אמי"ר (מבחן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אמי"ר ואמיר"ם (ראשי תיבות בהתאמה – אנגלית מיון לרמות ואנגלית מיון לרמות ממוחשב) הם מבחני מיון באנגלית, המאפשרים למוסדות לימוד להשכלה גבוהה בישראל להעריך את רמת הידע של מועמדים וסטודנטים בשפה האנגלית ולסווגם לקורסי אנגלית ברמות השונות. את הבחינה עורך המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו).

לשני המבחנים אותה מטרה. אותם סוגי פריטים מופיעים בהם, והם נבדלים רק באופן ההעברה. מבחן אמי"ר נערך בארבעה מועדים בשנה ומועבר בצורה המסורתית בעזרת דף ועפרון. מבחן אמיר"ם הוא מבחן ממוחשב ואדפטיבי, והוא מועבר במוסדות האקדמיים במספר גדול של מועדים, לפי הצרכים של המוסדות האקדמיים השונים.

מטרת הבחינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחני אמי"ר ואמיר"ם מיועדים למיין מועמדים ללימודים וסטודנטים בהשכלה הגבוהה בישראל לרמות השונות של לימודי האנגלית. לפי החלטת המל"ג על כל תלמיד בהשכלה הגבוהה להגיע לרמת ידע מינימלית באנגלית עד סוף השנה שלפני סיום התואר. לצורך כך מציעים המוסדות להשכלה גבוהה מערכת של קורסים ללימוד אנגלית ברמות שונות.

מבחני אמי"ר ואמיר"ם, כמו גם פרקי האנגלית בבחינה הפסיכומטרית, משמשים לסיווג התלמידים לקורסים השונים ולמתן פטור לסטודנטים העומדים ברף המינימלי שנקבע על ידי המל"ג.

תנאי ההיבחנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדים והרשמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחן אמי"ר נערך ארבע פעמים בשנה, במקביל למבחן הפסיכומטרי.

  • אביב – מספר ימים לפני חג הפסח (בדרך כלל בחודשים מרץ או אפריל)
  • קיץ – בתחילת חופשת הסמסטר של האוניברסיטאות (בדרך כלל בתחילת חודש יולי)
  • סתיו – עם פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר (בתחילת חודש ספטמבר)
  • חורף – במהלך חופשת חנוכה באוניברסיטאות (בדרך כלל בחודשים דצמבר או ינואר)

מחיר בחינת אמי"ר הוא 350 ₪ (נכון לינואר 2021)[1] לנרשמים בהרשמה רגילה. ההרשמה נעשית דרך אתר מאל"ו.

מבחן אמיר"ם נערך לפי הזמנה של המוסדות השונים להשכלה גבוהה ולפי הצרכים של המוסדות. מחירה של בחינת אמיר"ם נקבע על ידי המוסד המזמין של הבחינה. ההרשמה לבחינת אמיר"ם נעשית רק באמצעות המוסד שהזמין את הבחינה[2].

בחינה בתנאים מותאמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחינת אמי"ר מועברת גם בצורה המותאמת למועמדים בעלי מוגבלות פיזית ונפשית, בעלי לקויות למידה, ובעלי הפרעת קשב וריכוז. בחינה בתנאים מותאמים מתקיימת בתוך מספר שבועות לאחר מועד קיום הבחינה הרגילה. הזכאות לבחינה בתנאים מיוחדים נקבעת לבקשות שהוגשו בהתאם להנחיות המפורטות באתר מאל"ו.

התנאים לבחינה מותאמת נקבעים עבור כל נבחן לפי צרכיו. בין התנאים הנפוצים ניתן למצוא: בחינה ממוחשבת, תוספת זמן, הפסקות בין הפרקים, התאמה של התנאים הפיזיים בהם המבחן מתקיים וכן התאמות שונות לבעלי לקויות ראיה[3].

מבנה הבחינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחינות אמי"ר ואמיר"ם בנויות משאלות רב ברירה הדומות לשאלות המופיעות בפרקי האנגלית בבחינה הפסיכומטרית וכוללות שלושה סוגי שאלות:

  • השלמת משפטים – בחלק זה מוצג משפט שחסרה בו מילה אחת או יותר ועל הנבחן לבחור באפשרות שמשלימה את המשפט באופן הטוב ביותר. שאלות אלו בוחנות את היכולת להבין מילה בהקשר.
  • ניסוח מחדש – נתון משפט ואחריו ארבעה משפטים שונים, על הנבחן לבחור את המשפט שמשמעותו היא הדומה ביותר למשמעות המשפט המקורי. חלק זה בוחן את היכולת להבין משפטים מורכבים.
  • הבנת הנקרא – מוצגים שני קטעי הבנת הנקרא ואחריהם מספר שאלות שבוחנות את טיב הבנת הקטע. חלק זה בוחן את היכולת להבין קטעים ברמה אקדמית

בחינת אמי"ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחינה מורכבת מ-3 פרקים של שאלות ברירה - שני פרקים משמשים לקביעת הציון במבחן והפרק השלישי משמש לצורך כיול בין נוסחים ומועדים שונים וכן לצורך בחינת תפקודן של שאלות שישמשו בנוסחים עתידיים של המבחן. הפרקים בנויים כך שאין כל דרך לדעת אילו מהפרקים משמשים לצורך קביעת הציון, ולכן הנבחנים נדרשים להתייחס לכל הפרקים באותה מידה של רצינות.

רמת הקושי של השאלות בפרק עולה באופן הדרגתי, למעט בחלק הבנת הנקרא (שם השאלות מסודרות לפי סדר הופעת נושא השאלה בקטע).

הזמן המוקצב לכל פרק הוא 20 דקות כך שמשך הבחינה הוא כשעה. בכל פרק 22 שאלות. מאל"ו מציין כי בבחינה עצמה עשויים להופיע פרקים ושאלות מבחינות קודמות, וכן עשויים להיות שינויים במספר השאלות בפרק, בזמן המוקצב לפתרונו, וכן בהוראות אחרות לפתרון הבחינה.

בחינת אמיר"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, בחינת אמיר"ם נעשית באופן ממוחשב. השאלות במבחן אינן מופיעות כפרקים כמו במבחן אמי"ר או במבחן הפסיכומטרי אלא מסודרות במקבצים לפי סוגי השאלות. לכל שאלה מוקצב זמן, אם הנבחן לא ענה עד סיום הזמן המערכת מעבירה את הנבחן לשאלה הבאה. הבחינה עצמה היא בחינה אדפטיבית, כך שלכל נבחן מוצגות בתחילה מספר שאלות ברמת קושי בינונית ובהמשך התוכנה אומדת את יכולת הנבחן לאחר כל שאלה ומציגה לו שאלות קשות יותר או פחות בהתאם לביצועיו. בבחינה מסוג זה נדרשות פחות שאלות על מנת לאמוד את יכולת הנבחן. אורך מבחן אמיר"ם משתנה בהתאם לקצב ההתקדמות של כל נבחן, ובהתאם למספר השאלות שהוא מקבל, אולם מאל"ו מציין כי זמן מבחן ממוצע עומד על כשעה.

הציון בבחינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הציונים במבחן אמי"ר ואמיר"ם שקולים ונעים בין 50 ל-150. ציונים אלו שקולים גם לציון בפרקי האנגלית במבחן הפסיכומטרי. אם לנבחן יש ציונים ממספר מבחנים שונים, הציון הקובע לצורך סיווג יכולתו לרמת אנגלית הוא הגבוה מבין כולם[4].

לפי המל"ג, ציון של 134 ומעלה מקנה לבעליו פטור מלימודי אנגלית ומהווה רף הידע המינימלי הנדרש לקבלת תואר. ציונים מתחת לציון זה משמשים לסיווג המועמדים והלומדים לקורסי אנגלית[5].

עד מרץ 2020 דווחו ציוני אמי"ר בסולם שונה של 150–250, אולם החל מתאריך זה אוחד סולם הציונים של אמי"ר עם סולם הציונים של המבחן הפסיכומטרי ושל אמיר"ם ועומד גם הוא על 50-150[4].

ציוני מבחן אמי"ר נשלחים לאחר חישובם לאוניברסיטאות ולמוסדות נוספים לפי בקשת הנבחן[4]. ציוני מבחן אמיר"ם מועברים למוסד בו נערך המבחן, לאחר חישוב הציונים נבחנים יכולים לבקש להעביר את ציונם גם למוסדות נוספים על ידי פניה למאל"ו[6].

הכנה למבחן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבכול מבחן, גם במבחני אמי"ר ואמיר"ם היכרות מוקדמת עם מבנה המבחן וההוראות יכול לתרום להצלחה במבחן. לשם כך מופיעים באתר מאל"ו דוגמאות של מבחנים להתנסות[7]. לשם הכנה למבחן אמיר"ם אפשר להתקין את תוכנת המבחן על המחשב האישי לצורך היכרות עם מערכת המבחן ותרגול השימוש בה[8]. בנוסף לצורך תרגול למבחן אמי"ר או אמיר"ם ניתן לפתור פרקי אנגלית מתוך הבחינה הפסיכומטרית.

בנוסף, חלק ממכוני ההכנה לבחינה הפסיכומטרית מציעים קורסים המיועדים להכנה לבחינות אמי"ר ואמיר"ם.

שינויים עתידיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית שנת 2019 התקבלה החלטה במל"ג על שינוי אופן לימוד האנגלית במוסדות להשכלה גובהה והתאמתה לתקן האירופאי[9]. בהתאם הודיע מאל"ו כי הוא מפתח בחינה חדשה המסווגת נבחנים לפי תקן זה. מבחן זה יחליף בעתיד את מבחני אמי"ר, אמיר"ם וכן את פרקי האנגלית בבחינה הפסיכומטרית. הבחינה החדשה תשקף את כישורי הנבחנים בשלוש מיומנויות השפה: הבנת הנקרא, כתיבה והבנת הנשמע[10].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בחינת אמי"ר, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  2. ^ בחינת אמיר"ם, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  3. ^ בחינה בתנאים מותאמים, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  4. ^ 1 2 3 ציונים - אמי"ר, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  5. ^ לימודי אנגלית כשפה זרה במוסדות להשכלה גבוהה – המלצות “ועדת לאופר” ו”צוות מאור” – עדכון החלטת מל”ג מיום ג’ בכסלו תשע”ב (29.11.2011) – החלטת מועצה מישיבה מיום 11.6.2013, באתר המועצה להשכלה גבוהה
  6. ^ ציונים - אמיר"ם, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  7. ^ הכנה לבחינה ובחינות להתנסות, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  8. ^ אמיר"ם לתרגול - התנסות לנבחנים בבחינת אמיר"ם, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה
  9. ^ לימודי אנגלית למטרות אקדמיות ובינלאומיות – מסמך מס’ 4465, באתר המועצה להשכלה גבוהה
  10. ^ שירה קדרי-עובדיה, הבחינה הפסיכומטרית צפויה להשתנות ולבדוק מיומנויות נוספות באנגלית, באתר Haaretz הארץ, ‏29.06.19