אן בוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: עירוב בין זמנים, שגיאות כתיב, שגיאות ניסוח, תרגמת, עירוב בין עיקר לטפל.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: עירוב בין זמנים, שגיאות כתיב, שגיאות ניסוח, תרגמת, עירוב בין עיקר לטפל.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אן בוני
Anne Bonny
אן בוני מהספר A General History of the Pyrates
אן בוני מהספר A General History of the Pyrates
לידה 1697
קינסייל, מחוז קורק, ממלכת אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה קורק
מדינה ממלכת אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קרוליינה הדרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מחוז קורק עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קליקו ג'ק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אן בוניאנגלית: Anne Bonny‏; 8 במרץ 1697 – אפריל 1720) הייתה שודדת ים אירית מפורסמת מהמאה ה-18, שהייתה פעילה בעיקר באזור האיים הקאריביים.

עברה אינו ברור, והמקור המקיף ביותר על אודותיה הוא ספרו של צ'ארלס ג'ונסון: "A General History of the Pyrates", המתאר את חייהם של שודדי ים מפורסמים באותה תקופה. מפרטים ביוגרפיים הידועים עליה ניתן לומר שהייתה אישה נבונה ומושכת, אך בעלת מזג חם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוני נולדה באירלנד לזוג מהמעמד הגבוה, ויליאם מק'ורמאק שהיה עורך דין מצליח, ומרי ברנאן. מרי הייתה המשרתת של אשת ויליאם, ולכן, עם הידיעה על הולדת הממזרה, עזב ויליאם יחד עם מרי ובתו את קינסל שבאירלנד ונסע ללונדון, שם הלביש את בתו בבגדי ילד וקרא לה "אנדי". משנתגלתה התרמית, עקר ביחד עם מרי והילדה לצ'ארלסטאון שבדרום קרולינה, שם הרוויח ממון רב ממטעים חקלאיים. לאחר פטירת אמה, הפכה אן למנהלת משק האחוזה של אביה.

בגיל 16 היא התאהבה בג'יימס בוני, מלח ושודד ים זוטר, והשניים נישאו. אביה של אן התכחש לנישואיה, ולכן התנקמה בו על ידי הצתת מטעיו[דרוש מקור]. אביה המאוכזב, שרצה שתנשא לאציל ותהפוך לגברת בעלת מעמד, סילק אותה מאחוזתו.

אן ובעלה ג'יימס עברו לאי ניו פרובידנס שבבהאמה, שהיווה מושבת שודדי ים. ג'יימס התקשה לפרנס את אן, ולכן, בגד בחבריו שודדי הים והלשין עליהם למושל ג'מייקה, וודס רוג'רס. כשאן שמעה על כך, היא החלה לשנוא את בעלה ולבלות באזורי השתייה יחד עם אדם בשם פייר (Pierre), שהיה הומוסקסואל פופולרי, ונודע בתכנון הברחת גבירות. באמצעותו הצליחה להתקרב אל הגברים המועדפים בחברה, וכן לרכוש חברים רבים מקרב הפיראטים.

באיארד צ'ידלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה משכה בוני את תשומת לבו של באיארד צ'ידלי (Chidley Bayard), אחד מהגברים העשירים ביותר בקאריביים. היא נאלצה לצאת לדו-קרב "לחיים או למוות" מול אהובתו מריה, שהייתה ספרדייה יפהפייה; לאחר מכן, נהנתה מבזבוז כספו ומטיולים עמו.

באחד מהנשפים שלוותה אותו, היא פגשה באחותו האכזרית של מושל ג'מייקה. אחותו של המושל לעגה ליחסים של בוני עם צ'ידלי. זו ענתה בעליצות, הסבירה כי היא דואגת לשמור מצ'ידלי מרחק ומיד הכתה בפיה של האישה, תוך שהיא שוברת שתיים משיניה.

בוני נכנסה לכלא אך לא לזמן רב, כיוון שצ'ידלי שחרר אותה באמצעות קשריו, עם זאת הוא כבר לא היה מוכן לקחת אותה עמו.

ג'ון רקהאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשאהובה רחוק ממנה, היא החלה לאבד עניין בו, ובמהרה עיניה נתפסו בנוכל נאה ושמו ג'ון רקהאם, המכונה גם ג'ון "הבד" רקהאם (בשל גנדרנותו ובגדיו הצבעוניים והמבריקים) ו"קליקו ג'ק", שהיה בעל מוניטין טוב. המשיכה בין השניים הייתה הדדית.

באותה תקופה היה רקהאם שודד ים טיפוסי, שתקף בדרך כלל ספינות. הוא לא היה פיראט מוצלח ביותר, אך בהחלט היה רומנטי וידע איך להוציא את כספו. בניגוד ליחסיה עם באיארד צ'ידלי, יחסיהם של בוני וג'ון לא היו פומביים.

שודדת ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוני סירבה לחכות לשיבת ג'ון ממסעותיו, לכן הצטרפה אל ספינתו. בוני חצתה גבולות חברתיים רבים. ראשית, כאשר החליטה להצטרף לספינה, בתקופה בה נשים על סיפון נחשבו למביאות מזל רע. שנית, בלבוש ובהתנהגות; מיום הצטרפותה, החלה בוני ללבוש בגדי גבר.

בוני לחמה לצד הגברים, הצוות ידע שהיא "אשתו של הקפטן". היא זכתה לכבוד בקרב המלחים והשתתפה במבצעים ובשלל. על פי שמועות היא דקרה גבר בלבו לאחר שגילה את זהותה כאישה במהלך הקרב.

בוני וג'ון זכו במהלך החודשים הבאים בהצלחות רבות, וכן בשלל שכלל ספינות, אוצרות ועוד. אף על פי שבוני מוזכרת כאחת משודדות הים המפורסמות ביותר, היא מעולם לא לקחה לבעלותה ספינה משלה.

כשרקהאם גילה כי בוני בהריון הוא השאיר אותה בקובה ללדת שם. ישנן מספר תאוריות לגבי סופה של התינוקת. יש כאלה הטוענים כי ג'ון הכיר משפחה של חבר טוב בקובה שלקחו חסות על הילדה, אחרים טוענים כי אן נטשה אותה ועוד. גרסה אחרת, מהמקובלות יותר, טוענת כי הילדה נולדה חודשים לפני הזמן ומתה כשעה לאחר הלידה. אן הייתה הרוסה, בכתה והאשימה עצמה על מות בתה. כשרקהאם חזר לבת זוגו, הוא היה המום ממצבה, והחזיר אותה לתקופת התאוששות בניו פרובידנס.

הבריחה עם ג'ון רקהאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו פרובידנס חשפה בוני באמצעות פייר מזימה נגד המושל, וכך הצילה את חייו. המושל היה מאושר מאוד, אך לא כמו בעלה החוקי, ג'יימס. באותה תקופה עדיין התעקש ג'יימס להוכיח את הרומן שהשניים ניהלו תחת אפו. באחד הלילות, הוא תפס אותם וגרר את הזוג החצי לבוש אל בית המשפט, לפני שמלחי הספינה שמו לב. רקהאם הציע לקנותה, אך ג'יימס הכיר את מזגה של אשתו וסירב בטענה: "!She'll kill me if she's set free" (היא תהרוג אותי אם היא תשוחרר!). לכן שאל המושל: "?Then she'll hang for murder. Are you so afraid of her, then" (אז היא תיתלה בעוון רצח, האם אתה כל כך מפחד ממנה?). התשובה הייתה ברורה.

מושל ג'מייקה הבריטי איים לעצור את בוני ולהלקותה אם לא תחזור לבעלה, אלא אם יצליח רקהאם לשכנע את ג'יימס לגירושים על ידי קנייתה. בכל מקרה, בוני לא הייתה מוכנה שיקנו אותה ולכן בעזרת חברה הטוב, פייר, חמקה מהמקום, יחד עם רקהאם.

הפגישה עם מרק/מרי ריד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כמה חודשים חזרה בוני לספינה. ביוני 1719 תקפה ספינת הפיראטים שלה ספינה מסחרית הולנדית. חייל אחד מצוות הספינה סירב להיכנע, ובמקום זאת הצטרף לצוות הספינה (ישנם כאלה הטוענים כי מרק היה על הספינה כשאן חזרה לספינה). לאחר הצטרפותו של החייל, מרק ריד, לספינת השודדים, הוא הפך לאחד מאנשי הצוות האכזריים ביותר והפופולריות שלו בקרב השודדים עלתה. למעשה, למרק היה אישה, מרי, שכמו בוני התחזתה גם היא לגבר. בוני, שלא עלתה בשלב זה על סוד זהותה המגדרית, ומרי הפכו עם הזמן לידידות קרובות.

יום אחד, בעוד ריד מתלבשת, גילתה אותה בוני וסודה נחשף. בספר הביוגרפיות של צ'ארלס ג'ונסון מסופר כי תחילה היה הקשר ביניהן רומנטי, וייתכן כי בוני התאהבה בריד ולכן היו שמועות בין הספנים. רוב החוקרים מאמינים ששמועות אלו רחוקות מהמציאות.

ריד ובוני בילו רבות בחדר לבדן, דבר שעורר את חמתו של רקהאם, ויום אחד התפרץ לחדר ובין הזוג החלה מריבה סוערת בה התעקשה ריד כי היא אישה וכהוכחה חשפה לפניו את שדיה. ג'ק ההמום אפשר לריד להישאר על הסיפון מבלי לחשוף את זהותה. לאחר זמן מה, חשף רקהאם את זהותה של ריד (הסיבות לא ידועות, אך ניתן לשער כי היו שמועות על הקשר בין ריד לבוני שהעלו את חמתו של רקאהם). עם זאת, לא היה לגילוי השפעה על מילוי תפקידה ויחס הקבוצה כלפיה.

סוף הפיראטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1720 עגנה הספינה בנמל "דריי הרבור" בג'מייקה והגברים השתכרו לחלוטין בעוד רק הנשים נשארו פיכחות. יום לאחר מכן נתגלו על ידי ספינת שיטור בריטית בפיקוד קפטן ברנט יונתן, ומשסירבו להיכנע, ירתה עליהם ופגעה במוט המפרש המרכזי. הם נעצרו והובאו למשפט בספאניש טאון, ג'מייקה. כולם נידונו למוות בתלייה. מילותיה האחרונות של בוני אל רקהאם (שביקש לראותה בפעם אחת אחרונה לפני תלייתו) היו:

"!I am sorry to see you here Jack, but if you had fought like a man, you need not be hanged like a dog. Do straighten yourself up"

"אני מצטערת לראות אותך כאן ג'ק, אבל אם לחמת כמו גבר, אתה לא צריך להתלות כמו כלב. סדר את עצמך!"

ב-19 בנובמבר הוצאו ג'ק וצוותו להורג בתלייה.

ריד ובוני דחו את משפטן בטענה שהן בהריון ואין להעניש את עובריהן. לא ברור אם אכן היו בהריון או המציאו זאת, אך על פי מסמכים שונים, רבים מאמינים כי השתיים אכן היו בהריון. מאמינים כי ריד הייתה בהריון מרקהם או משודד ים לא ידוע מהצוות, ואילו בוני הייתה בהריון מרקאהם או מד"ר מיכאל רדקליף (Doctor Michael Radcliff) שהיה קורבן לאחת מפשיטות הצוות וניצל הודות לה.

ב-28 באפריל 1721 מתה ריד מקדחת או במהלך הלידה בכלא, ואילו כל רישום על עברה של אן נמחק. משערים כי אביה חילץ אותה מהכלא ומחק כל זכר אודות עברה המפוקפק.

על פי "Oxford Dictionary of National Biography" החזירה אביה של בוני לצ'ארלסטאון, בדרום קרולינה. ב-21 בדצמבר 1721, היא נישאה בשנית ליוסף בורלי (Joseph Burleigh) וילדה לו שמונה ילדים. היא מתה כאשת כבוד בגיל 82 ונקברה ב-25 באפריל 1782.

דמותה שמשה השראה למנגקה אייצ'ירו אודה ליצור במנגה והאנימה "וואן פיס" את הפיראטית ג'וולרי בוני המבוססת עליה. בנוסף דמותה הופיעה בעונה השניה של קומדית הפיראטים הרומנטית מבית HBO "הדגל שלנו אומר מוות", שם גולמה על ידי מיני דרייבר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אן בוני בוויקישיתוף