אמונת המתנקש (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמונת המתנקש
Assassin's Creed
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על סדרת משחקי Assassin's Creed של יוביסופט
בימוי ג'סטין קורזל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ז'אן-ג'וליאן ברונט
ג'רארד גילימוט
פרנק מרשל
פטריק קראולי
מייקל פסבנדר
קונור מק'קוגן
ארנון מילצ'ן
תסריט מייקל לסלי
אדם קופר
ביל קולייג'
עריכה כריסטופר טלפסן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מייקל פסבנדר
מריון קוטיאר
ג'רמי איירונס
ברנדן גליסון
שארלוט רמפלינג
מייקל קנת' ויליאמס
מוזיקה ג'ד קורזל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אדם ארקאפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
צרפתצרפתצרפת
חברת הפקה New Regency Productions
סרטי יוביסופט
DMC Film
The Kennedy\Marshal Company
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 21 בדצמבר 2016
משך הקרנה 115 דקות
שפת הסרט אנגלית, ספרדית
סוגה פעולה-הרפתקאות, מדע בדיוני, דיסטופיה
תקציב 125 מיליון דולרים
הכנסות 240.7 מיליון דולרים
הכנסות באתר מוג'ו assassinscreed
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמונת המתנקשאנגלית: Assassin's Creed) הוא סרט מדע בדיוני-דיסטופי שמבוסס על סדרת משחקי Assassin's Creed. את הסרט ביים ג'סטין קורזל, ומככבים בו מייקל פסבנדר (שגם הפיק), מריון קוטיאר, ג'רמי איירונס, ברנדן גליסון, שארלוט רמפלינג ומייקל קנת' ויליאמס. הסרט מתרחש באותו עולם בדיוני כמו בסדרת המשחקים, אך מציג סיפור מקורי שמרחיב על המיתולוגיה של סדרת המשחקים. העלילה עוקבת אחרי דמותו של קאלום לינץ', שנחטף בידי תאגיד אבסטרגו בגלל מורשתו. אבי אבותיו של לינץ', אגילר דה נארחה, היה חבר באחוות המתנקשים - ארגון בדיוני שמבוסס על מסדר החשישיון מהחיים האמיתיים. נארחה היה פעיל בתקופת האינקוויזיציה הספרדית בסוף המאה ה-15, והוא נשבע להגן על תפוח עדן, ממצא רב עוצמה שנאמר עליו שהכיל את המפתח לכוח הרצון של האנושות. לינץ' חייב לאמץ את מורשתו כמתנקש ולעצור את אבסטרגו, מסדר הטמפלרים של הזמנים המודרנים, מלמצוא את התפוח ולשעבד את האנושות.

שלב הצילומים החל בסוף אוגוסט 2015 והסתיים בינואר 2016. הסרט יצא לאקרנים ב-21 בדצמבר 2016 בארצות הברית ובצרפת תחת הפצתם של פוקס המאה ה-20. הסרט זכה לביקורות שליליות מצד המבקרים, כאשר הביקורת נמתחה על העלילה ועל הכתיבה, בעוד אחרים ציינו שמדובר בשיפור מעיבודים קולנועיים קודמים של משחקי וידאו. הסרט נחל כישלון בקופות והרוויח כ-240.7 מיליון דולרים בלבד יחסית לתקציב של 125 מיליון דולרים. במקור תוכנן סרט המשך, אולם עקב הביקורות השליליות על הסרט והאכזבה בקופות, הוא בוטל לאחר רכישתה של פוקס המאה ה-20 בידי חברת וולט דיסני.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנדלוסיה של שנת 1492, במהלך מלחמת המלכים הקתוליים בשושלת הנסרית של ממלכת גרנדה, אגילאר דה נארחה מתקבל אל תוך אחוות המתנקשים ומקבל הוראה להגן על הנסיך אחמד ממסדר הטמפלרים. בינתיים בשנת 1986, קאלום "קאל" לינץ' המתבגר עד לרצח אמו בידי אביו ג'וזף, שהתברר כמתנקש. שכירי חרב בראשות אלן ריקין - מנהל תאגיד אבסטרגו - מגיעים ללכוד את ג'וזף, שמשכנע את בנו להימלט.

כשלושים שנים לאחר מכן, בשנת 2016, קאלום לינץ' המבוגר נעמד בפני הוצאה להורג בעוון רצח סרסור, אך תאגיד אבסטרגו מביים את ההוצאה להורג שלו ולוקח אותו למתקן המחקר שלהם במדריד. הטמפלרים מחפשים אחר תפוח עדן, ממצא עתיק יומין שנוצר בידי ציוויליזציה אבודה. באמצעות הקוד הטבוע בתפוח, הם יוכלו לשלוט בכוח הרצון של האנושות ולהשמיד כל דחף לאלימות. קאל הוא צאצא של אגילאר, האדם האחרון שאומת שהחזיק בתפוח. סופיה, בתו של אלן ריקין והמדענית הראשית, שמה את קאל במתקן האנימוס, מכשיר שמאפשר לו לחיות מחדש את הזכרונות הגנטיים של אגילאר, וזאת כדי שתאגיד אבסטרגו יגלה את מיקומו של התפוח.

בחזרה בשנת 1492, אגילאר ושותפתו מריה נשלחים כדי להציל את הנסיך אחמד, שנחטף בידי מנהיג מסדר הטמפלרים תומאס דה טורקמדה כדי לאלץ את אביו, הסולטאן מוחמד ה-12 למסור לידיו את התפוח. אגילאר ומריה מתעמתים עם הטמפלרים, אך נתפסים ונלכדים בידי אוכף החוק של טורקמדה, אוג'דה. לאחר מכן, סופיה מוציאה את קאל מהאנימוס.

קאל נפגש עם צאצאים אחרים של מתנקשים שמוחזקים במתקן המחקר, כשמרביתם חושדים בו למעט לין, צאצאית למתנקשת סינית מהמאה ה-16 בשם שאו יון, ומוסא, צאצא למתנקש האיטי מהמאה ה-18 בשם בטיסט. קאל מתחיל לחוות הזיות, להן סופיה קוראת "אפקט הדימום", של אגילאר ושל ג'וזף. במהלך אחד הסשנים שלהם, סופיה מתוודה בפני קאל שאמה נהרגה בידי מתנקש, והיא שותפה לשנאתו למתנקשים.

בחזרה באנימוס, אגילאר ומריה מיועדים להוצאה להורג באוטו דה פה אך הוא מצליח לשחרר אותם, מה שמוביל למרדף על גגות העיר שבסופו הם נמלטים אחרי ביצוע "זינוק האמונה" (מושג מהמשחקים שמשמעותו קפיצה ממקום גבוה לתוך ערימת חציר או מים). מוחו של קאל מגיב בחריפות לסשן והוא נותר משותק באופן זמני. אחרי שהוא מגלה שאביו ג'וזף נמצא גם הוא במתקן, קאל מתעמת איתו על מותה של אמו. ג'וזף מגלה לו שאפקט הדימום יאפשר לו לרכוש את יכולותיו של אגילאר. בנוסף, הוא מגלה לו שאמו הייתה מתנקשת ובחרה למות מידיו של אביו מאשר להילכד ולהילקח לתוך האנימוס. קאל אינו משוכנע מדבריו ונשבע להשמיד את המתנקשים על ידי מציאת התפוח. בינתיים, אלן ריקין מאולץ בידי בכירת הטמפלרים אלן קיי לסגור את פרוייקט אנימוס היוקרתי משום ש"הם כבר ניצחו... לאנשים כבר לא אכפת יותר מזכויות האזרח שלהם והם נכונים לציית", לדבריה. הדבר מוביל את סופיה לפקפק בכוונותיו האמיתיות של אביה.

קאל יוצא מחוזק מהמפגש שלו עם ג'וזף ונכנס לאנימוס. אגילאר ומריה אורבים לפגישה בין מוחמד לבין טורקמדה. הם הורגים את אנשיו של טורקמדה ומשיגים לידיהם את התפוח, אך אוג'דה לוכד את מריה. היא בוחרת למות כדי להגן על התפוח ודוקרת את עצמה בעזרת להבו של אוג'דה. בכך היא מאפשרת לאגילאר להרוג את אוג'דה ולהימלט באמצעות זינוק אמונה נוסף. קפיצה זו גורמת לנחשול כוח שפוגם באנימוס. בהמשך, אגילאר נותן את התפוח לכריסטופר קולומבוס, שנשבע לקחת אותו עמו לקבר. כשמוסא ושאר האסירים מתחילים מהומה כדי להימלט, אלן ריקין מורה על טיהור המתקן. אנשי האבטחה של אבסטרגו הורגים את ג'וזף ואת מרבית האסירים. קאל עומד במרכזו של חדר האנימוס ונתקל בהקרנות של אבות אבותיו, ביניהם אגילאר, ארנו דוריאן, ג'וזף ואמו, בעוד סופיה בוהה בהקרנה של מתנקשת שדומה לה. קאל משתכנע בידי אמו לאמץ את מורשתו כמתנקש, ולאחר שרכש את יכולותיו של אגילאר מצטרף למוסא וללין ובורח מהמתקן.

אחרי שהטמפלרים משיגים את התפוח מכספת הקבר של קולומבוס, הם מתכנסים בלונדון כדי לחגוג את נצחונם. בתוך מקום המפלט, סופיה מתעמתת עם קאל, שהגיע לקחת את התפוח, ומאלצת אותו לפעול. קאל משיג את התפוח לידיו והורג את אלן ריקין. בעוד סופיה נשבעת לנקום על מות אביה, המתנקשים עוזבים את המקום ונשבעים להגן על התפוח מידי הטמפלרים.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות מקורית שנוצרה עבור הסרט. קאל הוא צאצא ממסדר המתנקשים, הנושא את הקוד הגנטי של אגילאר, מתנקש שהיה פעיל בספרד במאה ה-15. קאל היה במנוסה כל חייו, מאז חזה במותה של אמו כילד. אולם, החיים שלו בשולי החברה גם שמרו אותו הרחק מהאמת אודות מוצאו. הוא ממתין להוצאתו להורג, אך נלכד ונלקח בידי תאגיד אבסטרגו למתקן התאגיד במדריד, ספרד, היכן שילמד אודות עברו ועל מקומו בעולם. פסבנדר תיאר את הדמות כ"אדם שאין לו שושלת יוחסין אליה הוא מרגיש שייך... הוא סוג של נשמה אבודה, שעבר ממתקן כליאה אחד למשנהו כל חייו". הוא המשיך לתאר את הדמות כאדם שמשתייך למסדר, ושיש לו מטרה שהוא עוקב אחריה, חלק ממנה. בסופו של הסרט מתגלה שדמותו של ארנו דוריאןפרוטגוניסט הראשי מהמשחק "Assassin's Creed Unity") הוא אבי אבותיו של קאלום לינץ', דבר שאושר בנובליזציה של הסרט.
בתו של אלן ריקין והמדענית הראשית בפרויקט אנימוס שבתאגיד אבסטרגו. מדענית מבריקה שנחושה בדעתה להשתמש במדע כדי להשמיד את הדחפים האלימים של בני האדם וליצור עולם הרמוני יותר. נרמז כי היא אינה יודעת את מטרתם האמיתית והאפלה של הטמפלרים, והנאמנות שלה עומדת במבחן. קוטיאר תיארה את מערכת היחסים בין סופיה לבין אביה כ"מעוותת" ומרוחקת, והיא מנסה לעשות הכל כדי לגרום לו להתגאות בה. אולם, בו זמנית היא מתחילה להבין ששניהם לא מבינים אחד את השני, ושהדבר שחשוב לה יותר הוא לא להרשים את אביה אלא להשיג את מה שהיא התחילה בפרויקט.
מנהל תאגיד אבסטרגו ואחד המנהיגים של מסדר הטמפלרים המודרני. אביה של סופיה, שאוהב אותה מאוד, אפילו אם הוא נאבק לא להראות זאת. מוביל ארגון משלו - תאגיד אבסטרגו - שמקדיש את חייו להביא את האנושות למצב של "שלמות". הוא נחוש בדעתו להשיג את מטרתם ארוכת השנים של הטמפלרים לשלוט באנושות, ומאמין שבאמצעות קאל וזכרונות אבותיו הוא יקבל כוח אינסופי לטובת האנושות כולה. איירונס תיאר את הדמות כ"אחד שמזיז דברים, דמות ששרויה בצללים, שנמצא בחזית העולם הזה. כמו בתו, ריקין מאמין בהסרת הדחפים האלימים שאותם נושאים בני האדם ורואה בקאל הזדמנות. לדבריו, "ריקין מאמין שהגורם לחוסר שמחה בעולם הוא מלחמה, ואם הוא ייפטר מזה אז אנשים כמוהו יהיו בטוחים ועשירים יותר. הוא אינו אדם מוסרי ביותר, אך הוא מאמין שהוא כזה". לדמות היה תפקיד דיבור קטן במשחק "Assassin's Creed" הראשון.
אביו של קאל וחבר באחוות המתנקשים המודרנית. כלוא במתקן של תאגיד אבסטרגו.
חברה בכירה בין זקני הטמפלרים, אליה מתייחסים כ"הוד מעלתה". מבקשת לתעל את התקציב השנתי של מאות מיליוני דולרים שמיועד לפרויקט אנימוס בתאגיד אבסטרגו לצרכים אחרים.
אסיר במתקן אבסטרגו וצאצא של בטיסט, מתנקש האיטי שהיה פעיל בלואיזיאנה של המאה ה-18 שהחל כת וודו משלו וחבר למסדר הטמפלרים אחרי שנמלט מאחוות המתנקשים שבגדה בו. נהרג בידי המתנקשת אוולין דה גראנדפרה בשנת 1766. ויליאמס תיאר את הדמות כ"אחת שיש לה בוודאות כישורים של מתנקש, אם כי אני מאמין שהוא מעדיף להשתמש בתכסיסים, בוודו ובקסם כדי להתגבר על יריביו מאשר קרב פנים אל פנים. דמותו הופיעה במשחק "Assassin's Creed III: Liberation".
אמו של קאלום, אישתו של ג'וזף ומתנקשת מהזמנים המודרנים. נטלה את חייה בעזרתו של בעלה כדי למנוע מתאגיד אבסטרגו להשתמש בזכרונות הגנטיים שלה למצוא את תפוח עדן. שמה אינו נאמר בסרט אך הוא נראה בקצרה בלוח גנאלוגי והיא מוזכרת בנובליזציה של הסרט.
מתנקשת הפעילה בספרד של המאה ה-15 ובת בריתו של אגילאר. מחושבת יותר ממנו, קלת תזוזה ומהירה.
המנטור של אחוות המתנקשים הספרדית בסוף המאה ה-15.
השליט הנסרי האחרון בממלכת גרנדה, אשר תבוסתו בידי המלכים הקתוליים בשנת 1492 סימנה את סוף שלטונם של המוסלמים בחצי האי האיברי (ר' רקונקיסטה).
תומאס דה טורקמדה שלט על האינקוויזיציה הספרדית במשך 15 שנים, ופקד על האינקוויזיטורים שלו לחשוף ולהרוג את אלה אשר ניסו להפעיל מניפולציה על האמונה בדרכם להשיג כוח ותהילה. הכלי היעיל ביותר למטרה זו היה האוטו דה פה - מחוות תיאטרליות של עונש פומבי שבהן כל אלה שבגדו באינקוויזיציה נשרפו בעודם בחיים. דמותו הופיעה במשחק " Assassin's Creed II: Discovery", אם כי לא בתור טמפלר.
טמפלר ספרדי ויד ימינו של טורקמדה. בשעה שטורקמדה הוא זה שמושך בחוטים, אוג'דה הוא זה שעושה את העבודה, ומטיל עונשים על כל מי שמעז להתנגד לאינקוויזיציה. הוא חושב רק על מחיקת ערים שלמות ומפקד על צבא גדול. אולם, החוסר שלו בעידון הוא גם חולשתו הגדולה, מכיוון שזה מאפשר למתנקשים לפעול בצללים ולהמשיך להשגיח עליו בכל עת.
אסיר במתקן אבסטרגו וצאצא של יוסוף טזים, מתנקש עות'מאני שהוביל את אחוות המתנקשים בקונסטנטינופול עד למותו בידי הטמפלרים בשנת 1512. דמותו של יוסוף טזים הופיעה במשחק "Assassin's Creed: Revelations".
אסיר במתקן אבסטרגו וצאצא של דנקן וולפול, מתנקש אנגלי שהיה פעיל בזמן תור הזהב של הפיראטים, אשר ערק לשורות הטמפלרים בשל חוסר שביעות רצונו מאחוות המתנקשים ונהרג בידי הפיראט אדוארד קנוויי בשנת 1715. דמותו של דנקן וולפול הופיעה במשחק "Assassin's Creed IV: Black Flag".
  • מישל ה. לין - לין
אסירה במתקן אבסטרגו וצאצאית של שאו יון, מתנקשת סינית שהביסה את הטמפלרים והקימה מחדש את אחוות המתנקשים בסין בתחילת המאה ה-16. דמותה של שאו יון מופיעה בסרט האנימציה בגרפיקת תלת-ממד " Assassin's Creed: Embers" ובמשחק "Assassin's Creed Chronicles: China".

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אנחנו לגמרי רוצים לכבד את סדרת המשחקים. יש הרבה דברים מגניבים במשחקים שאנחנו מרגישים שיש לנו אפשרויות רבות במונחים של מה אפשר להשתמש ומה לא, אך אנחנו רוצים גם להביא אלמנטים חדשים לתוך זה ואולי גם גרסה משלנו לאירועים שכבר קיימים במשחקים. אך בוודאי שאנו יוצרים סרט באורך מלא, ואנחנו ניגשים לזה כאל סרט באורך מלא, מאשר לגשת אל זה כמשחק. אך אני אוהב את העולם הזה... כשנפגשתי עם המפתחים ביוביסופט וכשהתחילו להסביר את העולם ואת הרעיון של זיכרון DNA, אני חושב שמדובר בתיאוריה מדעית מאוד ישימה. אני חושב שמדובר ברעיון מאוד עשיר, ועל האפשרות להפוך את זה לחוויה קולנועית. אז אני מאוד נלהב לגבי זה ואנחנו עובדים מאוד קשה כדי שתהיה לנו החבילה המקורית והמלהיבה ביותר".
מייקל פסבנדר, הכוכב הראשי ומפיק הסרט על המאזן שבין הנאמנות למשחקים לסיפור המקורי.

באוקטובר 2011, סרטי סוני היו במגעים אחרונים עם חטיבת הסרטים של יוביסופט ליצור גרסה קולנועית של משחקי Assassin's Creed, שישוחרר כסרט תלת-ממד. ביולי 2012 הוכרז שמייקל פסבנדר יככב בסרט וגם יפיק אותו דרך חותם סרטי DMC שלו בשיתוף עם קונור מק'קוגן. ז'אן-ג'וליאן ברונט, מנהל סרטי יוביסופט, ציין שפסבנדר היה הבחירה הראשונה של הסטודיו לככב בסרט. אולם, המגעים בין סרטי סוני לבין סרטי יוביסופט הוקפאו מאחר שבכירי יוביסופט רצו להפיק את הסרט בצורה עצמאית ובכך לשמור על שליטה יצירתית. סרטי סוני עדיין הפיצו את הסרט, אך לא כל סרטי יוביסופט השלימו את המגעים עם הבמאי והכותבים. באוקטובר 2012, יוביסופט הכריזה שהסרט יופק בשיתוף עם חברת New Regency ויופץ בידי פוקס המאה ה-20. חברת New Regency מימנה חלק מתהליך הפקת הסרט כדי לא לסכן את חלקה הפיננסי של יוביסופט בתהליך ולאפשר לה להיות מעורבת יותר בתהליך היצירתי. חברות RatPac Entertainment ו-Alpha Pictures היו שותפות נוספות בתהליך המימון. ברונט חשף שחברת יוביסופט קיוותה להוציא את הסרט במקביל למשחק חדש בסדרת המשחקים.

בינואר 2013, התסריטאי מייקל לסלי נשכר לצורך כתיבת התסריט. ביוני של אותה שנה, המפיק פרנק מרשל החל במגעים להפיק את הסרט יחד עם פסבנדר ומק'קוגן עבור סרטי DMC ואיליי ריצ'בורג מיוביסופט. ביולי של אותה שנה בוצעו שכתובים נוספים לתסריט בידי סקוט פרנק. באפריל 2014, אדם קופר וביל קולייג' נשכרו לשכתובים נוספים של התסריט, וכן החלו המגעים להוספת ג'סטין קורזל כבמאי הסרט.

פרה-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט תוכנן להיות הראשון מבין סדרת סרטים. בפברואר 2015 אושר בידי מנהל יוביסופט איב גילימוט שחברת New Regency החלה בשלבי הפקת הסרט, ומריון קוטיאר הצטרפה לצוות השחקנים. באפריל 2015, פסבנדר חשף ששלב הצילומים יחל בספטמבר של אותה שנה. במאי 2015 התנהלו מגעים ללהק את אליסיה ויקנדר לתפקיד הנשי לצידו של פסבנדר, אולם כחודש לאחר מכן היא בחרה להצטרף לצוות השחקנים של הסרט "ג'ייסון בורן" ואריאן לאבד נבחרה להחליפה. מפיקי הסרט כללו את ברונט, פטריק קראולי, פסבנדר, מרשל, מק'קוגן וארנון מילצ'ן. ביולי 2015 הצטרף מייקל קנת' ויליאמס לצוות השחקנים. פסבנדר נחשב לככב בתחילה כדמותו של פרוטגוניסט המשחקים דזמונד מיילס, אולם חברת יוביסופט הבהירה שהוא יגלם תפקיד מקורי. בסוף אוגוסט של אותה שנה התברר תפקידו כתפקיד כפול של קאלום לינץ' מהזמנים המודרנים ושל אגילאר דה נארחה מספרד של המאה ה-15.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בלונדון ב-31 באוגוסט 2015 ונמשכו עד 16 בינואר 2016 וכללו אתרי צילום במלטה, לונדון, ספרד ובאולפני פיינווד שבבקינגהאמשייר, עם צילומים נוספים בקתדרלת אילי. אדם ארקפאו שימש כצלם, ואנדי ניקולסון כמעצב הפקה. באוקטובר 2015 הצטרפו ג'רמי איירונס וברנדן גליסון לצוות השחקנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]