אן שרלי: הנערה מן האי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
אן שרלי: הנערה מן האי
Anne of the Island
מידע כללי
מאת לוסי מוד מונטגומרי
איורים כריסטינה קדמון
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן לילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות נובה סקוטיה, אי הנסיך אדוארד עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1915
מספר עמודים מהדורה ראשונה - 233
מהדורה שנייה - 280
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כתר
תאריך מהדורה ראשונה - 1989
מהדורה שנייה - 2011
תרגום טלי דאי
סדרה
ספר קודם אן מאבונלי עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא אן מווינדי פופלרס עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003242817, 001128850
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אן שרלי: הנערה מן האיאנגלית: Anne of the Island) הוא ספרה השלישי של הסופרת הקנדית לוסי מוד מונטגומרי, המתאר את קורותיה של אן שרלי בעת לימודיה לתואר B.A. הספר ראה אור בשנת 1915.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נפתח בנישואיה של העלמה לוונדר למר אירווינג. גם הכומר אלן ובת זוגו עזבו את אבונלי. אן מתכוננת לקראת לימודיה במכללת רדמונד. לפני נסיעתם לרדמונד גילברט מראה לאן עץ תפוחים שצמח לבדו, פרא בתוך האחו. מספר ימים אחר כך יצאו אן שרלי, גילברט בלייט וצ'ארלי סלון לקינגספורט, שם ילמדו במכללת רדמונד. את פניה של אן המגיעה לקינגספורט מקבלת חברתה פריסילה גרנט. פריסילה ואן מתאכסנות יחדיו באכסניה שמנוהלת על ידי שתי אחיות. ביום ההרשמה למכללה פוגשות אן ופריסילה ב"נערה יפה בעלת עיניים חומות ופה מעוקם במקצת", זו היא פיליפה גורדון. פיליפה מתוארת כנערה היפה ביותר במכללת רדמונד. הסיבה המרכזית להגעתה של פיליפה למכללה היא כדי לעכב את החלטתה להינשא. היא נהנית מהחיזורים, אך בהשוואה לרובי גיליס מאבונלי, פיליפה רואה במחזריה חברים טובים. לכן, למרות פטפוטיה הרבים על גברים, אן ופריסילה מחבבות אותה מיד. בנוסף לכך, לאורך הספר מתגלה, שלמרות שפיליפה מתהוללת במסיבות כמעט בכל ערב, היא נמצאת תמיד בראש תלמידי הכיתה כמעט בכל המקצועות, מלבד במקצוע האנגלית. אן עוברת את הסמסטר הראשון של שנה א', כשהיא חולקת את מקומה בראש טבלת המצוינות עם גילברט ופיליפה. במהלך החורף מתארחת אן אצל ג'יין אנדרוז ידידה ותיקה מאבונלי. במהלך הלילה מציעה ג'יין לאן נישואין בשם אחיה, בילי. אן, הנדהמת, מתאמצת שלא להעליב את חברתה ומסרבת בנימוס להצעה. זמן מה לאחר הצעת הנישואים הראשונה, מגיעה הצעת נישואין שנייה מצ'ארלי סלון. אן נזעמת מהצעת נישואיו, כיוון שלא נתנה לו מעולם רמז שהיא מעוניינת בו. היחסים ביניהם נעשים קרירים, אך בשנה ב' צ'ארלי "הואיל ברוב חסדו לשוב ולהיות מנומס כלפיה". סטלה מינרד, ידידה של אן ופריסילה מימי המכללה, כותבת לאן שהיא מעוניינת להתחיל בשנה הבאה במכללת רדמונד ותוהה האם יוכלו שלושתן לגור יחד. היא גם מציעה שדודתה תנהל להן את משק הבית, מאחר שהאחרונה בודדה. אן ופריסילה יוצאות למסע חיפושים אחר הבית המושלם לשלושתן. הן נתקלות ב"בית פאטי", בית קטן וחמוד למראה ששוכן בשדרות ספופורד. אישיותה הכובשת של אן משכנעת את בעלות הבית להשכיר להן את המקום למשך שלוש שנים. לדברי בנות פאטי הן, העלמה פאטי ומריה ספופורד, רוצות לטייל קצת בעולם לפני שהגיל יקשה עליהן. פיליפה שומעת על המציאה של הבנות ומתחננת להצטרף אליהן בבית פאטי.

אן מסיימת את השנה הראשונה כשהיא זוכה במלגת תורבורן, המאפשרת לה ללמוד שנה נוספת ברדמונד. כשאן חוזרת לאבונלי לחופשה היא מגלה שחברתה רובי גיליס חולה בשחפת ועומדת למות. רובי ומשפחתה התעלמו ממצבה הבריאותי, והמשיכו לנהוג כאילו הכל כרגיל. לפני מותה שופכת רובי בפני אן את ליבה. רובי פוחדת מהמוות שעומד להגיע, מהעולם הבא ומהלא נודע. אן מרגיעה את חברתה ואולי היו אלה דבריה שגרמו לה למות באותו לילה בשלווה וללא כאב. באותו קיץ אן התנסתה בכתיבה. היא כתבה את "כפרתה של אווריל" והציגה את הסיפור בפני דיאנה ומר הריסון בלבד. השניים ביקרו את הסיפור ויעצו לה לגביו. מטרתה של אן הייתה לשלוח אותו לכתב העת "האישה הקנדית" ואולי לזכות בפרס. לבסוף שני כתבי עת דחו את סיפורה של אן. דיאנה החליטה לעשות מעשה למען חברתה ושלחה את הסיפור שלה לתחרות של אבקת אפייה. הרעיון היה שיכתבו סיפור ובתוכו תיכנס הפרסומת לאבקת האפייה "רולינגס". אן זכתה בתחרות ואף קיבלה על זכייתה תשלום נאה. אבל דיאנה לא ראתה שחברתה הייתה כואבת את המצב. אן התביישה שיצירתה נהפכה לפרסומת זולה. אולם, עם הזמן היא ידעה לצחוק על זה ואף השתמשה בכסף מהתחרות.

התחילה השנה השנייה ללימודיהן, ואן, פריסילה, פיליפה וסטלה החלו לבנות את ביתן ובבית פאטי. עם התחלת ההתאקלמות הראשונה נצמד לאן חתול רחוב, עלוב מראה, ושמו 'רסטי'. כל ניסיון להיפטר מהחתול עלה בתוהו, וכך גם כל ניסיון להרוג אותו. ולכן הוא נשאר. אן החלה לחשוש שמא אין לה את הכסף הדרוש להמשך הלימודים בשנה השלישית והרביעית. אולם, מתנה משמיים הגיעה. דודה ג'וזפין נפטרה והשאירה לאן מתנה צנועה, אלף דולר. כולם חוזרים ללימודים לסמסטר השני. עם חזרתם גילברט שופך את אשר על ליבו ומציע לאן נישואין. אן מסרבת ואומרת לגילברט שלעולם לא תוכל לאהוב אותו בצורה שהוא מבקש. פיליפה כועסת על אן שויתרה על גילברט, ואילו אן מצטערת שעקשנותו גרמה לאובדן הידידות ביניהם. אן הוזמנה לבלות עם פיליפה שבועיים בבולינגברוק, עיר הולדתה של אן. אן ופיליפה בילו בנעימים בערבים במסיבות שונות. באחד הימים ביקרה אן בבית שבו נולדה. בעלת הבית מספרת לה על הוריה ונותנת לה צרור מכתבים שכתב ולטר, אביה של אן, אל אמה, ברתה. אן חוזרת לאבונלי, לאחר שסיימה את שנת הלימודים השנייה במכללת רדמונד. היא פוגשת בחברים ותיקים, ביניהם בני הזוג אירווינג ופול. פול מספר לה שאיבד את אנשי הסלע שלו, אנשים דמיוניים שליוו אותו בילדותו. במהלך הקיץ כתבה פיליפה לאן שהיא התאהבה בבחור צעיר ששמו ג'ונס בלייק. הוא מתואר כצעיר מכוער, "המכוער ביותר שראתה פיליפה בימיה", גבוה, בעל שיער עדין, עיניו ירוקות ופיו גדול. באשר לאוזניו, פיליפה מנסה להימנע מלהסתכל עליהם. אולם, כשפיליפה שומעת את ג'ונס נושא דרשה בכנסייה, היא מתאהבת בו כליל וכואבת שלא יוכל לאהוב אותה בחזרה.

השנה השלישית במכללת רדמונד מתחילה ואן פוגשת בנסיך חלומותיה. בשיטוט ליד המפרץ, היא פוגשת בגבר שתמיד חלמה עליו: "גבוה, נאה, בעל חזות אצילית, עם עיניים שחורות ועצובות שאי אפשר לרדת לעומקן. קולו היה רך, מתנגן, ערב לאוזן..". השניים נפגשו בזמן סערה ורויאל גרדנר עזר לה להגיע למקום מחסה. רוי נמנה עם המשפחות המיוחסות, העשירות והוותיקות ביותר. הוא הפסיק את לימודיו ברדמונד בגלל שאימו חלתה, ועתה הוא חזר כדי להשלים את לימודיו. עוד באותו ערב שלח רוי לאן תריסר ורדים ומאז הוא לא הפסיק לחזר אחריה. אן שומעת שגילברט התחיל לצאת עם בחורה יפהפייה בשם קריסטין סטיוארט. אן מגלה רגשי קנאה בתוכה. בהמשך השנה מר ג'ונס מציע לפיליפה נישואין והיא מסכימה. הוריה האמידים הזדעזעו מהנישואים הקרבים. השניים כבר תכננו את הכל והיכן יגורו לאחר נישואיהם, ברחוב פטרסון באזור משכנות העוני.

דיאנה עומדת להתחתן עם פרד רייט. אן מרגישה עצבות משום שדיאנה עוברת לגור במרחק של 2 מייל (כ-3 ק"מ) מאבונלי, וחברותן הקרובה לא תוכל להמשיך להיות כפי שהייתה מימי ילדותן. אן צפויה למלא את תפקיד השושבינה וגילברט את תפקיד השושבין. לאחר החתונה גילברט ואן משוחחים, ונראה שיחסיהם השתקמו. אן מלמדת במהלך הקיץ בואלי רוד. היא משתכנת אצל מרת ג'נט. אן מגלה שג'נט היא מושא חיזוריו של ג'ון דוגלאס זה 20 שנה. ג'ון לא הציע לה מעולם להינשא לו, אבל ממשיך לחזר אחריה. לאחר מותה של אימו החולה מתגלה שמרת דוגלאס לא הרשתה לבנה לשאת את ג'נט לאישה, בגלל שפחדה שתתפוס את מקומה והיא תגורש מביתה. לכן, במשך 20 שנה ממשיך מר דוגלאס לחזר אחרי ג'נט ולא מספר לה על שנשבע לאימו של ינשא עד יום מותה של אימו. ג'נט סולחת לאימו של ג'ון והם נישאים בתוך חודש.

הבנות מתחילות את השנה האחרונה ברדמונד. אימו של רוי ואחיותיו באות לבקר אצל אן בבית פאטי. גברת גרדנר נעימה וידידותית, האחות הבכורה אלין היא "מהדורה צעירה יותר של אימה, אך נעדרת אותה לבביות". ודורותי גרדנר מתגלה כנפש אחות של אן. במהלך השנה מרבה אן להיפגש עם משפחת גרדנר ובעיקר עם דורותי. בסוף שנת הלימודים מציע רוי נישואין לאן בסוכה הקטנה בקרבת הנמל שם נפגשו לראשונה. עם קבלת הצעת הנישואין מגלה אן שאיננה יכולה להינשא לרוי, משום שהיא אוהבת את גילברט. דורותי באה לבקר את אן ואומרת לה שהיא מצטערת שהיא לא נישאת לרוי. דורותי מוסיפה שהיא מבינה את החלטתה, כי אחרי הכל אחיה לא מיוחד כל כך.

אן חוזרת לאבונלי ומגלה שחברתה ג'יין עומדת להינשא למיליונר שפגשה במערב. אן מבלה שבועיים במשכן הרוחות. עם חזרתה לחווה הירוקה היא מגלה שגילברט חולה באופן אנוש. היא מתפללת לאלוהים שיציל את גילברט, אהובה מילדות. גילברט מחלים ומגיע לבקר את אן. הפעם אן לא מתכחשת לרגשותיה. הם הולכים לעץ התפוחים שצמח לבדו, פרא בתוך האחו ושם הוא מציע לה נישואין. אן וגילברט מבטיחים להינשא זה לזה בחלוף שלוש שנים, לאחר שגילברט יסיים את לימודי הרפואה שלו.

סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונטגומרי המשיכה את סיפורה של אן שרלי בסדרה של ספרי המשך. הם רשומים לפי סדר גילה של אן בכל רומן.

ספריה של לוסי מוד מונטגומרי על אן שרלי
# סֵפֶר תאריך פרסום גילה של אן שירלי
1 האסופית 1908 11 — 16
2 אן מאבונלי 1909 16 — 18
3 אן שרלי: הנערה מן האי 1915 18 — 22
4 אן של צפצפת-הרוחות (לא תורגם) 1936 22 — 25
5 בית החלומות של אן 1917 25 — 27
6 אן מהעמק הירוק 1939 34 — 40
7 עמק הקשת בענן (לא תורגם) 1919 41
8 רילה מאינגלסייד (לא תורגם) 1921 49 — 53
ספרים קשורים שבהם אן שרלי היא דמות משנית
# סֵפֶר תאריך פרסום גילה של אן שירלי
דברי הימים של אבונלי 1912
כרוניקה נוספת על אבונלי 1920
הבלייתים מצוטטים 2009

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]