אלי מלמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי מלמד
מלמד, 2004
מלמד, 2004
לידה 17 באוגוסט 1940 (בן 83)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19591982 (כ־23 שנים)
דרגה אלוף-משנה  אלוף-משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
תפקידים אזרחיים
  • ממקימי העיר קצרין שברמת הגולן
  • מנהל בית הספר "נופי גולן שבקצרין
  • מנהל בית הספר "מגן דוד" במקסיקו סיטי
  • מנהל בית הספר התיכון "הראל" במבשרת ציון
  • ייעוץ חינוכי והכשרת מנהלים.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלי מלמד (נולד ב-17 באוגוסט 1940) הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת אלוף-משנה, כיהן כמפקד גדוד 13 (גדעון) של חטיבת גולני כמפקד גדוד 184 בחטיבה 14 בשריון, כסגן מפקד חטיבה 401 (עוצבת עקבות הברזל) וכמפקד חטיבת שריון במילואים. לאחר שחרורו  הקים וניהל בתי ספר במערכת החינוך בארץ ובחינוך היהודי במקסיקו.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם גיוסו לצה"ל בשנת 1959 שובץ מלמד בחטיבת גולני. כעבור זמן קצר התנדב לקורס טיס, אך נשר ממנו לאחר שנה ושב לגולני. בגולני עבר מלמד מסלול הכשרה כלוחם, קורס קצינים. עם סיום הקורס שב לחטיבה ושימש כמפקד מחלקה. בהמשך שימש כמפקד קורס מכים, קמ"ן בצנחנים[1] וקצין מבצעים בחטיבה 16 הירושלמית. בשנת 1966 מונה מלמד למפקד יחידת עטלף שהפעילה "דגנים", "חרציות" ו"משאבות". בסוף אותה שנה שולבו 30 חיילי היחידה עם סיירת שקד. עם מיזוגה בשקד הפך מלמד לסגן מפקד היחידה[2].

במלחמת ששת הימים הוביל מלמד את "כוח אריה", גדוד הסיור בפיקודו של אריה עמית (טפר) באוגדת אריאל שרון לעבר מתחמי אום כתף. בתפקידו כסגן מפקד סיירת שקד פיקד בשנת 1969 על מרדף במכתש רמון, בסיומו חוסל על ידיו, בבור סרפד סעיד אבו בנדק, מי שהיה אחראי על הטבח במעלה העקרבים שאירע בשנת 1954. במלחמת ההתשה שימש כקצין מבצעים של פיקוד הדרום. מפיקוד הדרום יצא מלמד לקורס פיקוד ומטה (פו"מ). בשנת 1973 שימש כמפקד גדוד 13 (גדעון) של חטיבת גולני. לאחר פציעה בעקבות התרסקות מסוק בתום מצעד צה"ל האחרון (1973) עשה הסבה לשריון לאחר מכן פיקד על גדוד הטנקים 184 בחטיבה 14, כסמח"ט בעוצבת מרכבות הברזל ובחטיבה 401. התקבל והיה לבוגר המכללה לביטחון לאומי, בתפקידו הבא הקים את גדודי המודיעין ופיקד על חטיבת שריון במילואים. במהלך מלחמת לבנון הראשונה השתחרר מצה"ל לאחר שבתפקידו האחרון שימש כראש ענף גיוס וכוננות במחלקת המבצעים במסגרת זו שמש כיו"ר הוועדה לסימון קו הגבול בין ישראל למצרים.

לאחר פרישתו מצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלמד היה בין ראשוני המתיישבים וממקימי העיר קצרין שברמת הגולן. הוא הקים וניהל את בית הספר "נופי גולן שבקצרין. משם יצא בשליחות חינוכית מטעם הסוכנות היהודית למקסיקו סיטי שם ניהל והצמיח את בית הספר של הקהילה היהודית החלבית "מגן דוד". לאחר חמש שנות שליחות נקרא להקים את בית הספר התיכון "הראל" במבשרת ציון אותו ניהל במשך שלש עשרה שנים. עיקר עיסוקו לאחר פרישתו- ייעוץ חינוכי והכשרת מנהלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכאל נחמן, אחד על אחד עם אלי מלמד, "זמן מבשרת", ‏ 31.10.2010.
  2. ^ עפרי שובל, בשנת 59' נרצח יאיר פלד, מפקד סיירת צנחנים. אבל מי רצח את רוצחיו? חשיפה, באתר הארץ, 16 בספטמבר 2010.