אלתיאה ודונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלתיאה ודונה
Althea & Donna
עטיפת האלבום Uptown Top Ranking
עטיפת האלבום Uptown Top Ranking
תקופת הפעילות מ-1977 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רגאיי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים וירג'ין רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים
Althea Rose Forrest
Donna עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלתיאה ודונהאנגלית: Althea & Donna) הוא שמו של צמד זמרות רגאיי מג'מייקה שהתפרסם בשנת 1978 בזכות להיט אחד, "Uptown Top Rankin".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות הצמד היו אלתיאה פורסט (ילידת 1961) ודונה ריד (ילידת 1960), מקינגסטון, בירת ג'מייקה. בשנת 1977, בעודן תלמידות בית ספר, גילו את כשרונן מפיקי הרגאיי ג'ו גיבס וארול תומפסון. השניים הפיקו והקליטו לצמד הבנות את השיר "Uptown Top Rankin". את מילות השיר, שעסקו בהווי הצעירים בקינגסטון, כתב תומפסון בניב ג'מייקני. הלחן התבסס על הרידים (מכלול המקצב והליווי הכלי) של שירו של אלטון אליס "I'm Still In Love".

בראשית 1978 התפרסם השיר בבריטניה בזכות השמעותיו הרבות בתוכנית הרדיו היומית של השדרן ג'ון פיל ב-BBC, שהתלהב ממנו. התקליטון נכנס למצעד התקליטונים הבריטי ובפברואר של אותה שנה הגיע לראש המצעד ושהה בו שבוע אחד. בכך הפכו אלתיאה ודונה צמד הזמרות הצעיר ביותר שהגיע לראש המצעד הבריטי. בישראל הוצג השיר בתוכניתו של טוני פיין ברשת ג' וזכה להשמעות רבות ברדיו.

בהמשך השנה הוציא הצמד תקליטונים נוספים, ואף אלבום בשמו של להיטן היחיד, אולם הללו לא זכו להצלחה מסחרית, והצמד נחשב ל"הרכב של להיט אחד".

השיר "Uptown Top Rankin" זכה לגרסאות כיסוי בפי זמרים והרכבים שונים, בהם להקת "פורטיסהד", ואף נכלל, בביצוע המקורי של אלתיאה ודונה, באלבומי אוסף רבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.