות אלו זכה בפרס בתחום העיתונות המודפסת של המרכז העולמי של בני ברית לשנת 2008, יחד עם תמר איש-שלום וישראל רוזנר. ועדת הפרס הביעה דעתה כי "המדור פותח צוהר על קהילות יהודיות נידחות ופחות מוכרות ברחבי העולם".[2] המדור הופיע במשך כ-3 שנים ובמסגרתו פורסמו יותר מ-50 כתבות שקובצו לספר בפורמט אלבומי הנושא את שם המדור בעיתון, "יהודי עולמי". משנת 2016 מנחה הרב בירנבוים את תוכנית הטלוויזיה יהודי עולמי בערוץ 20 שבה הוא תר יחד עם מפורסמים אחר יהודים בעולם.

החל משנת 2006 הוא ביקר בקהילות הבאות:

פעילות בקרב האנוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב בירנבוים שותף פעיל לפעולות הגיור המתבצעות באמצעות עמותת שבי ישראל, שהיא עמותה העוסקת בקירוב הצאצאים המשוערים של עם ישראל לעמו ולארצו. בין השאר, הרב מהווה מקור להתעניינות של שכבות מבוססות בספרד ובפורטוגל. התחושה שלהם כי יש להם שורשים יהודיים יוצרת עניין בנושאים יהודיים. הדיווח העדכני של האגודה הוא שמדובר בקבוצות של אנשים במדריד, בבלמונטה ובברצלונה.[3]

הרב בירנבוים מבחין בין שני סוגי אנוסים:

  • בודדים ששמרו במשך 500 שנה על רצף משפחתי ביולוגי ומנהגים בסתר במקומות מרוכזים כמו בכפר בלמונטה בפורטוגל. בבלמונטה שמרו המשפחות על יהדותן בסתר, תוך שהם מקפידים להנשא בתוך המשפחות, לא לאכול חזיר ואף להכין מצות בפסח במרתפים.
  • אחרים, אשר גילו רק בתקופות האחרונות שיש להם שורשים יהודיים במשפחה. אלו נוהגים היום כנוצרים לכל דבר. אך כאמור מגלים עניין בנושאים יהודיים בכלל ובמדינת ישראל בפרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]