אליל נוער

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אליל נעורים)

אליל נועראנגלית: Teen Idol) הוא ידוען שנערץ ומהווה מודל לחיקוי לבני נוער רבים. למרות שאליל הנוער נערץ בעיקר בקרב בני נוער, ייתכן שיהיה נערץ גם בקרב שכבות גיל אחרות.

בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

רודולף ולנטינו הוא דוגמה בולטת לאליל נוער של שנות ה-20

אלילי הנוער המוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרבות אלילי הנוער התחזקה בשנות ה-20 של המאה ה-20, בתקופת הראינוע. לרוב שחקנים ששיחקו בסרטים אלמים נהפכו במהרה לנערצים בקרב הציבור ובקרב בני הנוער במיוחד. דוגמה בולטת לאליל נוער של התקופה הוא רודולף ולנטינו, שחקן איטלקי ששיחק בסרטים הוליוודיים, בהם גם רקד, והיה נערץ בקרב נשים בעיקר בגלל מראהו החיצוני. דוגמה נוספת היא השחקנית ג'ודי גרלנד, שהייתה פופולרית במיוחד בשנות הארבעים והחמישים.

שנות החמישים והשישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם התפתחות הטכנולוגיה באמצע המאה העשרים היה קל הרבה יותר לשווק את אלילי הנוער לקהל הרחב: פוסטרים, תקליטים, השמעות רבות ברדיו והופעות רבות בתוכניות אירוח. באותה תקופה גם התגבש הדימוי המקובל של אליל הנוער: נאה, מוכשר ובעל תדמית שמתאימה לבני נוער.

מבין אלילי הנוער הבולטים של התקופה: אלביס פרסלי, ג'יימס דין, קליף ריצ'רד, בובי וי, הביטלס, הרולינג סטונז והמאנקיז.

שנות השבעים והשמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-70 של המאה ה-20 התפתחו מספר סגנונות מוזיקה שהתפתחו לתרבויות, הבולטת מביניהן הייתה תרבות הפאנק - תרבות של צעירים המוחים נגד הממסד. להקות פאנק, כגון הראמונס, הסקס פיסטולס והקלאש, פיתחו תדמית פרועה שכללה הילולות סמים ומין. להקות אלו היוו מודל לצעירים, דבר שגרם למחאה גדולה בקרב הוריהם.

בשנת 1981 עלה באמריקה ערוץ ה-MTV, ערוץ המשדר וידאו קליפים, הערוץ היווה חלק גדול מתרבות הפופ וגרם לזמרים דוגמת מייקל ג'קסון, מדונה, פרינס וג'ורג' מייקל להפוך לכוכבים הגדולים של התקופה.

שנות התשעים ועד היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'סטין ביבר סמל בולט לאליל נוער בעשור השני של המאה ה-21

ה-MTV עזר לעלייתה של תופעה חדשה בשנות ה-90 של המאה ה-20 - להקות בנים, הסגנון של להקות אלה היה ברור והדגיש את הדימוי של אליל הנוער: כל אחד מחברי הלהקה נהנה מתדמית ששיווקה אותו היטב: אחד ביישן, אחד שרירי, אחד בלונדיני וכו', להקות אלה זכו מיד להצלחה בקרב בנות נוער עקב השיווק המאסיבי שניתן ללהקה. דוגמאות בולטות ללהקות בנים כאלו כוללות את הלהקות בקסטריט בויז ואן סינק. בנוסף ללהקות הבנים באותה תקופה, גם להקות הבנות שעבדו על אותו קונספט כמו להקות הבנים זכו להצלחה רבה בקרב בני הנוער. דוגמה בולטת ללהקת בנות כזו היא להקת הספייס גירלז. בסוף שנות התשעים התפרסמו גם שתי זמרות פופ צעירות בעיקר בקרב בני הנוער והפכו לאלילות הנוער הבולטות של התקופה בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה לאחר שני הלהיטים, "Baby One More Time", ו-"Genie in a Bottle". התופעה של כוכבי פופ שפנו בעיקר לבני נוער במטרה לנצל את ההערצה לרווח מסחרי, הוליד תת-סגנון מוזיקלי שנקרא "טין פופ" (Teen Pop, בתרגום חופשי: "פופ של בני נוער") שנודע לשמצה ביצירת להיטים קליטים, סוכרניים וממוסחרים, שבהם הודגשו המקצב הפשוט, הקליל והקליט על חשבון תכנים אמנותיים ומסר.

בנוסף בשנות התשעים אלילי נוער רבים התפרסמו גם במסגרת סדרות טלוויזיה וסרטים מצליחים. דוגמאות בולטות הם השחקנים ג'ייסון פריסטלי ולוק פרי שכיכבו באותה העת בסדרה "בוורלי הילס 90210".

במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 אלילי הנוער הבולטים היו נערים ונערות צעירים (חלקם התפרסמו אף לפני גיל 15), רובם התפרסמו במסגרת סדרות וסרטים של ערוץ דיסני שהיו מיועדים לילדים ובני נוער, הכוכבים הבולטים של תקופה זו הם: מיילי סיירוס, כוכבי היי סקול מיוזיקל כגון זאק אפרון, האחים ג'ונאס, דמי לובאטו וסלינה גומז. נערים אלה זכו לשיווק מאסיבי ביותר ונהנו מהצלחה בעיקר בקרב ילדים. בנוסף בעשור הראשון של המאה ה-21 אלילי נוער רבים התפרסמו במסגרת סרטים מצליחים כגון: הארי פוטר, דמדומים ועוד.

בעקבות הפרסום הרב לו זכו בשנים האחרונות, הזמרים, ג'סטין ביבר, אריאנה גרנדה, שון מנדס והלהקות ואן דיירקשן ובלאקפינק הפכו לדוגמאות בולטות מההווה לאלילי נוער אשר זכו להצלחה בינלאומית, וידועים בעיקר בשל קהל מעריצים צעיר גדול במיוחד.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-90 של המאה ה-20 אלילי נוער רבים בישראל התפרסמו במסגרת סדרות טלוויזיה מצליחות כגון: צעירי תל אביב ולאחר מכן, עם עלייתו לאוויר של ערוץ 2, גם שחקנים בטלנובלות כגון רמת אביב גימל ומגישים בסדרות שנועדו לבני נוער. יעל בר-זוהר וליאור מילר, כוכבי רמת אביב ג', לא היו רק אלילי נוער אלא נהפכו גם לסמלי מין. אלילי נוער נוספים נוצרו דרך פרסומות ששודרו בטלוויזיה מסחרית ודרך פסטיבלי ילדים כגון הפסטיגל.

ערוץ הילדים הוליד שורה רבה של אלילי נוער, בהם מיכל ינאי, עודד מנשה, דנה דבורין, גיל ססובר, יעל אבקסיס, טל מוסרי, דנה פרידר ועוד.

כוכבי ספורט, בעיקר כדורגל וכדורסל, הפכו גם הם לאלילי נוער ולמודל לחיקוי, בעיקר בקרב הנערים שהעריצו את יכולתם ורצו להידמות אליהם בכישרון הספורטיבי. בנות נוער לעיתים העריצו ספורטאים עקב מראם המצודד (למשל מייקל לואיס, שהיה במקור שחקן כדורסל לפני שפנה לדוגמנות).

בשנות ה-2000 מקור חדש לאלילי נוער הייתה תוכנית תחרות הכישרונות המוזיקלית "כוכב נולד" שחלק נכבד מזוכיה הפכו בעקבות התוכנית לידוענים מפורסמים, ולפופולריים בקרב הציבור הרחב ובפרט בקרב הנוער. בין אלילי הנוער דאז ניתן למנות את יעל בר זוהר, סנדי בר, יהודה לוי, מיכל ינאי, עודד מנשה, רוני סופרסטאר (האחרונה זמרת "טין פופ"), נינט טייב, רן דנקר, הראל סקעת, תובל שפיר, אליאנה תדהר, דנה פרידר ועוד.

כיום, בין אלילי הנוער הבולטים בישראל ניתן למנות את סטטיק ובן אל, יהונתן מרגי, נועה קירל, אנה זק, אגם בוחבוט, נונו ועוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]