אליעזר יריב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליעזר יריב
יריב בנובמבר 2017
יריב בנובמבר 2017
לידה 10 בדצמבר 1949 (בן 74)
דפנה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
EliezerYariv.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליעזר יריב (נולד ב-10 בדצמבר 1949) הוא פסיכולוג חינוכי ישראלי, מרצה להוראה וחוקר בתחום הקשיים המקצועיים של מורים, ניהול כתה וטיפול בבעיות התנהגות ומשמעת; מרצה בבמכללת גבעת וושינגטון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריב נולד בשנת 1949 בקיבוץ דפנה. הוריו היו ממייסדי הקיבוץ. את שנות התיכון עשה בבית הספר "הר וגיא" שבקיבוצו. לאחר השירות הצבאי כסייר אוויר במודיעין פיקוד צפון, השלים לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון ושני באוניברסיטת חיפה. ב-1987 שימוש שליח ההסוכנות היהודית בעיר רוצ'סטר, ניו יורק. בשנת 1990 התמנה למנהל השירות הפסיכולוגי החינוכי בחצור הגלילית, ובתקופה זו החל לחקור את תחום המשמעת בכיתה ולפתח שיטות פדגוגיות לניהול כתה ולטיפול בבעיות התנהגות. ספריו על נושא זה הם "שיחת משמעת" (1996). "שקט בכיתה בבקשה!" (1999), "יש לי עיניים בגב" (2010, כל הספרים בהוצאת רכס) וכן "ניהול כיתה" (אותו ערך עם דבורה גורב, בהוצאת מכון מופת).

ב-2002 השלים דוקטורט בנושא "Managing Challenging Teachers" בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת לסטר באנגליה. באותה שנה, החל ללמד במכללת גורדון. ב-2014 קיבל דרגת פרופסור חבר בפסיכולוגיה חינוכית. החל משנת 2021 עומד פרופ' יריב בראש התוכנית לחינוך משלב לתואר שני במכללת גבעת וושינגטון.

יריב היה חבר בצוות המחקר הבינלאומי בחסות של קרן פילנטרופית ספרדית שעסק בלמידה חברתית ורגשית. כמו כן, שימש חוקר בכיר במכון המחקר "מעל הממוצע", העוסק בדירוג מוסדות אקדמיים ותוכניות לימודים בישראל.

יריב מתגורר בכרמיאל, נשוי ואב לשלושה. אחד מבניו הוא גיא יריב, מומחה בהדרכת מיומנויות רטוריקה ודיבור מול קהל.

תחומי המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריב מלמד, חוקר ומשמש כיועץ בתחום בעיות משמעות והתנהגות בכיתה והדרכים להתמודד עמן. בספרו "שקט בכיתה, בבקשה!", הוא פיתח טיפולוגיה שעוסקת בגורמים להפרעות והקשיים בבית הספר; המניעים הפסיכולוגיים והאישיים של כל המעורבים בהתנהגות האלימה שמתרחשות בו, ובאמצעים להתמודדות עם הפרעות. הספר "יש לי עיניים בגב" מוקדש לשאלה כיצד להתמודד עם בעיות והפרעות שמתרחשות בכיתה. יריב מציג מודל תאורטי של "פירמידת התגובות החינוכיות", היררכיית תגובות שמבוססת על עקרון אקונומי לפיו המערכת מנסה להשיג שיפור במינימום מאמצים. תחילה מורים מעדיפים להתעלם מהקשיים, אחר כך לנסות פתרון מיידי, בהמשך להגיב בגישת "חוק וסדר" ולבסוף לערוך טיפול יותר מעמיק וממושך, תוך שיתוף אנשי מקצוע נוספים. במיטבה, התערבות עשויה להוליד "הצמחה", משמע להביא למימוש הפוטנציאל של התלמיד. בשנים האחרונות הוא פיתח את מעטפ"ת (מערך טפול תומך) דגם טיפולי קצרמועד מבוסס מחקר שמיועד להרחיב את הסיוע הרגשי בבתי ספר. הדגם מבוסס על המתכונת של Task shifting שפיתח ארגון הבריאות העולמי (WHO) ובו מורה או גננת מקנה מיומנויות רגשיות חברתיות לתלמיד שחווה מצוקה רגשית. על פי פרוטוקול התוכנית, איתור הגורמים לקשיי התלמיד ואת הכלים להתערבות הזו המורה מפתחת עם פסיכולוגי חינוכי שמלווה אותה.

תחום המחקר השני של יריב נוגע לקשיים אישיים ומקצועיים של מורים, והאופן בו מנהלים יכולים לסייע לאותם עובדים.


ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אליעזר יריב, שיחת משמעת, רכס פרויקטים חינוכיים, 1996
  • אליעזר יריב, שקט בכיתה, בבקשה! - מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות, רכס פרויקטים חינוכיים, 1999
  • אליעזר יריב וגיא יריב (עורכים), המדריך להשכלה גבוהה, רכס פרויקטים חינוכיים, 2005
  • אליעזר יריב, יש לי עיניים בגב, רכס פרויקטים חינוכיים, 2010
  • אליעזר יריב ודבורה גורב (עורכים), ניהול כיתה, מכון מופ"ת, 2018

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליעזר יריב בוויקישיתוף