אליעזר דוד יפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

אליעזר דוד יפה (1933, תרצ"ג25 במאי 2017, כ"ט באייר ה'תשע"ז) היה פרופסור לעבודה סוציאלית ופעיל חברתי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד וגדל בקליבלנד ארצות הברית, שם רכש את השכלתו והכשרתו המקצועית בתחום הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית. ב-1956 הגיע לישראל להתנדב כעובד סוציאלי במעברת תלפיות-קטמון. ב-1960 לאחר שסיים את הדוקטורט שלו עלה לישראל והיה אחד ממייסדי ומראשוני המורים בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית.

בשנים 1970–1972 עמד בראש המחלקה לשירותי קהילה ומשפחה של עיריית ירושלים, והוביל שורה של רפורמות. בין היתר הנהיג את ההפרדה בעבודתם של העובדים הסוציאליים בין מתן כסף למתן טיפול אישי. הפרדה זו אומצה בהמשך על ידי שר הרווחה ישראל כץ.[1] בהמשך היה חבר בכמה וועדות ממשלתיות בתחומי הרווחה. היה ממייסדי אגודת זהב"י שפעלה לקידום מעמדן של משפחות ברוכות ילדים.

עיסוקו של יפה בנושאי הרווחה הובילו אותו להיכרות עם העמותות הרבות שפועלות בתחום הרווחה, והוא החל לחקור את פעילותן ואת נושא הפילנתרופיה והסקטור השלישי בישראל. בראשית שנות 1980 הוא הוציא ספר ומדריך ראשון מסוגו בשם "נתינה בתבונה", בשפות האנגלית ועברית, שכלל פרופילים רבים של עמותות ללא מטרת רווח שפעלו בארץ. בשנת 2001 הוא הוציא מהדורה מעודכנת ויחד עם זה הקים אתר האינטרנט "נתינה בתבונה" שאיפשר חיפוש קל וגישה לפרופילים של כ-30,000 עמותות בישראל. מטרתו הייתה לקדם את השקיפות של הארגונים ולסייע לתורמים בישראל ומחוצה לה לראות את מכלול העמותות ולמצוא את דרכם בעולם העמותות בישראל.[2] מאז תחילת פרויקט זה מטרתו הייתה להביא את "גיידסטאר אינטרנשיונאל" לישראל. מפעל בינלאומי זה מסייע לממשלות לנהל אתר כדי לספק מידע שנתי אשר בידי הממשל לגבי כל עמותה רשומה. אתר ממשלתי כזה מביא שקיפות לסקטור העמותות על ידי הממשל ובמימון שנתי של הממשל,.[1] ואכן בסופו של דבר "גיידסטר בינלאומי" הוזמנה לארץ בבקשת הממשל ועזרה לממשל להקים אתר ממשלתי "גיידסטר ישראל" בשנת 2011, פרופ' יפה מימש את משימתו המקורית וסגר את האתר "נתינה בתבונה".

ב-1990, בעקבות גל העלייה הגדול מברית המועצות ומאתיופיה, פרופ' יפה ייסד את "האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית" ומאז עמד בראשה כנשיא בהתנדבות.[3] עמד ההון של האגודה על 43 מיליון דולר והיא נתנה 755 מיליון שקל כהלוואות ונחשבת כארגון הגדול בעולם למתן הלוואות ללא ריבית.[1] בשנת 2000 פרש לגמלאות מהאוניברסיטה העברית והיה פעיל באגודה להלוואות ללא ריבית ושימש כראש משותף של "המרכז לחקר הפילנתרופיה" באוניברסיטה העברית.

יפה תמך בהרחבת גדולה של פעילות העמותות, הקרנות והמלכ"רים בישראל ובשיפור היחס הממשלתי אליהן. לדבריו תפקיד המדינה הוא במתן השירותים הבסיסיים לאזרחים כגון בריאות, ביטחון, עבודה וחינוך.[1] הממשל גם אחראי על מתן רישוי ופיקוח על הסקטור השלישי במגמה לסייע לארגוני הסקטור להתפתח, לממש יכולות ולהיות אחד השותפים החיוניים של הממשל במתן שירותים רבים לאזרחים.

מחקריו וספריו של יפה עוסקים בחקר המלכ"רים והפילנתרופיה, גיוס כספים, ניהול עמותות ופיתוח שירותי רווחה לילדים, כולל אימוץ וילדים מחוץ לביתם. במהלך השנים זכה באותות הוקרה ובפרסים שונים, בהם יקיר ירושלים לשנת 2012,[4] פרס יושב-ראש הכנסת לאיכות החיים,[5] אות הנשיא, ופרס כנס שדרות. הוא התגורר בירושלים מאז עלייתו ארצה. חודש לאחר מותו, קיבל יפה את פרס בוני ציון על מפעל חיים[6]

היה נשוי לרבקה, עד לפטירתה בשנת 2008. לזוג נולדו ארבעה ילדים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלישיב רייכנר, ריבית של מעשים טובים - סיפורו של פרופסור אליעזר יפה, הוצאת דברי שיר, 2020

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 מקור ראשון, "דיוקן", ה' באדר ב' תשע"א, 11 במרץ 2011
  2. ^ אתר נתינה בתבונה
  3. ^ מי אנחנו, אתר האגודה
  4. ^ פרופ’ אליעזר דוד יפה, באתר האתר הרשמי של עיריית ירושלים
  5. ^ המגזר-פורטל חדשות לציבור הדתי. - פרופ' אליעזר דוד יפה יקבל את פרס יו"ר הכנסת, באתר www.datili.co.il
  6. ^ יורי ילון, ואלו הזוכים בפרס "בוני ציון" לשנת 2017, באתר ישראל היום, 16 במאי 2017