אנגלסי

אנגלסי (מחוז)
Isle of Anglesey
Ynys Môn
סמל אנגלסי
סמל אנגלסי
סמל אנגלסי
דגל אנגלסי
דגל אנגלסי
מגדלור במזח של הוליהד
מגדלור במזח של הוליהד
מגדלור במזח של הוליהד
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית ויילסויילס ויילס
ערים במחוז לנגפני, הוליהד
שטח 714 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 70,043 (2019)
 ‑ צפיפות 96 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 53°17′38″N 4°22′36″W / 53.293975°N 4.376728°W / 53.293975; -4.376728 
אזור זמן UTC
http://www.anglesey.gov.uk/

לחצו כדי להקטין חזרה

אנגליהאנגלסיפלינטשייררקסהאם (מחוז)דנבישיירקונוויגוויניד'קרדיגיוןפמברוקשיירקרמרת'נשיירסוונסינית' פורט טלבוטברידג'נדרונד'ה קינון טףמרת'יר טידפילבלנו גוונטקרפיליעמק גלמורגןקארדיףניופורטת'ורפןמונמות'שיירפוויס
מפה

אנְגְלסִיאנגלית: Isle of Anglesey; בוולשית: Môn) הוא אי ומחוז מינהלי ממחוזות ויילס, בצפון-מערב ויילס, אשר רוב אוכלוסייתו דוברת ולשית. האי מחובר ליבשה בשני גשרים הנמתחים מעל מצר מנאי: גשר מנאי התלוי אשר תוכנן על ידי תומאס טלפורד בשנת 1826, וגשר בריטניה המודרני יותר.

שטח האי אנגלסי הוא 720 קמ"ר והוא הגדול באיי ויילס והחמישי בגודלו מבין האיים הבריטיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגליתים ומנהירים רבים הפזורים על פני האי מעידים על קיומה של התיישבות אנושית במקום החל מן העידן הפרהיסטורי. על פי המיתולוגיה הקלטית האי היה בימי קדם מחובר ליבשה. לדרואידיות מקום נכבד בהיסטוריה הקדומה של האי. בשנת 60 לספירה התקיף הגנרל הרומי גאיוס פאולינוס את האי בניסיון להפסיק את שליטתם של הקלטים הדרואידים, תוך שהוא הורס את אתריהם המקודשים. אולם, הוא נאלץ לסגת מן האי לאחר שפרץ מרד בוויילס. השליטה הרומית באי הושלמה בשנת 78 לספירה.

באי נערכו חפירות ארכאולוגיות שחשפו אתרים מתקופת הברזל וכן מתקופת הכיבוש הרומי. לאחר נסיגת האימפריה הרומית מן האי הבריטי במאה ה-5 לספירה, התיישבו באי אנגלסי שודדי ים מאירלנד. שליט ממלכת גוויניד' קונד'ה ניהל נגד מתיישבים אלה מאבק ארוך במטרה לסלקם, מאבק אותו המשיכו אף בנו ונכדו, עד אשר בשנת 470 סולק אחרון המתיישבים האירים. במהלך השנים מאז הפלישה האירית, ידע האי אף פלישות של ויקינגים, סקסונים ונורמנים.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנגלסי בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא ויילס ובנושא איים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.