אלן סאייאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן סאייאק
Alain Sailhac
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 7 בינואר 1936
מיו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 בדצמבר 2022 (בגיל 86)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מסעדות לה סיניה, לה סירק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן סאייאקצרפתית: Alain Sailhac; ‏7 בינואר 19361 בדצמבר 2022) היה שף צרפתי שעבד בניו יורק שם היה סגן נשיא ודיקן בגמלאות של המכון הקולינרי הצרפתי. סאייאק היה השף הראשון אי-פעם שזכה בניקוד של ארבעה כוכבים מהניו יורק טיימס עבור מסעדת "לה סיניה" ב-1977. הוא המשיך והיה השף של המסעדות "לה סירק", 21 Club ושל מלון פלאזה.

רקע קולינרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאייאק נולד במיו שבצרפת והחל את הקריירה הקולינארית שלו בהיותו בן 14, כשעבד כשוליה במסעדת "קאפיון" בעיר הולדתו. הוא עבד בפריז, קורפו, רודוס וגוואדלופ, לפני שנעשה סגן-שף במסעדת "שאטו דה לאראלדי", שהייתה בעלת שני כוכבים במדריך מישלן האדום. הוא החל לעבוד בעיר ניו יורק בשנת 1965 וקנה לעצמו שם כשף הראשי של המסעדות "מיסטראל" ו"מנואר". עבד במספר מלונות ומסעדות בפריז ואחר-כך כשף הראשי במלון רויאל בקלדוניה החדשה וב"לה פרוקה" בשיקגו.

ב-1974 עבד סאייאק ב"לה סיניה", שבזמן כהונתו בה כשף זכתה לניקוד של ארבעה כוכבים מהעיתון הניו יורק טיימס. הוא כיהן כשף הראשי במסעדת "לה סירק" הידועה באפר איסט סייד של מנהטן בשנים 1986-1978, שזכתה בשלושה כוכבים מהניו יורק טיימס. סאייאק היה השף הראשי של 21 Club, מנהל קולינרי של מלון פלאזה ויועץ למלון רג'נסי. ב-1991, הצטרף למכון הקולינרי הצרפתי כדיקן ללימודי קולינאריה ונכון ל-2011 הוא סגן הנשיא והדיקן בדימוס.

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1997 זכה סאייאק במצנפת כסף לאחר שהוכתר כשף השנה בידי Maîtres Cusiniers de France.

הוא זכה במזלג הכסף ביחד עם אשתו ארלן פלטמן סאייאק מכתב העת Food Arts ב-2003. באותה שנה זכה מקרן ג'יימס בירד. סאייאק גם זכה באביר מסדר ההצטיינות החקלאית (Chevalier du Mérite Agricole) וב-2004 זכה באות מסדר ההצטיינות הלאומית (Ordre national du Mérite) מממשלת צרפת.

הוא חבר Maîtres Cuisiniers de France ,‏ Société Culinaire Philanthropique וארגונים נוספים.

ב-13 במאי 2010 סאייאק, ביחד עם שפים נוספים מהמכון הקולינארי הצרפתי כמו ז'אק פפין, ז'אק טורס ואנדרה סולטנר, הכינו ארוחת ערב בעלות של 30,000$ לזוג עבור מסע גיוס הכסף של נשיא ארצות הברית ברק אובמה במלון סנט רג'יס במנהטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]