אמנת בזל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אמנת בזל לפיקוח על תנועות בין-גבוליות של פסולות מסוכנות וסילוקןאנגלית: Basel Convention on the Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and Their Disposal), הידועה בקיצור כאמנת בזל, היא אמנה אשר נועדה להפחית תנועת פסולת מסוכנת בין מדינות, ובאופן מיוחד למנוע משלוח פסולות מסוכנות ממדינות מפותחות למדינות מתפתחות. האמנה נועדה אף למזער את כמותן ורעילותן של פסולות, זאת כדי להבטיח ניהול פסולת המתחשב באיכות הסביבה באתר הקרוב ביותר למקום יצירת הפסולת וכן לסייע למדינות מתפתחות בניהול נכון של פסולות מסוכנות ופסולות אחרות הנוצרת בהן. האמנה אינה דנה בנושא פסולת רדיואקטיבית.

הגדרת פסולת חומרים מסוכנים על-פי האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. פסולת אשר אופן היווצרותה נמצא ברשימת זרמי פסולות המופיעה בנספח לאמנה, לדוגמה פסולות מייצור ומפורמולציה של ממסים אורגניים ומהשימוש בהם.
  2. פסולת אשר מכילה מרכיבים המופיעים ברשימה, הנמצאת אף היא בנספח לאמנה, לדוגמה, קדמיום ותרכובותיו, כספית ותרכובותיה וכו'.
  3. פסולת אשר אינה מאופיינת על ידי אף אחד ממאפייני הסיכון המופיעים ברשימה נוספת, לדוגמה דליקות, רעילות, קורוזיביות וכו'.
  4. פסולות המוגדרות כחומרים מסוכנים במדינה המייצאת, המייבאת או במדינה דרכה עוברת הפסולת.
  5. "פסולות אחרות" - פסולת משקי בית ושאריות הנוצרות משרפת פסולת משקי בית.


כלים הפועלים במסגרת האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. פרוטוקול חבות ופיצוי (Liability and Compensation) מ-1999 נועד להסדיר תשלום פיצויים עבור נזק שנגרם לאדם ולסביבה במהלך מעבר בין-גבולי או הובלה בין-גבולית של פסולת מסוכנת. הפרוטוקול לא נכנס לתוקף, כיוון שרק 10 מדינות אשררו אותו ויש צורך באשרור של 20 מדינות
  2. המנגנון ליישוב סכסוכים: הוחלט כי קיים צורך בגוף אשר יפתור בעיות וסכסוכים בין המדינות החתומות על האמנה, על רקע אכיפה, אי ציות לתכתיבי האמנה, פיקוח, ייעוץ וכדומה
  3. נספח באמנה אשר מפרט את המדינות אליהן מותר להעביר פסולות מסוכנות כדי לסלקן, להשיבן או למחזר אותן. זאת, כדי למנוע את העברת הפסולות למדינות מתפתחות אשר עלולות לשמש "פח הזבל" של העולם
  4. בשנת 1995 נוסף לאמנה תיקון (Basel Ban Amendment) האוסר על יצוא של פסולות מסוכנות לכל מטרה שהיא, ממדינות החברות באיחוד האירופי או ב- OECD למדינות שאינן חברות בהם. תיקון זה טרם נכנס לתוקף[1].

האמנה נפתחה לחתימת המדינות ב-22 במרץ 1989, ונכנסה לתוקף ב-5 במאי 1992. 172 מדינות חתמו על האמנה[2]. ישראל הייתה בין המדינות הראשונות אשר חתמו על אמנת בזל ואשררה אותה בחודש דצמבר 1994[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המשרד להגנת הסביבה., באתר אמנת באזל - מעבר בין-גבולי של פסולת מסוכנת.
  2. ^ רשימת המדינות החתומות על אמנת בזל
  3. ^ אמנות בנושא חומרים מסוכנים. באתר המשרד להגנת הסביבה.
ערך זה הוא קצרמר בנושא איכות הסביבה ובנושא אמנות והסכמים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.