אל-מת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אלמת)

במיתולוגיה ובסיפורי עם, אַל-מֵת הוא ישות שהייתה בעבר בחיים, והמשיכה להתקיים בעולם החיים גם לאחר מותה. אל-מתים מסוגים שונים, כגון ערפדים או זומבים, מתוארים באגדות של רוב תרבויות העולם, וביצירות בדיוניות רבות, בעיקר יצירות פנטזיה וספרות אימה.

מסורת האל-מתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "אל-מת" (באנגלית: Un-dead) הומצא על ידי ברם סטוקר, ברומן פרי-עטו "דרקולה":

כאן, ישנו משהו אחד שונה מכל אשר תועד. כאן ישנם חיים כפולים אשר אינם רגילים. היא ננשכה על ידי הערפד בזמן שהייתה בטראנס, מהלכת בשנתה, או, אתה תתחיל. אינך יודע זאת, החבר ג'ון, אבל עוד תדע זאת מאוחר יותר, ובזמן הוא יכול לבוא במיטבו כדי לקחת עוד דם. בטראנס היא מתה, ובטראנס היא אל-מתה, גם כן.

ברם סטוקר, "דרקולה"

המסורת בתרבויות שונות גורסת כי אל-מתים נוצרים כשרוחות המתים לא מצליחות לעלות לשמים (גן עדן או גיהנום), ולכן נשארות על פני האדמה בגופן הקודם או ללא גוף גשמי בכלל. הסיבות להשארות הרוחות בעולמנו הן שונות: על הרוח נאסר לעלות בשל חטא שביצעה בעודה בחיים, הכניסה לעולם הבא נחסמה עבור הרוח על ידי כישוף מרושע, על ידי פגיעה מאוד קשה שנגרמה לה והרוח לא יכולה לעבור לעולם הבא עד שתקבל נקמה, או תרפא את הפגיעה ועוד. לפעמים הגורם שמכריח את הרוח להישאר בעולם החיים מטיל עליה משימה כלשהי, ומתנה את שחרורה של הרוח מכבליה בהשלמת המשימה. לפעמים, לעומת זאת, משימתו האל-מת היא נצחית ולכן נגזר עליו להישאר לעולמי עד מחוץ לעולם הבא (לעיתים הוא כבר הגיע לעולם הבא, אך הוחזר ממנו) ולבצע את אשר הוטל עליה; האל-מוות נתפס כסוג של קללה, שבה המקולל מתמיד בקיומו אך לא יכול לחוש סיפוק והנאה. חשוב להבדיל בין "אל-מת" לבין "בן אלמוות" - אל-מת הוא מישהו שמת במובן הראשוני של המילה, אולם הוא שב מעולם המתים, או לא מצליח להשלים את ההליך ולנתק לחלוטין קשר עם העולם הזה, בן אלמוות לעומת זאת, אינו יכול למות.

לעומת זאת, אל-מתים רבים מתוארים כמפלצות חסרות בינה, שנשלטות כבובות על חוט בידי מפעיל מרושע. דוגמה לאל-מתים כאלה הם שלדים וזומבים (גופות מהלכות) שכוח מרושע מניע את איבריהם ועצמותיהם ומאפשר להם לבצע את מצוות אדוניהם.

דוגמאות לאל-מתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאל-מתים גשמיים ישנו גוף מוחשי מסוג כלשהו.

לא גשמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-מתים אשר אינם גשמיים הם חסרי גוף מוחשי, אך מתקיימים בעולם החיים כיישויות רוחניות.

אל-מתים שמקורם בספרות או בקולנוע בדיוני או במשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרה של מרי וולסטונקראפט שלי, "פרנקנשטיין, או פרומתאוס המודרני", תוארה צורה חדשה של המתים המהלכים בשנית, כשגופה הושבה ל'חיים' באמצעות המדע. פעולה דומה מכילים סיפורו הקצר של ה.פ. לאבקרפט "הרברט ווסט, מנפיש-מחדש", והסרט "המנפיש" שקיבל השראה מספר זה.

מספר עצום של סרטי-קולנוע נעשה על אל-מתים.

מבוכים ודרקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"מבוכים ודרקונים" ומערכות משחק דומות, כהן יכול לנסות "לגרש" אל-מתים על ידי פניה לאל הפטרון שלו או על ידי תיעול אנרגיה חיובית מסוג כלשהו. פעולה זו מאלצת את האל-מת לסגת מהכהן. כהנים עוצמתיים מסוגלים להשמיד לחלוטין אל-מתים חלשים באמצעות יכולת זו. למרות שהכוח לגרש אל-מתים תלוי בעיקר בעוצמת האמונה, חפץ או שריד קדוש בדרך כלל נחוצים על מנת למקד את הכוח האלוהי הנקרא לעזרה. עניין זה לקוח מהתפיסה המסורתית שניתן לדחות ערפדים על ידי צלב. כהנים של אלים מרושעים או מכשפים מרושעים עוצמתיים יכולים לעורר מתים מהמוות אל חיי אל-מת, ולשלוט על האל-מתים בצורה דומה, באמצעים של תאובה.

וורקראפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-"World of Warcraft" האל-מתים מתחלקים לשני פלגים: המענים ומקוללים. המענים (Scourge) הם קבוצה גדולה של אל-מתים הנשלטת על ידי ישות חצי אל-מתה שנקראת הליץ' קינג (המלך הליץ'). הם היו הראשונים שהתפתחו בעולם של Warcraft הנקרא Azeroth. הפלג השני, העזובים (Forsaken), הצטרף לצד העדר (Horde) במלחמה.

כשהמענים החלו לפלוש לעולם הם הגיעו לעיר האלפים הגבוהים קואלת'אלס. הם הרגו את מנהיגת משמר האלפים, סילבאנאס ווינדריידר, והחזירו אותה לחיים בתור משרתתם. בשלב מסוים הליץ' קינג נחלש והיא הצליחה להשתחרר משליטתו. היא ועוד קבוצה של אל-מתים שהשתחררו משליטת מלך הליץ' הקימו את מסדר הForsaken ומאוחר יותר הצטרפו ל"עדר" ביחד עם האורקים של אורגימאר, הטאורנים וטרולי הג'ונגל משבט חנית האפלה.

במשחק World of Warcraft ניתן לשחק בתור אל-מת מהמקוללים ולבחור מבין המקצועות הבאים: לוחם, גנב, כהן, קוסם, מכשף, ובשלב מאוחר יותר גם כאביר מוות, צייד ונזיר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל-מת בוויקישיתוף